Norway - Mach-E Owners

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Threads
0
Reaction score
292
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Hei. Jeg har slitt med fordapp'en med at den stopper, lukker seg og at bilen ikke finner nøkkelen
Nå tror jeg at jeg har funnet en mulig løsning, slik at appen kan fungere i bakgrunn uten at man må åpne den hver gang. Virker heller ikke som at den buker unormalt mye strøm heller. Jeg har en Samsung S21+, gikk inn på "innstillinger", så til "batteri-mine-enhetsbehandling", videre til "batteri" og så til "grense for bakgrunnsbruk" og til slutt "apper aldri i dvalemodus". Der fjernet jeg flere apper som jeg ikke brukte og som ikke gikk i dvale og så trykket jeg på "+" tegnet og la til fordapp'en.
Nå ligger nøkkel symbolet til fordapp'en i toppen av telefon, og jeg kan nå la den ligge der i bakgrunn og den fungere utmerket. Har dere problemer med nøkkel på mobil, så prøv dette :)?
Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners Screenshot_20210811-150815_Device car
Sponsored

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Threads
4
Reaction score
530
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Hei. Jeg har slitt med fordapp'en med at den stopper, lukker seg og at bilen ikke finner nøkkelen
Nå tror jeg at jeg har funnet en mulig løsning, slik at appen kan fungere i bakgrunn uten at man må åpne den hver gang. Virker heller ikke som at den buker unormalt mye strøm heller. Jeg har en Samsung S21+, gikk inn på "innstillinger", så til "batteri-mine-enhetsbehandling", videre til "batteri" og så til "grense for bakgrunnsbruk" og til slutt "apper aldri i dvalemodus". Der fjernet jeg flere apper som jeg ikke brukte og som ikke gikk i dvale og så trykket jeg på "+" tegnet og la til fordapp'en.
Nå ligger nøkkel symbolet til fordapp'en i toppen av telefon, og jeg kan nå la den ligge der i bakgrunn og den fungere utmerket. Har dere problemer med nøkkel på mobil, så prøv dette :)? View attachment 34720
Jeg har gjort det samme og det fungerer for meg også (Samsung note 10s) ?

noway

Well-Known Member
Threads
7
Reaction score
290
Vehicles
2021 Mach-E First Edition
Occupation
Software developer
Country flag
Hvordan er deres erfaringer med MER sine 150kW-ladere (Delta 1x150/2x75kW)? Jeg sliter med at de, eller èn eller to av dem, stopper etter minutter eller sekunder, men at problemene har oppstått og blitt verre over tid (startet med 15 min, ble 5 min, 1 min, 30 sek, 5 sek..). Har fått høre at det er flere som sliter også.. er det riktig? Veldig kjedelig å kjøre inn og se at alle andre lader uten problemer, men ingen sjangs her..

Jeg har brukt den i Steinkjer som er kanskje den viktigste 150kW-laderen i landet pga plasseringen. Har sett det samme såvidt med test på den rett utenfor Bodø, men har ikke brukt den nok til å si det sikkert.

Machmus

Well-Known Member
First Name
Magnus
Threads
1
Reaction score
93
Vehicles
CG Mach-E AWD LR, Seat mii Electric
Country flag
Oppdaget en fiffig funksjon.

Gasset litt hardt i en sving på våt veibane og fikk litt sleng på rumpa. Da jeg 10 minutter senere skulle kjøre samme strekning tilbake, men motsatt vei, fikk jeg opp et advarselskilt om våt/glatt veibane ca. 100m før jeg nådde punktet der hjulene slapp litt. Ganske stilig hvis bilen husker på den måten.

Advarselet dukket opp nede til høyre på den lille skjermen. Der hvor veiarbeid er illustrert i instruksjonsboken.
Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners Screenshot_20210815-205729_Acrobat for Samsung

noway

Well-Known Member
Threads
7
Reaction score
290
Vehicles
Occupation
Software developer
Country flag
Systemet kalles for "LOKAL FARE|ULYKKESINFO" og skal gi sanntidsoppdateringer, akkurat hvor dataene kommer fra (eller hva som lager de) står det ikke så mye om, men i teorien må det kommer fra biler som sender data, ellers vil det ikke være mye sanntid.

Det er to kilder for info som lager de fareskiltene, det er data via FordPass, Live Traffic inkludert det nevnt over, og det er signaler som sendes modulert i DAB-signalet (før via FM). Sistnevnte er somoftest veiarbeid og (irriterende) meldinger om stengte veier "fra offisielle kilder", dvs. det som kommer opp her: https://www.vegvesen.no/trafikk/

Er flere leverandører som samler data om faktisk trafikk og selger det for sanntidsoppdatering, f.eks: https://www.here.com/platform/automotive-services/hazard-warnings Denne sier ganske tydelig at den samler data fra hendelser fra biler og filtrerer de for å sende ut varsler.

Last edited:

JMO

Member
First Name
JMO
Threads
0
Reaction score
24
Vehicles
MME FE LR AWD Tekno+
Country flag
Hvordan er deres erfaringer med MER sine 150kW-ladere (Delta 1x150/2x75kW)? Jeg sliter med at de, eller èn eller to av dem, stopper etter minutter eller sekunder, men at problemene har oppstått og blitt verre over tid (startet med 15 min, ble 5 min, 1 min, 30 sek, 5 sek..). Har fått høre at det er flere som sliter også.. er det riktig? Veldig kjedelig å kjøre inn og se at alle andre lader uten problemer, men ingen sjangs her..

Jeg har brukt den i Steinkjer som er kanskje den viktigste 150kW-laderen i landet pga plasseringen. Har sett det samme såvidt med test på den rett utenfor Bodø, men har ikke brukt den nok til å si det sikkert.
Testet disse på tur i sommer (Amfi sant?), og fikk ikke ladet. Dvs. den ladet maks 5 sekunder før det blokket ut. Ringte kundeservice, de overstyrte noe på remote, men det hjalp ikke. Etterpå hevdet de at dette skjedde pga overbelastning gjennom dagen, og at stasjonen trengte tid på seg til å fungere igjen... Tenkte dette hørtes fornuftig ut pga. all trafikk men da skjønner jeg at det trolig er en mer permanent feil..

Meld gjerne inn ønske om flere lokasjoner (nord for Trondheim) til Ionity her: https://ionity.eu/en/support-contact.html ( business inquiries )

Last edited:

noway

Well-Known Member
Threads
7
Reaction score
290
Vehicles
Occupation
Software developer
Country flag
Testet disse på tur i sommer (Amfi sant?), og fikk ikke ladet. Dvs. den ladet maks 5 sekunder før det blokket ut. Ringte kundeservice, de overstyrte noe på remote, men det hjalp ikke. Etterpå hevdet de at dette skjedde pga overbelastning gjennom dagen, og at stasjonen trengte tid på seg til å fungere igjen... Tenkte dette hørtes fornuftig ut pga. all trafikk men da skjønner jeg at det trolig er en mer permanent feil..

Meld gjerne inn ønske om flere lokasjoner (nord for Trondheim) til Ionity her: https://ionity.eu/en/support-contact.html ( business inquiries )
Amfi Steinkjer ja. Da har du samme greia som jeg har, men det er noe som gjør at Mach-E må være spesielt rammet av feil der. Har sett et annet sted at Mer har skrevet at de har problemer med temperatursensorer på de som ikke virker som de skal, men det kan ikke forklare hvorfor de lader "alle andre" uten noe problem. Har en teori om at de kanskje ikke får god nok kontakt i pluggen.

Har fått flere varianter av feilmeldinger. Somoftest bare "Stopper.." uten noe mer. Noen ganger melding om overbelastning, "ikke tilgjengelig effekt i nett" el.l sporadisk. Sist gang var det "PU temperature fault", som gir mening i forhold til hva Mer sier, men ikke at en ID4 kunne plugge rett på samme kontakt og problemfritt lade mens min nektet. Jeg prøvde med kontaktrens, holde og presse inn kontakten den gangen uten at det gjorde noen forskjell.. så noe rart er det. Kanskje flere feil samtidig.

JMO

Member
First Name
JMO
Threads
0
Reaction score
24
Vehicles
MME FE LR AWD Tekno+
Country flag
Amfi Steinkjer ja. Da har du samme greia som jeg har, men det er noe som gjør at Mach-E må være spesielt rammet av feil der. Har sett et annet sted at Mer har skrevet at de har problemer med temperatursensorer på de som ikke virker som de skal, men det kan ikke forklare hvorfor de lader "alle andre" uten noe problem. Har en teori om at de kanskje ikke får god nok kontakt i pluggen.

Har fått flere varianter av feilmeldinger. Somoftest bare "Stopper.." uten noe mer. Noen ganger melding om overbelastning, "ikke tilgjengelig effekt i nett" el.l sporadisk. Sist gang var det "PU temperature fault", som gir mening i forhold til hva Mer sier, men ikke at en ID4 kunne plugge rett på samme kontakt og problemfritt lade mens min nektet. Jeg prøvde med kontaktrens, holde og presse inn kontakten den gangen uten at det gjorde noen forskjell.. så noe rart er det. Kanskje flere feil samtidig.
Fant faktisk et bilde fra den ene feilmeldingen
Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners 42E7E1BE-045F-4BFC-BFE9-518ECFC0F01D
Bør kanskje tipse Mer /Ford?
Lader selv på en Delta som den lokale Møller har satt opp og den fungerer uten problemer.

Machmus

Well-Known Member
First Name
Magnus
Threads
1
Reaction score
93
Vehicles
Country flag
Systemet kalles for "LOKAL FARE|ULYKKESINFO" og skal gi sanntidsoppdateringer, akkurat hvor dataene kommer fra (eller hva som lager de) står det ikke så mye om, men i teorien må det kommer fra biler som sender data, ellers vil det ikke være mye sanntid.

Det er to kilder for info som lager de fareskiltene, det er data via FordPass, Live Traffic inkludert det nevnt over, og det er signaler som sendes modulert i DAB-signalet (før via FM). Sistnevnte er somoftest veiarbeid og (irriterende) meldinger om stengte veier "fra offisielle kilder", dvs. det som kommer opp her: https://www.vegvesen.no/trafikk/

Er flere leverandører som samler data om faktisk trafikk og selger det for sanntidsoppdatering, f.eks: https://www.here.com/platform/automotive-services/hazard-warnings Denne sier ganske tydelig at den samler data fra hendelser fra biler og filtrerer de for å sende ut varsler.
Utfyllende og bra svar?

Det er så ofte at slike tilsynelatende komplekse system, spesielt der flere snakker sammen, ender opp som en gimmick som ikke fungerer særlig godt i praksis.

Selv om dette var et engangstilfelle, og ikke en fullverdig test, så var det gøy å se at det faktisk fungerte.

Hadde vært interessant å se om andre Mach-E fikk tilsvarende varsel basert på min litt aggressive kjøring på vått underlag.

tormodg

Well-Known Member
Threads
1
Reaction score
121
Vehicles
Mach-E FE RR delivered 2 July 2021
Country flag
Nullstilte kjørehistorikken og da fikk jeg ganske OK tall på guessometeret. Er så glad jeg kjøpte en bil med skikkelig rekkevidde. :)

Men en liten bug - det står ofte "1 km" igjen på navigeringen selv om jeg ikke lenger navigerer. Er dette et kjent problem?

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners IMG_6468

Machmus

Well-Known Member
First Name
Magnus
Threads
1
Reaction score
93
Vehicles
Country flag
Nullstilte kjørehistorikken og da fikk jeg ganske OK tall på guessometeret. Er så glad jeg kjøpte en bil med skikkelig rekkevidde. :)

Men en liten bug - det står ofte "1 km" igjen på navigeringen selv om jeg ikke lenger navigerer. Er dette et kjent problem?

IMG_6468.jpeg
Ang. bugen. Forsøk å sett ny rute, og deretter slett den.

Eventuelt sett ny rute rett i nærheten, og deretter kjør dit.

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Threads
0
Reaction score
292
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag

Hei. Har bare ladet på MER ledere med 50 kWh, men skal si i fra vis jeg får problemer med ladere.
Har ikke hatt problem med lading til nå. Kjørt 5000km Alt fra Stavanger i sør til Bodø i nord

NI021

Well-Known Member
First Name
Nina
Threads
0
Reaction score
267
Vehicles
MME AWD LR Star White Techno+
Occupation
IT consultant
Country flag

IMG_6468.jpeg
Jeg fikk også et ganske ok tall etter at jeg nullstilte kjørehistorikken:

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners BF92713C-2E5E-45ED-A18E-4ED547F65E00