Swedish Customers

Composer

Well-Known Member
First Name
Andreas
Joined
Feb 2, 2022
Threads
0
Messages
67
Reaction score
46
Location
Sweden
Vehicles
Ford Mustang Mach-E 2021 AWD
Occupation
Music Composer
Country flag
hej!
Nu när det blivit kall(are) igen, så tycker jag att estimerad räckvidd är sämre än den var i vintras. Ser ni samma sak?
Det är såklart bara ett estimat, men ändå... Förra vintern låg estimatet runt 37-40-ish, nu runt 34-38 ish vid 100%.
Har du RWD eller AWD?

Men ja, min ligger typ på 340ish km vid 100%. Men tror guess-o-metern är väldigt restriktiv vid kallt väder. :)

En annan fråga till er med Mach-E, är ni också tvungna att sätta på front window värmaren pga imma under körning i kallt väder? Alltså inte bara innan man sätter sig utan flera gånger under körning trots att bilen varit igång ett tag.
Sponsored

 
Last edited:

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Joined
Feb 2, 2022
Threads
2
Messages
101
Reaction score
78
Location
Sweden
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
Har du RWD eller AWD?

Men ja, min ligger typ på 340ish km vid 100%. Men tror guess-o-metern är väldigt restriktiv vid kallt väder. :)

En annan fråga till er med Mach-E, är ni också tvungna att sätta på front window värmaren pga imma under körning i kallt väder? Alltså inte bara innan man sätter sig utan flera gånger under körning trots att bilen varit igång ett tag.
Ah, då ligger vi rätt lika. Stora batteriet och AWD.

Näe, faktiskt inte alls. Har endast använt den precis när jag skjutsar kompisar från innebandyn. 3 svettiga män i en kall bil immar igen snabbt ;D
Men i vanlig drift, aldrig.
Har du på auto innan det känns som du behöver hantera imma? Har du A/C på eller av?
 

Composer

Well-Known Member
First Name
Andreas
Joined
Feb 2, 2022
Threads
0
Messages
67
Reaction score
46
Location
Sweden
Vehicles
Ford Mustang Mach-E 2021 AWD
Occupation
Music Composer
Country flag
Ah, då ligger vi rätt lika. Stora batteriet och AWD.

Näe, faktiskt inte alls. Har endast använt den precis när jag skjutsar kompisar från innebandyn. 3 svettiga män i en kall bil immar igen snabbt ;D
Men i vanlig drift, aldrig.
Har du på auto innan det känns som du behöver hantera imma? Har du A/C på eller av?
AC på, då är det nog jag som andas väldigt tungt då. :)

Märkte en rolig sak däremot häromdagen på morgonen. Min frunk var öppen, och måste ha kommit åt i fickan... men visste inte ens att min nyckel kunde öppna frunken. Måste ha kommit när de bytte apim på min bil när den vägrade göra OTA. :)
 
  • Haha
Reactions: McS

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Joined
Feb 2, 2022
Threads
2
Messages
101
Reaction score
78
Location
Sweden
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
Ja, många amerikaner klagar på att de inte kan öppna frunk med nyckeln, men det kan vi!
 


swemme

Well-Known Member
Joined
Apr 25, 2021
Threads
8
Messages
65
Reaction score
37
Location
Sweden
Vehicles
Ford Mustang Mach-e
Country flag
Mitt konto blev låst och det tog en vecka för att få det uppläst och fungerande igen. :/

Blir fundersam på att använda ODBII skulle vara emot reglerna. Det är ju en lokal koppling som inte involverar någon av Fords infrastruktur.
 

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Joined
Feb 2, 2022
Threads
2
Messages
101
Reaction score
78
Location
Sweden
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
Mitt konto blev låst och det tog en vecka för att få det uppläst och fungerande igen. :/

Blir fundersam på att använda ODBII skulle vara emot reglerna. Det är ju en lokal koppling som inte involverar någon av Fords infrastruktur.
Varför fick du ett låst konto? Körde du någon med ODBII eller var det något annat?
Ja, det känns märkligt att de skulle låsa kontot då man läser något... men vad vet jag!
 

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Joined
Feb 2, 2022
Threads
2
Messages
101
Reaction score
78
Location
Sweden
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
@zog - håller du hus i NV Stockholm? Såg en Orange GT. Väldigt snygg trots all smuts...
 

zog

Well-Known Member
First Name
daniel
Joined
Feb 7, 2022
Threads
2
Messages
58
Reaction score
35
Location
Sweden
Vehicles
Mach E GT Performance
Country flag
Nej jag är i Nacka men det finns en till jag sett i stan så det kan ha varit den. :)
 
  • Like
Reactions: McS

chippenwow

Member
First Name
Christoffer
Joined
Apr 25, 2022
Threads
1
Messages
7
Reaction score
4
Location
Sweden
Website
www.youtube.com
Vehicles
Ford Mustang Mach-E Premium 2022
Occupation
IT Consultant and YouTuber
Country flag
  • Like
Reactions: McS

zog

Well-Known Member
First Name
daniel
Joined
Feb 7, 2022
Threads
2
Messages
58
Reaction score
35
Location
Sweden
Vehicles
Mach E GT Performance
Country flag
Chippen, fick du något mer svar från Ford kring rätten att använda Fordpass vs insamlande av data och bli avstängd ? Vi skulle kunna kolla i den engelska delen av forumet och se om de har samma problem t ex i USA ? Eller har någon redan kollat upp det ?
 

therealpinto

Well-Known Member
First Name
Gustaf
Joined
Apr 8, 2021
Threads
2
Messages
50
Reaction score
80
Location
Sweden
Vehicles
Mach-E LR AWD, Ford Capris, Cortina, Kuga, Sierra
Country flag
Det är samma problem "överallt", även i USA blir folk avstängda när det använder tredjepartsappar etc.
 
  • Sad
Reactions: zog

Odmark91

Well-Known Member
First Name
Victor
Joined
Nov 24, 2021
Threads
10
Messages
66
Reaction score
65
Location
Sweden
Vehicles
2021 Mach-E AWD Extended range
Occupation
Tool and die maker
Country flag
Har du RWD eller AWD?

Men ja, min ligger typ på 340ish km vid 100%. Men tror guess-o-metern är väldigt restriktiv vid kallt väder. :)

En annan fråga till er med Mach-E, är ni också tvungna att sätta på front window värmaren pga imma under körning i kallt väder? Alltså inte bara innan man sätter sig utan flera gånger under körning trots att bilen varit igång ett tag.
Min räckvidd känns också sämre, men tydligen mäts den på något annat sätt efter nån uppdatering. Förra året låg jag på runt 280km på 90%, nu 250km. Förbrukningen vid min vardagskörning (90km/h, 3.5 mil till jobb) låg förra vintern i mycket kallare väder runt 20-22kwh/100km, nu i ganska milt väder har jag svårt att komma under 28kwh/100km vid samma körning.

Jag måste också köra min defroster stup i kvarten, bara på min 3.5 mil långa resa till jobbet på morgonen brukar jag måsta använda den minst 2 gånger för att bilen immar igen, trots förvärmning innan jag åker.
Åkte en resa på 60 mil i början av oktober och då var det inte ens speciellt kallt, men vet inte hur många gånger jag behövde slå på defrostern då 😅
 

swemme

Well-Known Member
Joined
Apr 25, 2021
Threads
8
Messages
65
Reaction score
37
Location
Sweden
Vehicles
Ford Mustang Mach-e
Country flag
Undrar varför ni behöver defrostern. Jag körde över 100mil i veckan och hade inga problem alls. Enda stället är när bilen stått i ett garage och jag åker ut i friska luften. Det är dock inget unikt för just MachE.

Jag låg på ett snitt på 27kwh/100km för hela sträckan vilket är ungefär som det har varit förra vintern. Har en AWD som drar lite mer än en RWD.
Sponsored

 
 




Top