Swedish Customers

JLT-66

New Member
First Name
Kjell
Threads
1
Reaction score
1
Vehicles
2021 Mustang Mach-E First Edition
Country flag
Jag fick min FE senaste augusti och har inte sett av några OTA uppdateringar.
Jag frågade om dessa vid återförsäljarens serviceavdelning i början av det här året men det verkade vara rätt oklart för dem.
Strax efter påsken skall jag ha in bilen för omlimning av glasrutorna och då skall dom också se över OTA uppdateringen. Får se då hur det lycks.
Sponsored

• Like
Reactions: McS

zog

Well-Known Member
First Name
daniel
Threads
2
Reaction score
35
Vehicles
Mach E GT Performance
Country flag
Jag har inte fått någon OTA ännu och av vad jag kan se så verkar jag ha 1.6.0 i funktionalitet. Rätt illa, då vi ligger minst 9 månader efter USA.

Composer

Well-Known Member
First Name
Andreas
Threads
0
Reaction score
46
Vehicles
Ford Mustang Mach-E 2021 AWD
Occupation
Music Composer
Country flag
Jag har inte fått någon OTA ännu och av vad jag kan se så verkar jag ha 1.6.0 i funktionalitet. Rätt illa, då vi ligger minst 9 månader efter USA.
Japp det är illa. Man ser på både app och infotainment att Ford har mycket att lära när det gäller mjukvaru utveckling och implementation.

• Like
Reactions: McS

zog

Well-Known Member
First Name
daniel
Threads
2
Reaction score
35
Vehicles
Mach E GT Performance
Country flag
Räknar du med de 70 000 också med nya gränsen ? 55 000 gick min GT PE upp, men 125 000 om man räknar in att den inte täcks av 70 000 kr för miljöbil nästa år.

Nugatti

Well-Known Member
First Name
Aleksander
Threads
2
Reaction score
65
Vehicles
2021 Mach E
Occupation
Engineer
Country flag
Nej det är eksklusive dom 70.000. Så ja du har rätt, om det stämmer att den försvinner från och med 1. juni i år, så blir skillnaden 188.900 SEK.
Men det känns nästan orimligt. Dom kommer ju aldrig få sålt några bilar i så fall.

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Threads
3
Reaction score
100
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
Jag kan bara instämma, Ford har nog väldigt mycket att lära och komma ikapp när det gäller mjukvara.
Min förra bil var en Volvo XC90 och jag var en av de 20 första i Sverige med R-design. SÅ buggigt det första året, hoppas att det går snabbare för Ford att få ordning på allt.

Bra att veta att Fords bulletin säger att det är gratis med mjukvaru-uppdateringar.

Galet att priserna går upp så mycket! Fast med all komponentbrist och ökade transportkostnader är det inte så konstigt.
Det finns ju för och nackdelar med ett högre pris -
+ bilen blir mer "exklusiv" och andrahandsvärdet borde ligga högre
- färre köper bilen, bilen blir inte lika känd och attraktiv på marknaden - lägre andrahandsvärde? Ford satsar mindre på vår marknad? etc

Composer

Well-Known Member
First Name
Andreas
Threads
0
Reaction score
46
Vehicles
Occupation
Music Composer
Country flag
Jag kan bara instämma, Ford har nog väldigt mycket att lära och komma ikapp när det gäller mjukvara.
Min förra bil var en Volvo XC90 och jag var en av de 20 första i Sverige med R-design. SÅ buggigt det första året, hoppas att det går snabbare för Ford att få ordning på allt.

Bra att veta att Fords bulletin säger att det är gratis med mjukvaru-uppdateringar.

Galet att priserna går upp så mycket! Fast med all komponentbrist och ökade transportkostnader är det inte så konstigt.
Det finns ju för och nackdelar med ett högre pris -
+ bilen blir mer "exklusiv" och andrahandsvärdet borde ligga högre
- färre köper bilen, bilen blir inte lika känd och attraktiv på marknaden - lägre andrahandsvärde? Ford satsar mindre på vår marknad? etc
Min förra bil var också en XC90, det var en 2018 tror jag dock så den hade inte alla barnsjukdomar när jag fick den. Men det verkar som "legacy" biltillverkare har svårt att ändra om till modern biltillverkning där mjukvara är en större del av bilen.
Får se... väntar fortfarande på att få min första SYNC uppdatering, ligger ju bara ett år typ efter USA? ;)

zog

Well-Known Member
First Name
daniel
Threads
2
Reaction score
35
Vehicles
Mach E GT Performance
Country flag
Jag lease:ade min och hade hoppats kanske köpa loss den efter 3 år om jag var nöjd med den fortfarande, men om den ska ha ett för högt andrahandsvärde då så låter jag den gå.
Jag fick aldrig 21P22 installerad, de utdrag som jag fått från Hedin bil pekar verkligen inte på det så det är långnäsa som det ser ut. Jag får se om jag får något nytt svar från de.

Composer

Well-Known Member
First Name
Andreas
Threads
0
Reaction score
46
Vehicles
Occupation
Music Composer
Country flag
1.7.1 verkar vara på ingående på min bil.

Ford Mustang Mach-E Swedish Customers 1652204039773

Hoppas den inte fastnar på den uppdateringen som det gjort för många andra. :)

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Threads
3
Reaction score
100
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag

1652204039773.png

YAY!
Du får berätta hur det går :)

zog

Well-Known Member
First Name
daniel
Threads
2
Reaction score
35
Vehicles
Mach E GT Performance
Country flag

1652204039773.png

Hur ser du det ? Hur gick det ?

Jonis

Active Member
First Name
Jonis
Threads
0
Reaction score
29
Vehicles
Mach-E
Country flag

1652204039773.webp

Samma här 1.7.1 på väg ner!
Ser ut som mitt "otaTriggerExpirationTime" löper ut 2022-05-23.
Vi får hoppas att den blir installerad :)
Nu är det ju ganska många här i Sverige som fått 1.7.1 installerat OTA

Nugatti

Well-Known Member
First Name
Aleksander
Threads
2
Reaction score
65
Vehicles
2021 Mach E
Occupation
Engineer
Country flag
Ford Mustang Mach-E Swedish Customers 1652794123446

Kan se ut som att jag fick version 1.7.1 i dag, 17. Maj. Notifikation i app og i bil, utan någon form för beskrivning eller versionsnummer. FordPass säger
We're unable to retrieve updates details right now.
Så bakvägen via "inspect" på https://www.ford.com/support/vehicle-dashboard/?gnav=header-account är det ända sättet att ta reda på det.

Gömd i inspect koden finns en länk till en changelog på olika språk. Svenska:
FordPower-Up 1.7.1 \n\nAnteckning; funktionsförbättringar\n\nVi har jobbat hårt.\n\nAnteckning låter dig rita eller skriva upp saker på fordonets pekskärm. Du kan spara dina anteckningar och konstverk. Anteckning innehåller en praktisk miniräknare och ett tre-i-rad-bräde för att fördriva tiden medan du t.ex. väntar på din takeaway. \n\nNavigationen ger automatiskt förslag på mål (men du kan slå av dem om du vill), dessutom kombinerar den nya molnanslutningen taligenkänning med en internetbaserad sökning så att du får den senaste informationen med nästan varje sökning.\n\nKompatibilitet med Apple CarPlay® visar stegvis vägledning på din instrumentpanel.\n\nPuh.\n\nLöpande uppdateringar som dessa hjälper till att du alltid får den bästa möjliga versionen av din Mustang Mach-E. Tänk på att uppdateringarna varierar beroende på modell."
Trots detta är ingenting förandrat i skärmen, och jag har alla samma versioner. Det är inga nya funktioner heller.
Så kanske lika bra att inta visa release notes.. om dom inte stämmer.

Ford Mustang Mach-E Swedish Customers 1652794471630

Last edited:

Composer

Well-Known Member
First Name
Andreas
Threads
0
Reaction score
46
Vehicles