Swedish Customers

swemme

Well-Known Member
Threads
8
Reaction score
37
Vehicles
Ford Mustang Mach-e
Country flag
Fordsupporten i Sverige (som jag har regelbunden kontakt med) sa att OTA till Sverige (oklart vilken build) skulle komma "i slutet av mars". Så om de är rätt informerade ska det väl komma snart..

FP till Android skulle också komma med en mindre uppdatering "i slutet av mars".

Själv har jag inte fått något av dem... men de kanske menade 2023? ;)
Jag har fått tre OTA sista två månaderna. Det kom två ganska tätt som bara sa att något uppdaterats men inget mer. Den senaste OTAn är 2.3.0 och här har bilen gjort två misslyckade försök. Då bilen var inne på takfixen i veckan så installerades alla uppdateringar som fanns där 2.3.0 var en av dem så denna uppdatering borde förfalla. Får se vad som händer.

Ford Pass-appen har uppdaterats ganska regelbundet. Om man vill ha den senaste versionen så är det den amerikanska versionen som gäller. Vi i Europa får uppdateringarna 2-3 veckor efter. (Man behöver skapa ett amerikanskt AppStore/Google Play-konto för att få ner de amerikanska versionerna.). Just nu är 4.12.0 släppt för iOS för oss men i USA finns version 4.13.0 ute (släpptes 28/3).
Sponsored

Nugatti

Well-Known Member
First Name
Aleksander
Threads
2
Reaction score
65
Vehicles
2021 Mach E
Occupation
Engineer
Country flag
Kommer precis från en biltur...
En fråga till er andra som har Bang och Olufsen systemet... jag är kanske lite förstörd då jag jobbar med musik och sitter på bra högtalare på jobbet. Men jag tycker det låter väldigt dåligt för att vara "premium" högtalarsystem?
Diskanten är jätteskarp och positioneringen kommer från samma centrala högtalare om man inte höjjer ljudnivån jättehögt?
Eller är det bara jag?
Det är inte bara dig, stereon är jättedålig. I tillägg till det du nämnde, är det också inget ljud från subwooferen.
Jag spekulerar i att det är samma B&O avdelning som gör högtalare till laptops kanske? ?

Composer

Well-Known Member
First Name
Andreas
Threads
0
Reaction score
46
Vehicles
Ford Mustang Mach-E 2021 AWD
Occupation
Music Composer
Country flag
Ljudet har fått mycket kritik över tid. Under hösten 21 kom en uppdatering ändrade ljudbilden en del till det bättre. Utan den skulle jag säga att det är bitvis riktigt dåligt. När tillverkades din bil och vilka uppdateringar har den fått?
Min bil tillverkades i Juli 2021. Ingen aning vilka uppdateringar den har förutom att den uppdaterade 1.4 och 1.6 i feb 22 med OTA. :)

Känns inte som det skall vara så dåligt som det är i min bil dock. Andra Kia ev:n vi köpte nu i månaden som kostar åtskilliga hundratusen mindre har mycket bättre ljud tyvärr. Vill inte vara negativ för jag älskar bilen i det stora hela, men det finns småsaker som jag undrade hur det gick förbi QA-avdelningen. :)

• Like
Reactions: McS

swemme

Well-Known Member
Threads
8
Reaction score
37
Vehicles
Ford Mustang Mach-e
Country flag
Om du lämnar in bilen för fix av glastak eller framruta så se till att du får alla uppdateringar som finns för din bil. Tror du kommer att bli lite gladare av dem. Jag har bett om en bild av skärmen för de uppdateringar de installerar så man vet vad de gjort. ;)

Nu vet jag inte var du bor men jag är otroligt nöjd med den service jag fått av Vallentuna Motor. De har dock ingen möjlighet att fixa framrutan men resten.

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Threads
3
Reaction score
100
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
Om du lämnar in bilen för fix av glastak eller framruta så se till att du får alla uppdateringar som finns för din bil. Tror du kommer att bli lite gladare av dem. Jag har bett om en bild av skärmen för de uppdateringar de installerar så man vet vad de gjort. ;)

Nu vet jag inte var du bor men jag är otroligt nöjd med den service jag fått av Vallentuna Motor. De har dock ingen möjlighet att fixa framrutan men resten.
Nyfiken - vad förbättringar har du märkt efter uppdateringarna?

zog

Well-Known Member
First Name
daniel
Threads
2
Reaction score
35
Vehicles
Mach E GT Performance
Country flag
Jag installerar 21P22 på fredag, kan återkomma efter det med vad som ändrats.

swemme

Well-Known Member
Threads
8
Reaction score
37
Vehicles
Ford Mustang Mach-e
Country flag
Nyfiken - vad förbättringar har du märkt efter uppdateringarna?
Mest synliga är Apple CarPlay (om man använder iOS) i fullskärm men det finns en hel massa smått o gott. Förändrad laddkurva vid CCS-laddning är riktigt trevligt. Efter att det gjorts tester hur bilen hanterade ”älgtestet” så ändrades det i bilen och här tycker jag bilen blivit mer stabil på halt underlag. En del grafiska saker också tillsammans med några spel är annat som syns. Kan bara rekommendera att uppdatera när det är möjligt.

Composer

Well-Known Member
First Name
Andreas
Threads
0
Reaction score
46
Vehicles
Occupation
Music Composer
Country flag
En fråga till er andra som laddar hemma. Jag har märkt att jag endast får 10.4kw när jag laddar från min Easee laddare med min MME.
Vår Kia EV får vi 11.1kw på samma laddare.
Ingen biggie men är nyfiken om det är så för alla.

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Threads
3
Reaction score
100
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
Mest synliga är Apple CarPlay (om man använder iOS) i fullskärm men det finns en hel massa smått o gott. Förändrad laddkurva vid CCS-laddning är riktigt trevligt. Efter att det gjorts tester hur bilen hanterade ”älgtestet” så ändrades det i bilen och här tycker jag bilen blivit mer stabil på halt underlag. En del grafiska saker också tillsammans med några spel är annat som syns. Kan bara rekommendera att uppdatera när det är möjligt.
Tack!
Nu kör jag Android, men o övrigt låter det ju toppen. Ffa älgtest-uppdateringen har man ju väntat på!

Om inte uppdateringen kommer automatiskt ska jag kolla med återförsäljaren..

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Threads
3
Reaction score
100
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
En fråga till er andra som laddar hemma. Jag har märkt att jag endast får 10.4kw när jag laddar från min Easee laddare med min MME.
Hur mäter du effekten? Via Eease-appen eller via Fordpass?

Composer

Well-Known Member
First Name
Andreas
Threads
0
Reaction score
46
Vehicles
Occupation
Music Composer
Country flag
Hur mäter du effekten? Via Eease-appen eller via Fordpass?
Mäter genom Easee appen och även lastbalanseraren jag har installerad.

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Threads
3
Reaction score
100
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
@Composer jag kollade igår, jag får konstant 10,6kW på min Easee när jag kollar på appen.

zog

Well-Known Member
First Name
daniel
Threads
2
Reaction score
35
Vehicles
Mach E GT Performance
Country flag
21P22 uppdaterad idag. Gick fint på 45 min / Hedin Segeltorp. 11.0 kW på Easee för mig när jag laddar den.

"En del grafiska saker också tillsammans med några spel är annat som syns."
Var hittar du de?

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Threads
3
Reaction score
100
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
21P22 uppdaterad idag. Gick fint på 45 min / Hedin Segeltorp. 11.0 kW på Easee för mig när jag laddar den.

"En del grafiska saker också tillsammans med några spel är annat som syns."
Var hittar du de?
Jag har ännu inte fått någon OTA.
Ford support sa att man kunde få det gjort hos "din återförsäljare", men att det då kostar pengar.

Var din uppdatering del av något annat ärende, eller hörde du bara av dig till Hedin och fick (gratis) tid för uppdateringen?

zog

Well-Known Member
First Name
daniel
Threads
2
Reaction score
35
Vehicles
Mach E GT Performance
Country flag
Jag hörde bara av mig när jag bytte till sommardäck på deras förvaring och då sade de kom in så ordnar vi det. Det ska vara gratis enligt Fords bulltin.
Sponsored

• Love
Reactions: McS