Swedish Customers

thedoc

Well-Known Member
First Name
Staffan
Threads
0
Reaction score
25
Vehicles
Ford Mach-e 2021
Country flag
Din bil är säkert tillverkad senare delen av 2021, vilket kan förklarar att din frunkknapp funkar. Tyskland? Alla Mach e tillverkas i Mexiko, kanske någonting med att Tyskland är transitland eller något?
2 år utan frunkknapp så är det dags att få återförsäljare att fixa det ?
Kul att OTA har börjat rulla på bra också ?
Tja, inte vet jag :
Ford Mustang Mach-E Swedish Customers VIN
Sponsored

• Wow
Reactions: McS

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Threads
3
Reaction score
100
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
Jag förlängde också mitt abonnemang med Ionity förra året då 3,5kr/kwh var väldigt förmånligt och jag pendlar en del Stockholm-Göteborg. Dock så fick jag en smärre chock nu när jag laddade under min senaste resa då jag helt plötsligt blev debiterad 6,44kr/kwh… Tydligen har de höjt sina priser utan någon som helst förvarning. Mitt abonnemang löper ut nu i oktober och jag kommer nog välja en annan operatör i fortsättningen.

Har varit nöjd med Ionity då de nästan aldrig strulat (behövt ringa till supporten en gång och då startade de om laddaren och jag fick en kostnadsfri session). Har åkt på väldigt ”udda tider” när jag pendlat och har därför aldrig upplevt några laddköer som jag hört att andra klagat på.
What!
Nu när du sa att IONITY har ändrat abonnemangpriserna, så var jag också tvungen att kolla. Japp, de har höjt för mig också, från 3.50 till 4.25.
Inte OK att bara byta pris utan att berätta... Blir nog en annan leverantör när abonnemanget byts.

• Like
Reactions: PeZ

Jayc

Well-Known Member
First Name
Joaquin
Threads
4
Reaction score
58
Vehicles
Mach e
Country flag
What!
Nu när du sa att IONITY har ändrat abonnemangpriserna, så var jag också tvungen att kolla. Japp, de har höjt för mig också, från 3.50 till 4.25.
Inte OK att bara byta pris utan att berätta... Blir nog en annan leverantör när abonnemanget byts.
Jag betalar 2.9 på Tesla Supercharger, ser ingen anledning att ladda på något annat nätverk?

Ford Mustang Mach-E Swedish Customers Screenshot_20230820_184609_Tesla

therealpinto

Well-Known Member
First Name
Gustaf
Threads
4
Reaction score
109
Vehicles
Mach-E LR AWD, Ford Capris, Cortina, Kuga, Sierra
Country flag
Tja, inte vet jag :
VIN.jpg
Nu har jag inte kollat min bils dekal men att det står Ford-Werke GmbH skulle jag säga har att göra med att det förmodligen är tyska Ford som tagit ut EU-typgodkännandet.

Frunk; Min 2021 Job 1 fick fungerande frunk-knapp på nyckeln (och med dörrkod) efter mycket arbete av min ÅF med att uppdatera och byta moduler. Jag saknar dock "knappen" på displayen så den håller jag på att försöka fixa med Forscan men jag behöver en ny OBD-dongel.

Men, med Forscan har jag i alla fall programmerat bort "double honk" och jag tror också jag lyckades ändra så bakljusen (positionsljusen) är tända med DRL, vilket jag tycker är en stor seger.

thedoc

Well-Known Member
First Name
Staffan
Threads
0
Reaction score
25
Vehicles
Ford Mach-e 2021
Country flag
Woopeee, uppgradering 23-PUO0205-PR-FX. Och, det "bidde en tumme". Sex (värdelösa) spel & en massa snack om Alexa, som inte kommer att implementeras i Sverige ! Iö kan jag inte hitta ngn nyhet eller förbättring öht. Kan ngn upplysa mig om jag missat ngt ?

jocke31

Active Member
First Name
Joakim
Threads
0
Reaction score
25
Vehicles
Mach-E SR RW
Occupation
digital strategist
Country flag
Job1 eller job2?

swemme

Well-Known Member
Threads
8
Reaction score
37
Vehicles
Ford Mustang Mach-e
Country flag
Min Ford verkstad uppdaterade allt via fdrs och nu funkar frunkknappen på nyckeln ?
Grattis!

Vet du vilka moduler som de uppdaterade?

Vilken version av Sync fick du?

Jag ska lämna i min bil i morgon med förhoppning om att bli av med en hel hög av pling/plong (felmeddelanden), byta alla paneler på sidorna så sprickorna vid dörrknapparna försvinner och uppdatera mjukvarorna i bilen.

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Threads
3
Reaction score
100
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
Jag betalar 2.9 på Tesla Supercharger, ser ingen anledning att ladda på något annat nätverk?

Screenshot_20230820_184609_Tesla.jpg
Det ser ju bra ut!

Hur är det att ladda där? Är det svårt att komma till med sladden? Behöver du dubbelparkera?
För mig (efter ha snabbkollat) kostar abonnemanget 1550kr/år och pris mellan 3,05 och 3,5kr/kWh.
Ska kolla upp igen vad som är mest fördelaktigt. Laddar bara offentligt 6-7 ggr/år..

Jayc

Well-Known Member
First Name
Joaquin
Threads
4
Reaction score
58
Vehicles
Mach e
Country flag
Det ser ju bra ut!

Hur är det att ladda där? Är det svårt att komma till med sladden? Behöver du dubbelparkera?
För mig (efter ha snabbkollat) kostar abonnemanget 1550kr/år och pris mellan 3,05 och 3,5kr/kWh.
Ska kolla upp igen vad som är mest fördelaktigt. Laddar bara offentligt 6-7 ggr/år..
Tycker det är super smidigt, aldrig råkat ut handskaknings problem eller så. På roadtripen genom Tyskland och Nederländerna kom dessutom bilen upp i max laddningshastighet alla gångerna runt 150Kwh? Jag var på ladd ställen med 20-30st Superchargers så de gånger jag var tvungen att ta upp två laddplatser var det aldrig några problem. Oftast finns det någon laddplats där du inte behöver ta upp två platser ?
Medlemspriset i Tesla appen är 129kr/mån just nu.

Jayc

Well-Known Member
First Name
Joaquin
Threads
4
Reaction score
58
Vehicles
Mach e
Country flag
Grattis!

Vet du vilka moduler som de uppdaterade?

Vilken version av Sync fick du?

Jag ska lämna i min bil i morgon med förhoppning om att bli av med en hel hög av pling/plong (felmeddelanden), byta alla paneler på sidorna så sprickorna vid dörrknapparna försvinner och uppdatera mjukvarorna i bilen.
Det är ju toppen att frunkknappen kan aktiveras på Job 1 bilar?
Min ska in på Onsdag nästa vecka, förhoppningsvis löser återförsäljaren det då, om jag så ska tjata ?

therealpinto

Well-Known Member
First Name
Gustaf
Threads
4
Reaction score
109
Vehicles
Country flag
Det ser ju bra ut!

Jag laddar på Tesla "emellanåt", men inte tillräckligt ofta för att jag ska tycka att det är värt abonnemang. Kanske lite oftare än dina 6-7 gånger per år dock.

Hittills har jag kunnat välja laddare hos Tesla där jag inte står i vägen eller tar upp två platser. Men det är i Norrland med lite tur :) Här finns oftast flera lediga platser hos Tesla så därför är det ofta en bra lösning för mig.

• Like

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Threads
3
Reaction score
100
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
Hallå!
Jag var på Gotland i helgen och där var det Mustang-träff. Det var säkert 20 Mustanger på båten till fastlandet igår. Och en Mach-E. Som inte hörde till sällskapet.
Men det fick mig att fundera, vad har ni för erfarenheter av förare av ICE-Mustanger's åsikter om Mach-E?
På nätet läser man om ICE-förare (män!) som tycker elbilar är trams. Men jag stötte på ett gäng ICE-Mustanger som hade en lokalträff och de var väldigt vänliga och intresserade av min bil...

therealpinto

Well-Known Member
First Name
Gustaf
Threads
4
Reaction score
109
Vehicles
Country flag
Jag är rätt aktiv inom hobbyfordon rent allmänt och får en del glirningar om att Mach-E inte är en "riktig" Mustang, och träffar också förstås en hel del personer som är ordentligt anti elbilar.

Men jag håller med om att det ju inte är en Mustang på klassiskt sätt och jag brukar ibland säga att jag köpte den trots att den heter Mustang - inte tack vare... ;-)

Det är få om ens några ICE-Mustangägare som uttryckt sig specifikt så jag hört det.

Jag bryr mig inte så mycket, Mach-E är en bruksbil och jag har hobbybilar som har en annan roll. Men jag brukar ibland försöka ta tillfället i akt för att visa att även den som bygger, kör och tävlar med ICE kan välja elbil för brukskörning (om ekonomi mm tillåter).
Sponsored

• Like