therealpinto
Well-Known Member
- First Name
- Gustaf
- Joined
- Apr 8, 2021
- Threads
- 2
- Messages
- 50
- Reaction score
- 80
- Location
- Sweden
- Vehicles
- Mach-E LR AWD, Ford Capris, Cortina, Kuga, Sierra
Jag funderar på om klimatanläggningen är olika programmerad i olika generationer, så att säga. Det kom ju en uppdatering rätt nyligen som vissa menar ger mer imma.
Vår Job 1-bil som inte lyckats få så mycket uppdateringar har inga stora problem med imma, inte värre än något annat jag kör. Däremot är den lite dålig på att hålla varmt i baksätet när det är kallt ute, speciellt på golvet. Jag kör "alltid" i Auto-läge förstås, det är ju därför jag har klimatanläggning...men ska det bli varmt på golvet bak under längre sträckor när det är kallare än några minusgrader, har jag behövt bryta den principen.
Senaste "långturen" (cirka 24 mil, Arjeplog-Skellefteå, i snö och minus 5-9 grader) landade vi också runt 27 kWh/100 km. Då varierande hastigheten en del mellan dryga 100 och nedåt 80, samt lite under sista 4-5 milen när vi spårade i typ 15 cm nysnö.
Vår Job 1-bil som inte lyckats få så mycket uppdateringar har inga stora problem med imma, inte värre än något annat jag kör. Däremot är den lite dålig på att hålla varmt i baksätet när det är kallt ute, speciellt på golvet. Jag kör "alltid" i Auto-läge förstås, det är ju därför jag har klimatanläggning...men ska det bli varmt på golvet bak under längre sträckor när det är kallare än några minusgrader, har jag behövt bryta den principen.
Senaste "långturen" (cirka 24 mil, Arjeplog-Skellefteå, i snö och minus 5-9 grader) landade vi också runt 27 kWh/100 km. Då varierande hastigheten en del mellan dryga 100 och nedåt 80, samt lite under sista 4-5 milen när vi spårade i typ 15 cm nysnö.
Sponsored