Swedish Customers

therealpinto

Well-Known Member
First Name
Gustaf
Joined
Apr 8, 2021
Threads
2
Messages
50
Reaction score
80
Location
Sweden
Vehicles
Mach-E LR AWD, Ford Capris, Cortina, Kuga, Sierra
Country flag
Jag funderar på om klimatanläggningen är olika programmerad i olika generationer, så att säga. Det kom ju en uppdatering rätt nyligen som vissa menar ger mer imma.

Vår Job 1-bil som inte lyckats få så mycket uppdateringar har inga stora problem med imma, inte värre än något annat jag kör. Däremot är den lite dålig på att hålla varmt i baksätet när det är kallt ute, speciellt på golvet. Jag kör "alltid" i Auto-läge förstås, det är ju därför jag har klimatanläggning...men ska det bli varmt på golvet bak under längre sträckor när det är kallare än några minusgrader, har jag behövt bryta den principen.

Senaste "långturen" (cirka 24 mil, Arjeplog-Skellefteå, i snö och minus 5-9 grader) landade vi också runt 27 kWh/100 km. Då varierande hastigheten en del mellan dryga 100 och nedåt 80, samt lite under sista 4-5 milen när vi spårade i typ 15 cm nysnö.
Sponsored

 
  • Like
Reactions: McS

swemme

Well-Known Member
Joined
Apr 25, 2021
Threads
8
Messages
65
Reaction score
37
Location
Sweden
Vehicles
Ford Mustang Mach-e
Country flag
Jag har oxo en job 1. En fundering. Har du bytt framrutan? Tänker att om den inte är tät så kan luft komma in och skapa imma. Jag har bytt min.
 

swemme

Well-Known Member
Joined
Apr 25, 2021
Threads
8
Messages
65
Reaction score
37
Location
Sweden
Vehicles
Ford Mustang Mach-e
Country flag
Jag fick en prioriterad uppdatering igår (22-PU0727-VI-FXB) och informationen säger inget. Funderar på vad den innehåller.
 

Composer

Well-Known Member
First Name
Andreas
Joined
Feb 2, 2022
Threads
0
Messages
67
Reaction score
46
Location
Sweden
Vehicles
Ford Mustang Mach-E 2021 AWD
Occupation
Music Composer
Country flag
Körde min bil till service igår för den där batterikontakt felet som behöver bytas. (Bilen är på service var och varannan månad känns det som) Under den resan var det helt ok ett tag, sen helt plötsligt på några sekunder blev det så immigt på rutan att jag fick stanna en kort stund till defrosten arbetat sig upp. Va iofs närmare -20 men ändå!
Har även jag runt 27kw/100km på blandad väg 80-110 med en AWD Extended.
 


McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Joined
Feb 2, 2022
Threads
2
Messages
101
Reaction score
78
Location
Sweden
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
Jag har "bara" haft min på verkstad 1 gång på 1 år, inte orimligt tycker jag.
Nu på vintern drar min ca 2.5kWh/mil och gissometern ligger på 28 mil på 80% AWD ER. Även jag minns att det var längre förra vintern, trots mildare väder.
Jag fick nyligen 22-PU0707-SCH-POPB. Verkar vara Ford-standard att "vi har fixat nått"
 

chippenwow

Member
First Name
Christoffer
Joined
Apr 25, 2022
Threads
1
Messages
7
Reaction score
4
Location
Sweden
Website
www.youtube.com
Vehicles
Ford Mustang Mach-E Premium 2022
Occupation
IT Consultant and YouTuber
Country flag
Chippen, fick du något mer svar från Ford kring rätten att använda Fordpass vs insamlande av data och bli avstängd ? Vi skulle kunna kolla i den engelska delen av forumet och se om de har samma problem t ex i USA ? Eller har någon redan kollat upp det ?
Sorry för sent svar, inte superaktiv på det här forumet :)

Ford menar på att det handlar om att skydda mina personuppgifter och batteriet i bilen. Dom kan inte ta ansvar för 3epart och vad dom gör min mina uppgifter och tillåter det därför inte. Varför Ford ska vara barnvakt över mina uppgifter åt andra förstår jag inte. Man vill också skydda batteriet då man menar att 3epart ofta skickar förfrågningar flera gånger i minuten hela tiden vilket gör att bilens batteri alltid är aktivt och drar ur sig själv = dåligt.

Jag frågade också specifikt om OBD2-dongel via BT till mobil men fick inget rakt svar, bara massa generella meningar om 3epart och dåligt för batteriet. Märkligt att andra biltillverkare löst det men Ford klarar inte av det..

Bilen är verkligen inte förtjust i kyla! Förra vekckan när det var -22 ute så blev kraften i bilen begränsad pga låg temperatur i batteriet. Superläskigt. Bilen hade stått ute utan kabel (har ingen laddbox) och jag skulle till Stockholm. Ut på E4 och farthållaren på 115. Efter 2-3 mil så får jag meddelande om att kraften var begränsad och hastigheten började sjunka. Slutade med att jag låg 75-80 på E4, bilen hade inget att ge. Runt 30% batteri. Visade ingenstans hur mycket kraft jag hade eller temperaturen i batteriet. Var så hela vägen fram. Kan tycka att det är bra om man visar hur mycket kraft som finns så man vet om man nu ska begränsa på det här viset! Tur det inte är -20 så ofta :)

I övrigt har jag inte haft några problem med bilen, den bara funkar, vilket är mer än den Volvo jag hade innan :) 1500 mil första halvåret nu, så otroligt nöjd med bilen :) Det jag saknar mest som sagt är en vettig körjournal där man kan se hur mycket kWh man gör av med, laddar med etc men det är väl mer Ford än bilen i sig.
 

therealpinto

Well-Known Member
First Name
Gustaf
Joined
Apr 8, 2021
Threads
2
Messages
50
Reaction score
80
Location
Sweden
Vehicles
Mach-E LR AWD, Ford Capris, Cortina, Kuga, Sierra
Country flag
Jag har aldrig varit med om begränsad kraft pga kyla, och vi har verkligen använt den i alla väder i norra Sverige i drygt ett år. Vi startar visserligen nästan alltid förvärmt (laddbox både hemma och på jobbet), det är väl kanske räddningen.
 

Composer

Well-Known Member
First Name
Andreas
Joined
Feb 2, 2022
Threads
0
Messages
67
Reaction score
46
Location
Sweden
Vehicles
Ford Mustang Mach-E 2021 AWD
Occupation
Music Composer
Country flag
Fick tillbaks bilen efter reparation av drivlinan, som inte var ett drivline fel utan fel i laddningskontakten. Tror jag fick en julklapp av Ford Brandt i Uddevalla för bilen var rekondad inne och tvättad när jag fick tillbaks den. Mycket tacksamt att få en ren bil tillbaks. :)
 
  • Like
Reactions: McS

swemme

Well-Known Member
Joined
Apr 25, 2021
Threads
8
Messages
65
Reaction score
37
Location
Sweden
Vehicles
Ford Mustang Mach-e
Country flag
Håller med om att det är trevligt att få tillbaka en ren bil. När jag lämnade bilen hos Vallentuna Motor var det alltid fint ren. När jag nu lämnade den till Hedin Bil i Akalla så var den smutsigare än jag lämnade den. Känns sådär. :/
 

swemme

Well-Known Member
Joined
Apr 25, 2021
Threads
8
Messages
65
Reaction score
37
Location
Sweden
Vehicles
Ford Mustang Mach-e
Country flag
Någon av er som bytt datorn bakom Sync4:an? Isf erfarenhet av det?

Hedin Akalla skulle uppdatera mjukvaran när bilen var inne för byte av rutan. När jag hämtade den sa de att de måste byta datorn ”då den inte gick att uppgradera”. Då Vallentuna Motor lyckats uppdatera den utan problem flera gånger ända tills Hedin fick den i sina händer känner jag mig bra skeptisk till dem. De berättade att de lyckats uppdatera ”2 utav 100” och att de andra fick de byta dator på.
 

Odmark91

Well-Known Member
First Name
Victor
Joined
Nov 24, 2021
Threads
10
Messages
66
Reaction score
65
Location
Sweden
Vehicles
2021 Mach-E AWD Extended range
Occupation
Tool and die maker
Country flag
Jag har nu sålt min Mach-E. Har sneglat på en hybrid ett bra tag och varit småless på Machen hela tiden med uteblivna uppdateringar osv.
Droppen som fick bägaren att rinna över var när det var -28 hemma och Forden knappt orkade hålla rutorna imfria, full värme och full defrost på och luften var bara ljummen som bäst. Drygt 220km på full laddning enligt G.O.M.
Dottern på 8 år grät när vi skulle åka Mach-E på morgonen för hon frös så mycket i baksätet så vi fick ta min Saab 900 från 1987 istället 😅

Machen var en otroligt trevlig bil på sitt sätt, men har nu (trots att jag svurit att aldrig mer äga en volvo) köpt en "ny" V60 T8 med 9 mils räckvidd på el och är så otroligt nöjd, täcker verkligen alla mina behov.

Önskar er alla ett problemfritt bilägande i framtiden!
 

therealpinto

Well-Known Member
First Name
Gustaf
Joined
Apr 8, 2021
Threads
2
Messages
50
Reaction score
80
Location
Sweden
Vehicles
Mach-E LR AWD, Ford Capris, Cortina, Kuga, Sierra
Country flag
Någon av er som bytt datorn bakom Sync4:an? Isf erfarenhet av det?

Hedin Akalla skulle uppdatera mjukvaran när bilen var inne för byte av rutan. När jag hämtade den sa de att de måste byta datorn ”då den inte gick att uppgradera”. Då Vallentuna Motor lyckats uppdatera den utan problem flera gånger ända tills Hedin fick den i sina händer känner jag mig bra skeptisk till dem. De berättade att de lyckats uppdatera ”2 utav 100” och att de andra fick de byta dator på.
Nej, men det är väl det vår bil väntar på, men Ford här säger att de inte hittar någon modul att byta till som är kompatibel med Job 1-bil. Jag skulle gärna ha mer info för det börjar vara tråkigt att vara utan uppdateringar även om bilen funkar - även värmen skulle jag säga. Den har lite svårt att hålla bra temp i baksätet på Autoläge men inte katastrof. Nu jobbar jag hemma i veckan så jag fick inte verifiera i minus 23 grader idag...
 

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Joined
Feb 2, 2022
Threads
2
Messages
101
Reaction score
78
Location
Sweden
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
Jag har nu sålt min Mach-E. Har sneglat på en hybrid ett bra tag och varit småless på Machen hela tiden med uteblivna uppdateringar osv.
Droppen som fick bägaren att rinna över var när det var -28 hemma och Forden knappt orkade hålla rutorna imfria, full värme och full defrost på och luften var bara ljummen som bäst. Drygt 220km på full laddning enligt G.O.M.
Dottern på 8 år grät när vi skulle åka Mach-E på morgonen för hon frös så mycket i baksätet så vi fick ta min Saab 900 från 1987 istället 😅

Machen var en otroligt trevlig bil på sitt sätt, men har nu (trots att jag svurit att aldrig mer äga en volvo) köpt en "ny" V60 T8 med 9 mils räckvidd på el och är så otroligt nöjd, täcker verkligen alla mina behov.

Önskar er alla ett problemfritt bilägande i framtiden!
Tråkigt att höra att du lämnar Mach-E, men också förståeligt. Beroende på klimat, behov, etc är min personliga åsikt att elbil inte är för alla.
När det är kallt och man inte har en fast laddare utan bara eluttag (som vi hade över jul) är det inte helfestligt med elbil. Men trots -18C så upplevde vi inga problem med att värma bilen till en behaglig temperatur.
För er som har kvar er Mach-E kan jag tipsa om https://www.macheforum.com/site/threads/mach-lees-cold-weather-charging-strategies.24548/ som visar olika strategier att förlänga räckvidd och ha en varm bil. Visst - dyrare att värma batteri, men också fördel i att få längre räckvidd.
Jag har i stort sett alltid kört Volvo, men eftersom de är så hopplöst efter när det gäller hybrid och el så tittade jag på andra alternativ. Hade nog blivit en Kia GT om det inte varit så lång leveranstid... men idag är jag väldigt nöjd med Mach-E!
Sponsored

 
 




Top