Swedish Customers

Hightone

Member
First Name
Andy
Threads
0
Reaction score
2
Vehicles
2023 Mach E GT
Occupation
Test Engineer
The guy I went thru at Hedin was great but sadly he has left, he really tried pushing ford Sweden to let me get the rally version but they didn’t budge.

I was close to ordering from Netherlands as the rally version there cost as much as the GT here ?
Sponsored

• Wow
Reactions: McS

Jayc

Well-Known Member
First Name
Joaquin
Threads
4
Reaction score
58
Vehicles
Mach e
Country flag
Problem med fordpass 5.8 och Android..
Någon mer som inte kan komma in i appen? Var i kontakt med supporten, tydligen är det ett regionalt fel, bara användare i Sverige med Android har det här problemet. Man kommer inte förbi integritetinställningarna ?De går i loop.
Testat allt, raderat cache och data, loggat ur osv inget hjälper...

therealpinto

Well-Known Member
First Name
Gustaf
Threads
4
Reaction score
109
Vehicles
Mach-E LR AWD, Ford Capris, Cortina, Kuga, Sierra
Country flag
Jag har samma fel men det kommer och går lite. Det som funkat temporärt är att ändra språkinställningarna för appen (i app-inställningar centralt) till engelska, sedan ändra tillbaka till svenska. Felet kommer igen men man brukar komma in i appen en stund.

Jayc

Well-Known Member
First Name
Joaquin
Threads
4
Reaction score
58
Vehicles
Mach e
Country flag
Jag har samma fel men det kommer och går lite. Det som funkat temporärt är att ändra språkinställningarna för appen (i app-inställningar centralt) till engelska, sedan ändra tillbaka till svenska. Felet kommer igen men man brukar komma in i appen en stund.
Tack får testa det ? Man kanske hinner starta kupévärmaren ?

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Threads
3
Reaction score
100
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
Problem med fordpass 5.8 och Android..
Någon mer som inte kan komma in i appen? Var i kontakt med supporten, tydligen är det ett regionalt fel, bara användare i Sverige med Android har det här problemet. Man kommer inte förbi integritetinställningarna ?De går i loop.
Testat allt, raderat cache och data, loggat ur osv inget hjälper...
Samma problem här. Fick en uppdatering i morse som gjorde det värre.
Hade de någon info om när problemet ska vara löst? Väldigt otajmat nu när man behöver använda förvärme..

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Threads
3
Reaction score
100
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
Bra tips!

Jayc

Well-Known Member
First Name
Joaquin
Threads
4
Reaction score
58
Vehicles
Mach e
Country flag
Samma problem här. Fick en uppdatering i morse som gjorde det värre.
Hade de någon info om när problemet ska vara löst? Väldigt otajmat nu när man behöver använda förvärme..
Jag tror själv inte det kommer bli någon quick fix eftersom det bara berör svenska användare med Android.. Jag nämnde det och fick typ medhåll men att det i alla fall var prioriterat från deras håll, men frågan är hur mycket de kan påverka utvecklarna i England, USA eller var de nu sitter??

• Wow
Reactions: McS

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Threads
3
Reaction score
100
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
Ford support säger att problemet är löst och jag använde Ford Pass flitigt i helgen utan problem

Jepp

Member
First Name
Jesper
Threads
0
Reaction score
4
Vehicles
ICE
Occupation
Teacher
Hej gänget. Sitter med fingret på köpknappen så att säga. Provkört, prutat och tänkt och funderat.

Det är egentligen bara en sak som hindrar mig just nu, tror att många som ska gå från ICE till EV tänker samma. Hur är det med räckvidden. Hur lång tid tar det att ladda. Nja, jag har lite mer specifika frågeställningar. Håll till godo.

Jag har spanat in TeslaBjörns räckviddsdokument. I det framgår det att man kommer (med en LR AWD) 171 km på 75% av batteriet i -5 grader om man kör i 120km/h. Jag tänker att det stämmer säker plus minus några kilometer beroende på vind osv. Men så kör man ju sällan 120 km/h i 75% av batteriet. Snitthastighet brukar väl i regel vara lägre på långresa, och de flesta jobbar väl med 70% av batteriet? Alltså 10-80%? Så hur långt kan jag räkna med att komma en kylig januaridag på långresa? Säg Göteborg - Örebro? Klarar man det? 280 km på 70% av batteriet. Om inte - klarar man det på 90% (tänker om man startar på 90% och vill anlända för att ladda med minst 10% SOC.

En annan fråga - hur lång tid tar det att ladda 10-80? Ser i TeslaBjörns dokument att det tar nästan 40 min att ladda 75%. Kan man räkna med 30 min för 70% eller är det mer 35 min?

Sist men inte minst, vad är det kortaste ni kommit på långresa mellan två laddstopp? Tänker mest pga dåligt väder och inte för att ni kört i 170 nu då. Vill försöka få en realistisk bild över hur bilen presterar då vi har två små barn och kör tur och retur Göteborg - Gävle många gånger per år.

oh, en sak till. Hur upplever ni laddluckans position när ni är ute och laddar offentligt? Blir det problem på många ställen? Superchargers osv?

Tack

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Threads
3
Reaction score
100
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
hej @Jepp , kul att du funderar på en Mach-E!

Jag har skrivit en recension här: https://automatos.se/auto/ford-mustang-mach-e-long-range-awd/

Jag är väldigt nöjd med bilen, det passar mina behov och förutsättningar utmärkt.
Vad jag tycker är viktigast för elbilsägare: möjlighet att ladda hemma på ett enkelt sätt och på de ställena man vanligast åker till (jobb, släkt, kompisar). Vi åker 5-10 långresor per år och har då sällan så bråttom att om resan tar 10-20 minuter extra blir ett problem.

Om detta är rätt bil för dig är det mest du som kan svara på.
Om du exempelvis bor i bostadsrätt utan laddstolpar, om du använder bilen i tjänsten och ska besöka många kunder många mil bort, om du ofta långpendlar över 60 mil, behöver dra släp, etc, då är det inte den här bilen du ska ha.

Mina svar på dina frågor:

...Snitthastighet brukar väl i regel vara lägre på långresa, och de flesta jobbar väl med 70% av batteriet?
>> Inför långresor laddar jag (man?) alltid fullt innan. Men visst kan man snitta på 120km/h men precis som ICE-bilar så ökar förbrukningen rätt mycket ju snabbare man kör. Om jag ska köra till landstället på sommaren (60 mil) laddar jag fullt, kör ca 3 timmar, laddar ca 45 minuter och kommer fram med några % laddning eftersom det är en ca 15 mil landsväg. Hade det varit 60 mil motorväg hade ett laddstopp till behövts.

Så hur långt kan jag räkna med att komma en kylig januaridag på långresa?
>> Svårt att säga exakt, men i motorvägsfart kanske 35 mil från fullt batteri. Och så vill man stanna några mil innan så i praktiken köra 30 mil.

Säg Göteborg - Örebro? Klarar man det? 280 km på 70% av batteriet. Om inte - klarar man det på 90% (tänker om man startar på 90% och vill anlända för att ladda med minst 10% SOC.
>> Jag hade laddat 100% och kört sträckan utan att ladda förrän man var framme. Bör aldrig vara något problem.

En annan fråga - hur lång tid tar det att ladda 10-80? Ser i TeslaBjörns dokument att det tar nästan 40 min att ladda 75%. Kan man räkna med 30 min för 70% eller är det mer 35 min?
>> Sommar skulle jag generellt räkna med 40 minuter 10-80. 10-70 killgissar jag 35 min, men har inte räknat så noga. Bilen laddar snabbare på lägre % generellt och långsammare ju närmare fullt.
>> Vinter 10-80 skulle jag räkna med 50 minuter.
>> Generellt om du tycker det är problem med att ladda 5-10 minuter extra så kanske du ska kolla på KIA eller något annat märke som har 800V? Många 800V-bilar har laddtider som är närmare halva tiden än MachE

Sist men inte minst, vad är det kortaste ni kommit på långresa mellan två laddstopp? Tänker mest pga dåligt väder och inte för att ni kört i 170 nu då. Vill försöka få en realistisk bild över hur bilen presterar då vi har två små barn och kör tur och retur Göteborg - Gävle många gånger per år.
>> Vi har småbarn som är långsamma på precis allt då man stannar. För oss är stopp på långresor ofta 45 minuter oavsett bilen är färdigladdad eller ej. Det kortaste vi sett har varit när vi kört till norrland i -20C, kanske 35 mil uppskattat?

oh, en sak till. Hur upplever ni laddluckans position när ni är ute och laddar offentligt? Blir det problem på många ställen? Superchargers osv?
>> inga problem alls.

Lycka till, hoppas att det hjälper!

Jepp

Member
First Name
Jesper
Threads
0
Reaction score
4
Vehicles
ICE
Occupation
Teacher
@McS tack för dina utförliga svar. Jag blir helt ärligt lite förvånad över att man kan tänkas komma nära 30 mil (på 100-10%) i kass väder. Det är egentligen det viktigaste för oss. När barnen är nöjda i bilen vill man kunna stå på och köra så långt som möjligt, tre timmar (30 mil) är vad vi tycker är optimalt. Då kan vi köra våra återkommande resor på ett stopp, om barnen tillåter. Och eftersom man äter osv då tar det ändå 45-60 min att stanna så då kan man ladda nästan fullt. Ännu bättre blir det väl om man väljer RWD.

Leker runt i ABRP - ställer in lite extra last, -5 grader och lite motvind. Då säger den Göteborg - Örebro (278 km) - från 100% anländer med 3%. Men du @McS menar att man bör klara detta med lite mer SOC i tanken?

Får se vad vi landar i - ska försöka hitta den mest prisvärda bilen hos Hedin... :thumbsup:

En annan sak som dök upp nu när jag grävt ner mig i detaljerna. Det verkar som om att man kan lasta 65 / 70 kilo på taket oberoende årsmodell?

Dragmöjlighet är dock en annan femma.
2021: 750 kilo, 40 kilo kultryck.
Tillverkad efter maj 2022: 1000 kilo, 40 kilo kultryck?
Tillverkad efter 2023: 1500 kilo, 60 kilo kultryck.

Jag hade tänkt mig livet med bakbox. Men en Mach-E tillverkad innan 2023 verkar ha 40 kg kultryck? En bakbox väger ju cirka 30-40 kilo ink. ställning. Så då kan man inte packa nått i den... Eller tänker jag galet?

Last edited:

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Threads
3
Reaction score
100
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
tack för dina utförliga svar.
>>varsågod, bra om det hjälper i beslutet!

Jag blir helt ärligt lite förvånad över att man kan tänkas komma nära 30 mil (på 100-10%) i kass väder. Det är egentligen det viktigaste för oss. När barnen är nöjda i bilen vill man kunna stå på och köra så långt som möjligt, tre timmar (30 mil) är vad vi tycker är optimalt. Då kan vi köra våra återkommande resor på ett stopp, om barnen tillåter. Och eftersom man äter osv då tar det ändå 45-60 min att stanna så då kan man ladda nästan fullt. Ännu bättre blir det väl om man väljer RWD.
>> Samma situation här. Barnen gör att varje stopp för oss tar mer än 40 minuter...

Leker runt i ABRP - ställer in lite extra last, -5 grader och lite motvind. Då säger den Göteborg - Örebro (278 km) - från 100% anländer med 3%. Men du @McS menar att man bör klara detta med lite mer SOC i tanken?
>> Vi bor i Stockholmstrakten och laddar "alltid" i Gränna. Dit är det 321km från oss. Oavsett väder har vi alltid kommit dit med god marginal. På motsvarande sätt norrut har vi 305km till laddstopp i Hudiksvall. Även mitt i vintern har vi kommit med marginal dit.

Får se vad vi landar i - ska försöka hitta den mest prisvärda bilen hos Hedin... :thumbsup:
>> Hoppas er Hedin är bättre än vår.

Jag hade tänkt mig livet med bakbox. Men en Mach-E tillverkad innan 2023 verkar ha 40 kg kultryck? En bakbox väger ju cirka 30-40 kilo ink. ställning. Så då kan man inte packa nått i den... Eller tänker jag galet?
>> Jag har noterat det, men inte gjort nått åt det. Vi kör bakbox och tycker det är alldeles utmärkt! Om det blir mer 40kg kultryck vet jag inte...

Jepp

Member
First Name
Jesper
Threads
0
Reaction score
4
Vehicles
ICE
Occupation
Teacher
@McS kör du AWD eller RWD LR?

Och när man överstiger maximalt kultryck finns risk för minskad styrförmåga samt att man bländar andra bilister med ljuset. Då bakdelen trycks ner mer än den bör.

McS

Well-Known Member
First Name
Peter
Threads
3
Reaction score
100
Vehicles
Ford Mustang Mach-E
Country flag
AWD.
Det är ju såklart inte bra. Du fick mig att kolla upp. Boxen är på 24kg, och vi brukar bara lasta oömma saker som vinterkläder etc som högst troligt inte är över 15kg.

Jepp

Member
First Name
Jesper
Threads
0
Reaction score
4
Vehicles
ICE
Occupation
Teacher
AWD.
Det är ju såklart inte bra. Du fick mig att kolla upp. Boxen är på 24kg, och vi brukar bara lasta oömma saker som vinterkläder etc som högst troligt inte är över 15kg.
med tanke på att de ökade från 30-40 kilo från 2021 or till 2022 tillverkade i maj och senare så klarar nog 2021orna mer än 30. Tror inte de gjorde några konstruktionsändringar utan bara ändrade typgodkännandet. Men det är spekulation och gissning från mig. Vet inte vad de gjorde för att öka till 1500 dragvikt och 60 kg kultryck på 2023orna heller.
Sponsored