Norway - Mach-E ready for production

RandyM

Well-Known Member
Joined
Feb 15, 2021
Threads
0
Messages
56
Reaction score
61
Location
Oslo, Norway
Vehicles
2008 Ford Focus
Country flag
Usikker på om dette har vært postet før, så raskt over og så ikke noe, men:

Får nå følgende detaljer på 'order-status' under F12 på ford.no:

"gobStatusCode":"VPRT","gobStatusDesc":"AtPort" - "gobStatusDate":"2021-04-01 05:30:44.0

"vmacs2CharCode":"92","vmacs3CharCode":"721","vmacsStatusDesc":"COMPOUND OUT - ","vmacsStatusDate":"2021-03-28 14:45:00.0

Jeg la merke til at COMPOUND OUT datoen min (28.3) matcher med datoen bilen er registrert som "loaded on vessel" i sporingsverktøyet til Grimaldi.

Videre at datoen for 'gobStatus' "VPRT" og "AtPort" (1.4) matcher med datoen jeg fikk mail om at "bilen er på vei" fra Ford.

Vedr. "SentToPlant" statusen, var min opplevelse at datoen for dette (12.3) matchet det jeg fikk som "Production Date" i trackeren, mens datoen for "COMPOUND IN" statusen (19.3) matchet med det som nå står som "Final Delivered Date" i trackeren.

Vet ikke om dette forteller oss noe mer, men tenkte jeg skulle dele.
Sponsored

 

stesir

Well-Known Member
First Name
Steinar
Joined
Jan 8, 2021
Threads
2
Messages
623
Reaction score
663
Location
Norway
Vehicles
RR Mach-E4X, W Mondeo ST AWD
Occupation
Senior Enginer Telecom/development
Country flag
Usikker på om dette har vært postet før, så raskt over og så ikke noe, men:

Får nå følgende detaljer på 'order-status' under F12 på ford.no:

"gobStatusCode":"VPRT","gobStatusDesc":"AtPort" - "gobStatusDate":"2021-04-01 05:30:44.0

"vmacs2CharCode":"92","vmacs3CharCode":"721","vmacsStatusDesc":"COMPOUND OUT - ","vmacsStatusDate":"2021-03-28 14:45:00.0

Jeg la merke til at COMPOUND OUT datoen min (28.3) matcher med datoen bilen er registrert som "loaded on vessel" i sporingsverktøyet til Grimaldi.

Videre at datoen for 'gobStatus' "VPRT" og "AtPort" (1.4) matcher med datoen jeg fikk mail om at "bilen er på vei" fra Ford.

Vedr. "SentToPlant" statusen, var min opplevelse at datoen for dette (12.3) matchet det jeg fikk som "Production Date" i trackeren, mens datoen for "COMPOUND IN" statusen (19.3) matchet med det som nå står som "Final Delivered Date" i trackeren.

Vet ikke om dette forteller oss noe mer, men tenkte jeg skulle dele.
Tenker det er rett, resonert og observert. 1.4 datoen, er en overordnet status dato.
Det med e-post er mulig litt ulikt, hos meg står siste dato = produsert dato, andres "siste status dato", er som du sier lastet på båt. - COMPOUND OUT etter AtPort = på båt!

Ford UK har bekrefte at det var trøbbel med skanning en tidlig periode, men at det er ordnet en tid tilbake. Jeg har f.eks. ikke Grimaldi sporing, flere jeg vet om, og kjenner har heller ikke det.
 

Jens

Active Member
First Name
Jens
Joined
Feb 19, 2021
Threads
0
Messages
25
Reaction score
17
Location
Voss
Vehicles
Toyota rav 4, order Ford mustang LR AWD
Country flag

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Joined
Oct 5, 2020
Threads
4
Messages
360
Reaction score
524
Location
Norway
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Usikker på om dette har vært postet før, så raskt over og så ikke noe, men:

Får nå følgende detaljer på 'order-status' under F12 på ford.no:

"gobStatusCode":"VPRT","gobStatusDesc":"AtPort" - "gobStatusDate":"2021-04-01 05:30:44.0

"vmacs2CharCode":"92","vmacs3CharCode":"721","vmacsStatusDesc":"COMPOUND OUT - ","vmacsStatusDate":"2021-03-28 14:45:00.0

Jeg la merke til at COMPOUND OUT datoen min (28.3) matcher med datoen bilen er registrert som "loaded on vessel" i sporingsverktøyet til Grimaldi.

Videre at datoen for 'gobStatus' "VPRT" og "AtPort" (1.4) matcher med datoen jeg fikk mail om at "bilen er på vei" fra Ford.

Vedr. "SentToPlant" statusen, var min opplevelse at datoen for dette (12.3) matchet det jeg fikk som "Production Date" i trackeren, mens datoen for "COMPOUND IN" statusen (19.3) matchet med det som nå står som "Final Delivered Date" i trackeren.

Vet ikke om dette forteller oss noe mer, men tenkte jeg skulle dele.
Dette har vært lagt ut flere ga
Ford Mach-E Reservation Details Viewer (seg.fyi)
Something's not right.
Ford didn't like the information it recieved. Are you sure you have the right VIN and order number combination?


Har eg sjekket for ofte at eg ikkje får se meir?
Dette skjer hos meg innimellom også, det er bare sånn ;)
Prøv denne, sett inn VIN nr og ordre nr dine istedenfor "X" ene.
https://shop.ford.com/aemservices/s...=BP2.*&vin=XXXXXXXXXXXXXXXXX&orderNumber=XXXX
 
Last edited:

stesir

Well-Known Member
First Name
Steinar
Joined
Jan 8, 2021
Threads
2
Messages
623
Reaction score
663
Location
Norway
Vehicles
RR Mach-E4X, W Mondeo ST AWD
Occupation
Senior Enginer Telecom/development
Country flag
Fint om du limer in hele, unntatt dele VIN, - X ut de... så ser man opp mot tidligere, da det er letter se endingen ...
  • om ikke jeg søkte feil var siste ¨SentToPlant",
  • Nå er den "på havnen"

  • Neste blir antatt "COMPOUND OUT" - når den er reg. ut av havnen = På båt
du har klippet bort resten med dato mm. tidsstemplet(ene) viser når det er ending.

Statusendringene må leses av, tolkes, ses i sammenheng med byggedato og tidligere statuser for den viser endring fra siste status, og da må man se og sammenligne for å indikere hvor i prosessen den er (omtrent som kart og kompas, er litt vanskelig, hvis man ikke vet hvor på kartet man er, og kan navigere ifra)
Hei

Har motta et Ford document, gamme revision (VMACS Communication Record Layout Definition
Version No. 1.7)
som beskriver syntaksen, men det har ikke alle dagens koder, det er industrielt, går å se hva noen av dages koder er ...

... Advanced Carrier Input Record ("vmacs3CharCode":"631")
These records are used by Business Partners to advise Ford of vehicle movements and delays ...


Dette er på en FE, tidlig produsert som er elle skal fikses ..., iom. den hadde Sent To Plant før oppdatert status, AtPort, som jeg antok.

Kode 8 sier noe om HVA, hvor og finner jeg ikke i den gamle versjonen, men dette er elbiler og ny data teknologi, som sikkert er oppdatert i dagens verson om none klar finne den ...
(PS ikke del direkte i Fora Ford intern dokument)
 


NI021

Well-Known Member
First Name
Nina
Joined
Feb 7, 2021
Threads
0
Messages
288
Reaction score
267
Location
Norway
Vehicles
MME AWD LR Star White Techno+
Occupation
IT consultant
Country flag
Hei

Har motta et Ford document, gamme revision (VMACS Communication Record Layout Definition
Version No. 1.7)
som beskriver syntaksen, men det har ikke alle dagens koder, det er industrielt, går å se hva noen av dages koder er ...

... Advanced Carrier Input Record ("vmacs3CharCode":"631")
These records are used by Business Partners to advise Ford of vehicle movements and delays ...


Dette er på en FE, tidlig produsert som er elle skal fikses ..., iom. den hadde Sent To Plant før oppdatert status, AtPort, som jeg antok.

Kode 8 sier noe om HVA, hvor og finner jeg ikke i den gamle versjonen, men dette er elbiler og ny data teknologi, som sikkert er oppdatert i dagens verson om none klar finne den ...
(PS ikke del direkte i Fora Ford intern dokument)
Finner du disse kodene og hva de betyr i dokumentet?:
"vmacs2CharCode":"1 ","vmacs3CharCode":"121"

Forresten så er min 'estimatedDateByLeadTime' endret fra september i går til 29.07. i dag. Oppgitt byggedato fra forhandler/Vista er i dag, så da tør jeg nå tro på at bilen faktisk er bygget?
 

stesir

Well-Known Member
First Name
Steinar
Joined
Jan 8, 2021
Threads
2
Messages
623
Reaction score
663
Location
Norway
Vehicles
RR Mach-E4X, W Mondeo ST AWD
Occupation
Senior Enginer Telecom/development
Country flag
Finner du disse kodene og hva de betyr i dokumentet?:
"vmacs2CharCode":"1 ","vmacs3CharCode":"121"

Forresten så er min 'estimatedDateByLeadTime' endret fra september i går til 29.07. i dag. Oppgitt byggedato fra forhandler/Vista er i dag, så da tør jeg nå tro på at bilen faktisk er bygget?
Er på LEAN Blackbelt kurs, men har smugtittet litt .. og får en 2017 versjon, den decker ikke Mach-E men syntaksen er analog ...

- ser på det etter kurset i dag, SEGMETATION betyr dele opp ... = fikse/fikset ... ser det ut til ...

Ja den er bygget, også tidligere en Estimat VISTA (noe det alltid er, - estimat) siden du får data på Ford konto! - så nå er det båt som gjelder ... ? :cool:


koden henger sammen, og viser status fra forrige status, din en mest sannsynlig fikset, da det er to datoer, men du er avenging av neste status for å bekreftete det ...
- noe nytt (trenger hele melding sladdet VIN /ordrenr.)
 
Last edited:

NI021

Well-Known Member
First Name
Nina
Joined
Feb 7, 2021
Threads
0
Messages
288
Reaction score
267
Location
Norway
Vehicles
MME AWD LR Star White Techno+
Occupation
IT consultant
Country flag
Er på LEAN Blackbelt kurs, men har smugtittet litt .. og får en 2017 versjon, den decker ikke Mach-E men syntaksen er analog ...

- ser på det etter kurset i dag, SEGMETATION betyr dele opp ... = fikse/fikset ... ser det ut til ...

Ja den er bygget, også tidligere en Estimat VISTA (noe det alltid er, - estimat) siden du får data på Ford konto! - så nå er det båt som gjelder ... ? :cool:
Aha da skjønner jeg hvorfor du er så inne i QC/QA-fagdomenet? Vareprod. eller tjenester som er din business?
Lykke til med eksamen!

Jepp nå kan også jeg endelig begynne neste frustrasjonsfase - når går hvilken båt med min bil, og når ankommer den Zeebrygge?
 

stesir

Well-Known Member
First Name
Steinar
Joined
Jan 8, 2021
Threads
2
Messages
623
Reaction score
663
Location
Norway
Vehicles
RR Mach-E4X, W Mondeo ST AWD
Occupation
Senior Enginer Telecom/development
Country flag
Aha da skjønner jeg hvorfor du er så inne i QC/QA-fagdomenet? Vareprod. eller tjenester som er din business?
Lykke til med eksamen!

Jepp nå kan også jeg endelig begynne neste frustrasjonsfase - når går hvilken båt med min bil, og når ankommer den Zeebrygge?
Tjeneste utvikling, nasjonal infrastruktur/tjenester., kommune, stat, luftfart, digital jernbane og telecom ... ;-) LEAN starte bla hos Ford ... - Før TOYOTA 40 år etter tok over ... ? :cool:
 

NI021

Well-Known Member
First Name
Nina
Joined
Feb 7, 2021
Threads
0
Messages
288
Reaction score
267
Location
Norway
Vehicles
MME AWD LR Star White Techno+
Occupation
IT consultant
Country flag
Tjeneste utvikling, nasjonal infrastruktur/tjenester., kommune, stat, luftfart, digital jernbane og telecom ... ;-) LEAN starte bla hos Ford ... - Før TOYOTA 40 år etter tok over ... ? :cool:
Jeg kjenner godt til dette, har selv jobbet med kvalitetssikring både av vareproduksjon og digitalisering i ørten år:cool:
 

stesir

Well-Known Member
First Name
Steinar
Joined
Jan 8, 2021
Threads
2
Messages
623
Reaction score
663
Location
Norway
Vehicles
RR Mach-E4X, W Mondeo ST AWD
Occupation
Senior Enginer Telecom/development
Country flag
Hei

Har motta et Ford document, gamme revision (VMACS Communication Record Layout Definition
Version No. 1.7)
som beskriver syntaksen, men det har ikke alle dagens koder, det er industrielt, går å se hva noen av dages koder er ...

... Advanced Carrier Input Record ("vmacs3CharCode":"631")
These records are used by Business Partners to advise Ford of vehicle movements and delays ...


Dette er på en FE, tidlig produsert som er elle skal fikses ..., iom. den hadde Sent To Plant før oppdatert status, AtPort, som jeg antok.

Kode 8 sier noe om HVA, hvor og finner jeg ikke i den gamle versjonen, men dette er elbiler og ny data teknologi, som sikkert er oppdatert i dagens verson om none klar finne den ...
(PS ikke del direkte i Fora Ford intern dokument)
Fant 711 og 721 kodene, det er EDI koder ifm. forsendelse utveksling, VDA4913 og 4927 standard, kan se ut som 711 er bestilling og 721 er kvittering/bekreftelse på utført, de kan stemme med COMPOUND IN og OUT kodene til Ford … så selv om vi ikke har siste dokument fra Ford kan vi si det ...

Hva 91 og 92 er, står det, - melding mottaker avsender identifiser seg med, og er enige om ...
Og kodene hengs sammen som vi har resonert oss frem til ... - de gjelder spore resten til bilen står i garasjen ... :cool:
 
Last edited:

stesir

Well-Known Member
First Name
Steinar
Joined
Jan 8, 2021
Threads
2
Messages
623
Reaction score
663
Location
Norway
Vehicles
RR Mach-E4X, W Mondeo ST AWD
Occupation
Senior Enginer Telecom/development
Country flag
Ford Mach-E Reservation Details Viewer (seg.fyi)
Something's not right.
Ford didn't like the information it recieved. Are you sure you have the right VIN and order number combination?


Har eg sjekket for ofte at eg ikkje får se meir?
Ja, nei. jeg haar og fått denne, bytte til annen IP og fikk data, det er litt ustabilt så et sted stopper det opp. Husk ikke en supportert tjeneste ... Bruk F12 metoden
 

stesir

Well-Known Member
First Name
Steinar
Joined
Jan 8, 2021
Threads
2
Messages
623
Reaction score
663
Location
Norway
Vehicles
RR Mach-E4X, W Mondeo ST AWD
Occupation
Senior Enginer Telecom/development
Country flag
F12 metode folkens! - prøver dra med Britene ... her
... må ikke gå glipp av oppdateringer, det vi leter etter nå er IN/OUT på havna i Zebrugge og IN/OUT på havna i Drammen ... jeg mistenker at min, og flere MME er i 10 da ger QA flyt nå... båtlisten er oppdatert i Wiki ...
 

janfredrik

Active Member
Joined
Dec 22, 2020
Threads
0
Messages
37
Reaction score
43
Location
Norway
Vehicles
Mach-E
Country flag
Code:
"type":"order",
         "contractSource":"Web",
         "gobStatusCode":"VITR",
         "gobStatusDesc":"InTransit",
         "vmacs2CharCode":"91",
         "vmacs3CharCode":"711",
         "vmacsStatusDesc":"COMPOUND IN ",
         "vmacsStatusDate":"2021-04-01 14:44:00.0",
         "gobStatusDate":"2021-02-24 15:57:09.0"
Fikk beskjed av forhandler 26.3 at den var i Nederland.
Ny status..
Code:
"type":"order",
         "contractSource":"Web",
         "gobStatusCode":"VITR",
         "gobStatusDesc":"InTransit",
         "vmacs2CharCode":"92",
         "vmacs3CharCode":"721",
         "vmacsStatusDesc":"COMPOUND OUT ",
         "vmacsStatusDate":"2021-04-06 12:48:00.0",
         "gobStatusDate":"2021-02-24 15:57:09.0"
 
OP
OP
tormodg

tormodg

Well-Known Member
Joined
Sep 30, 2020
Threads
1
Messages
70
Reaction score
121
Location
Oslo, Norway
Vehicles
Mach-E FE RR delivered 2 July 2021
Country flag
Ser ut som om min nå er lastet på skip i Veracruz?

Gammel status:
{"result":{"vin":"WF0TK3SU2MMA129XX»,
»order":{"type":"order","number":"XX",
"contractSource":"Web",
"gobStatusCode":"VPRT",
"gobStatusDesc":"AtPort",
"vmacs2CharCode":"8 ",
"vmacs3CharCode":"631",
"vmacsStatusDesc":"SHIPPED ",
"vmacsStatusDate":"2021-03-30 13:00:00.0","gobStatusDate":"2021-04-04 12:04:57.0"}},"error":null}

Ny status:
{"result":{"vin":"WF0TK3SU2MMA129XX»,
»order":{"type":"order","number":"XX",
"contractSource":"Web",
"gobStatusCode":"VPRT",
"gobStatusDesc":"AtPort",
"vmacs2CharCode":"91",
"vmacs3CharCode":"711",
"vmacsStatusDesc":"COMPOUND IN ",
"vmacsStatusDate":"2021-04-03 16:25:00.0","gobStatusDate":"2021-04-04 12:04:57.0"}},"error":null}
Sponsored

 
 




Top