Norway - Mach-E ready for production

Rabalder74

Well-Known Member
First Name
Karl
Joined
Feb 4, 2021
Threads
0
Messages
92
Reaction score
131
Location
Oslo, Norway
Vehicles
2021 MME FE - Grabber Blue
Country flag
Er du sikker på at forhandler har kontroll? :)

lifeCycleMode: "NORMAL"betyr at den er til klargjøring hos forhandler (mulig det skjer i Drammen hvis forhandleren din har noe deal der, men skal skje hos forhandler).
Når denne er i TRANSPORT er midtskjermen av og bilen begrenset til 30km/t. Forhandler skal sette den i NORMAL og oppdatere ETIS.
Jeg fikk dette litt inngående da min bil er ute av TRANSPORT i virkeligheten, men står fortsatt i TRANSPORT hos Ford (tappsDate oppdarer seg, men vehicleDate står stuck på dato før klargjøring). Som gir meg en hel del bugs i fordpass-opplegget igjen...

De var litt lange i øynene da jeg viste API etter API med statuser da bilen ikke poppa opp med velkomstskjermen som forventet.
Forhandler har/gir ikke de største detaljene. De mente blant annet at min var uten «objekter» å sjekke. Men jeg vet at det tidligere var nevnt «loose framme bolt» i Etis på min bil (er borte nå). Jeg vet bare at bilen enda ille er registrert hos biltilsynet. Men har fått en vag dato om leveranse i midten av denne måneden.
Sponsored

 

Excited

Well-Known Member
Joined
May 11, 2021
Threads
4
Messages
167
Reaction score
119
Location
Norway
Vehicles
Mach-E RWD SR Techno+
Occupation
GIS Engineering
Country flag
Dårlig med respons her, hvem av dere gidder å være aktive her på forumet etter at dere har fått bilen?

Jeg gidder antakelig ikke, så hvem overtar etter dere superaktive folka? – gjennom seg selv kjenner man andre …
 

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Joined
Oct 5, 2020
Threads
4
Messages
360
Reaction score
524
Location
Norway
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Endring på lifecycle mode fra "Transport" til "Normal"

lifeCycleModeStatus: {lifeCycleMode: "NORMAL", oemCorrelationId: 2878, vehicleDateTime: "2021-06-01T11:28:41Z",…}
lifeCycleMode: "NORMAL"
oemCorrelationId: 2878
tappsDateTime: "2021-06-01T11:28:44.934Z"
vehicleDateTime: "2021-06-01T11:28:41Z"
status: 200
Samme hos meg:

,"lifeCycleModeStatus":{"lifeCycleMode":"NORMAL","oemCorrelationId":2594,"vehicleDateTime":"2021-06-01T05:48:29Z","tappsDateTime":"2021-06-01T07:24:56
 

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Joined
Apr 27, 2021
Threads
0
Messages
286
Reaction score
292
Location
Oslo
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
oemCorrelationid endrer seg hele tiden, f.eks hvis du prøver å autentisere med appen igjen.
Ok, ser at man ikke har kontrollen på hva alle kodene og hva de betyr, men det ser i hvert fall ut som det kanskje skjer noe med bilen.
Men at det må skje endringer på de kodene nedenfor for at man skal se at bilen beveger seg gjennom QA og mot Zeebrygge og Norge. De fire første kodene har stått stille siden midten av mai. det er kun en kode som har endret seg i det siste
gobStatusCode":"VPRT"
gobStatusDesc":"AtPort"
vmacs2CharCode":"91"
vmacs3CharCode":"711"
vmacsStatusDesc":"COMPOUND IN "
vmacsStatusDate":"2021-05-28 13:15:00.0"
gobStatusDate":"2021-05-01 13:57:25.0"
 
Last edited:

Tyldum

Well-Known Member
Joined
Sep 25, 2020
Threads
1
Messages
356
Reaction score
373
Location
Norway
Vehicles
Mustang Mach E First Edition
Country flag
Kan klargjøring ha blitt en del av QA prosedyren pga mange issues med prosedyren?
 


Untamed

Member
First Name
Mikko
Joined
Feb 10, 2021
Threads
0
Messages
15
Reaction score
29
Location
Helsinki, Finland
Vehicles
Mach-E Premium AWD SR Shadow Black
Occupation
Consultant
Country flag
Hey guys, I know you are waiting your cars to be shipped from Antwerpen. So do I.
It's now been 6weeks since my car arrived and I thought I should start making calls to Ford to find out what is taking so long.

Just finished my conversation with Ford and I got some interesting news: almost all the EU cars are shipped from Mexico without HVB!! That's right... They are equipped with some sort of light weight transportation batteries to make it possible to move the cars around shipping yards etc.
The reason for this is to cut expenses with logistics. All the EU MME batteries are coming from LG Chem, Poland, so there is no reason to send those heavy battery units across the Atlantic just to get them back in a few months notice.

So that explains a lot why our cars are stuck at Antwerpen and why the EU VIN also points to Ford Stuttgart factory, because they are the ones doing the final assembly at Antwerpen.

The first batch of Norway MME's we're apparently the lucky ones to get the Korean manufactured LG Chem batteries directly from the factory, so the stay in Antwerpen was noticebly shorter for them...

I wonder why Ford is so quiet about this...?
 

stesir

Well-Known Member
First Name
Steinar
Joined
Jan 8, 2021
Threads
2
Messages
623
Reaction score
663
Location
Norway
Vehicles
RR Mach-E4X, W Mondeo ST AWD
Occupation
Senior Enginer Telecom/development
Country flag
Så fikk min i dag. De gjorde siste finish i går hos forhandler og da ble ETIS oppdatert.
Men selv om bilen er OK og ute av transportmodus (lifeCycleMode":"TRANSPORT"), så sier fortsatt status hos Ford at bilen fortsatt er i transportmodus. Derfor får jeg ikke sendt profilen fra appen/websiden og forhandler brukte over en time på å bale med ting.

Men teknisk kunne bekrefte at så lenge det er liv i midskjermen og bilen går over 30km/t er den definitivt ikke i transportmodus.

Fullstendig reset til fabrikk gjorde at jeg fikk satt opp telefonen som nøkkel, men jeg kan fortsatt ikke endre profil fra appen.

Poenget er vel at ikke alle data trenger å reflektere virkeligheten, og at det er en den mindre bugs å treffe...

Men moro å kjøre! Imponert over lane-assist. Den kjørte seg selv på veier med bare tidvis vag antydning av striper...
Forhandler kunne bekrefte samme, det har noe med Når USA kommer på, bilen våre henger på server der, den må de få til EUROPA raskt ..., og jeg ser og at det er "kluss" med profilen mm. - og det er noen bugs ... - vi får trakke de, og rapportere, men jeg har hørt at Ford er på ...
 

stesir

Well-Known Member
First Name
Steinar
Joined
Jan 8, 2021
Threads
2
Messages
623
Reaction score
663
Location
Norway
Vehicles
RR Mach-E4X, W Mondeo ST AWD
Occupation
Senior Enginer Telecom/development
Country flag
Dårlig med respons her, hvem av dere gidder å være aktive her på forumet etter at dere har fått bilen?

Jeg gidder antakelig ikke, så hvem overtar etter dere superaktive folka? – gjennom seg selv kjenner man andre …
Bla litt rund ved hjelp av søk, og søkeord, det er raskere og effektivt, start med å begrens til denne tråden og f.eks. min bruker jeg STESIR, har delt hele statuser, flere andre også. Det er litt krevende. For leser og har lest våre innspill, og vil forbedre prosessene ...

Selv har jeg tekt å være her, men har SOLGT og overlevert hus, leid nytt, venter på nybbygg, flytta for datteren og svigerforeldre, fått bil kjøpt hytte, jobber med infrastructure prosjekter, og frivillig med avtaler til dette forumet ... men ikke innom hver dag nå ... ;-)

/Steinar ;-)
 

Rabalder74

Well-Known Member
First Name
Karl
Joined
Feb 4, 2021
Threads
0
Messages
92
Reaction score
131
Location
Oslo, Norway
Vehicles
2021 MME FE - Grabber Blue
Country flag
Disse to oppdaterte seg på Etis i går.
Noen som vet hva de står for?
Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E ready for production 1622624737661
 

Tyldum

Well-Known Member
Joined
Sep 25, 2020
Threads
1
Messages
356
Reaction score
373
Location
Norway
Vehicles
Mustang Mach E First Edition
Country flag
Disse to oppdaterte seg på Etis i går.
Noen som vet hva de står for?
Her er min ETIS. Forhandler kjørte klargjøringsprosedyrene på denne dagen.

Så de kan virke som de utvider arbeidet som gjøres før den kommer til Norge (basert på dine statuser, men rart du har havna så langt etter i løypa, vi var jo neck-on-neck her en periode). Kan jo også være at din ble flagga for oppfølging basert på QA. Du nevnte vel at du hadde en recall på subframe-boltene? Det så aldri jeg på min.

Screenshot from 2021-06-02 11-52-16.png
 

RandyM

Well-Known Member
Joined
Feb 15, 2021
Threads
0
Messages
56
Reaction score
61
Location
Oslo, Norway
Vehicles
2008 Ford Focus
Country flag
Hey guys, I know you are waiting your cars to be shipped from Antwerpen. So do I.
It's now been 6weeks since my car arrived and I thought I should start making calls to Ford to find out what is taking so long.

Just finished my conversation with Ford and I got some interesting news: almost all the EU cars are shipped from Mexico without HVB!! That's right... They are equipped with some sort of light weight transportation batteries to make it possible to move the cars around shipping yards etc.
The reason for this is to cut expenses with logistics. All the EU MME batteries are coming from LG Chem, Poland, so there is no reason to send those heavy battery units across the Atlantic just to get them back in a few months notice.

So that explains a lot why our cars are stuck at Antwerpen and why the EU VIN also points to Ford Stuttgart factory, because they are the ones doing the final assembly at Antwerpen.

The first batch of Norway MME's we're apparently the lucky ones to get the Korean manufactured LG Chem batteries directly from the factory, so the stay in Antwerpen was noticebly shorter for them...

I wonder why Ford is so quiet about this...?
That setup makes a lot more sense than shipping the batteries across the Atlantic first, both cost- and sustainability-wise. Although as long as Ford's logistics take forever to actually get the cars across from the factory, this is not really good news for the customers waiting for delivery (hence the silence I presume). Get the cars shipped directly to Belgium from Veracruz and they might be onto something.
 

Tyldum

Well-Known Member
Joined
Sep 25, 2020
Threads
1
Messages
356
Reaction score
373
Location
Norway
Vehicles
Mustang Mach E First Edition
Country flag
That setup makes a lot more sense than shipping the batteries across the Atlantic first, both cost- and sustainability-wise. Although as long as Ford's logistics take forever to actually get the cars across from the factory, this is not really good news for the customers waiting for delivery (hence the silence I presume). Get the cars shipped directly to Belgium from Veracruz and they might be onto something.
That just might make sense, as some of the people waiting see other activities, like being put in normal mode before arriving at the dealership.
 

RandyM

Well-Known Member
Joined
Feb 15, 2021
Threads
0
Messages
56
Reaction score
61
Location
Oslo, Norway
Vehicles
2008 Ford Focus
Country flag
Er du sikker på at forhandler har kontroll? :)

lifeCycleMode: "NORMAL"betyr at den er til klargjøring hos forhandler (mulig det skjer i Drammen hvis forhandleren din har noe deal der, men skal skje hos forhandler).
Når denne er i TRANSPORT er midtskjermen av og bilen begrenset til 30km/t. Forhandler skal sette den i NORMAL og oppdatere ETIS.
Jeg fikk dette litt inngående da min bil er ute av TRANSPORT i virkeligheten, men står fortsatt i TRANSPORT hos Ford (tappsDate oppdarer seg, men vehicleDate står stuck på dato før klargjøring). Som gir meg en hel del bugs i fordpass-opplegget igjen...

De var litt lange i øynene da jeg viste API etter API med statuser da bilen ikke poppa opp med velkomstskjermen som forventet.
Fikk dere ordnet klusset med modusen (fra TRANSPORT til NORMAL)? Jeg skal omsider hente min i morgen, men ser på F12 at 'LifeCycleMode' fortsatt er 'TRANSPORT'.
 

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Joined
Oct 5, 2020
Threads
4
Messages
360
Reaction score
524
Location
Norway
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Fikk dere ordnet klusset med modusen (fra TRANSPORT til NORMAL)? Jeg skal omsider hente min i morgen, men ser på F12 at 'LifeCycleMode' fortsatt er 'TRANSPORT'.
Min står i "Normal" og jeg skal hente bilen i morgen.
 

Tyldum

Well-Known Member
Joined
Sep 25, 2020
Threads
1
Messages
356
Reaction score
373
Location
Norway
Vehicles
Mustang Mach E First Edition
Country flag
Fikk dere ordnet klusset med modusen (fra TRANSPORT til NORMAL)? Jeg skal omsider hente min i morgen, men ser på F12 at 'LifeCycleMode' fortsatt er 'TRANSPORT'.
Nope, fortsatt TRANSPORT. Men vehicledate er fra før klargjøring enda. TappsDateTime oppdateres daglig.
Sponsored

 
 




Top