Norway - Mach-E ready for production

Untamed

Member
First Name
Mikko
Joined
Feb 10, 2021
Threads
0
Messages
15
Reaction score
29
Location
Helsinki, Finland
Vehicles
Mach-E Premium AWD SR Shadow Black
Occupation
Consultant
Country flag
Hey guys, I know you are waiting your cars to be shipped from Antwerpen. So do I.
It's now been 6weeks since my car arrived and I thought I should start making calls to Ford to find out what is taking so long.

Just finished my conversation with Ford and I got some interesting news: almost all the EU cars are shipped from Mexico without HVB!! That's right... They are equipped with some sort of light weight transportation batteries to make it possible to move the cars around shipping yards etc.
The reason for this is to cut expenses with logistics. All the EU MME batteries are coming from LG Chem, Poland, so there is no reason to send those heavy battery units across the Atlantic just to get them back in a few months notice.

So that explains a lot why our cars are stuck at Antwerpen and why the EU VIN also points to Ford Stuttgart factory, because they are the ones doing the final assembly at Antwerpen.

The first batch of Norway MME's we're apparently the lucky ones to get the Korean manufactured LG Chem batteries directly from the factory, so the stay in Antwerpen was noticebly shorter for them...

I wonder why Ford is so quiet about this...?

Hi again guys! I

was too much in a hurry to share this info! Just got a call from Ford and they apologized for mixing things up!!
Apparently this earlier info was more related to eTransit than MME.

To sum up: Mustang mach-e IS coming with high voltage batteries installed from the factory. So please ignore my earlier post and sorry for misinformation.
Sponsored

 

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Joined
Apr 27, 2021
Threads
0
Messages
286
Reaction score
292
Location
Oslo
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Kan vel hÄpe pÄ at de ikke holder bilene igjen (for oss som har estimert levering ikke ilÞpet av de fÞrste par ukene), og heller sender dem videre mens det jobbes med softwaren med oppdatering fÞr utlevering sÄ de heller blir stÄende igjen.

Noen som har treff pÄ UECC-trackeren nÄ? BÄt kom inn til Drammen i gÄr, og City of Oslo er pÄ vei inn nÄ (men den hadde vel ikke sporing?)
Har forsÞkt Ä finne sporing pÄ vin pÄ City of Oslo, men klarer ikke Ä fine hvor man kan sjekke det, fikk heller ikke treff pÄ den som var i Drammen i gÄr, Tror det kom fÄ Mustanger der, ser ut pÄ kamera fra havna at det er Tesla og Nissan og anleggsmaskiner som dominerer lasten. FÄr hÄpe det kommer noen med City of Oslo

Selger jeg snakket med sa at QA og transport gikk som normalt, Det var bar det Ä sette pÄ skilter som blir hengende igjen. Tror til og med at de skule registrere de men ikke levere de ut.
 

NI021

Well-Known Member
First Name
Nina
Joined
Feb 7, 2021
Threads
0
Messages
288
Reaction score
267
Location
Norway
Vehicles
MME AWD LR Star White Techno+
Occupation
IT consultant
Country flag
@Rabalder74, @Grabber Blue Oslo Det var leit, og trist. Det er ikke rom for feil? - forhandler er rimelig sikker? @Tyldum sin post kan tyde pÄ at NOE er gÄtt galt med posisjoneringen, det mÄ vÊre software, da jeg sÄ "noe rart i mine undersÞkelser av det", og det er tydelig at, Ford fra bilen ble aktiv, ca. ( i slutten av januar) - to uker fÞr produksjon (bygget 6. feb), og frem til den var ferdig bygget og ble satt i TRANPORT mode 12. - 15. feb (ship/gate release pÄ fabrikken).

Ford mÄ ha jobbet med funksjonaliteten og sikkerheten, og kanskje stengt ned for mye ... - jeg fikk nemlig meldinger om reiser med null distanse, null posisjon og null varighet FØR og nÄr bilen var bygget, frem til den forlot fabrikken. (sÄ tror jeg at Ford ikke sÄ for seg en bruker skulle legge inn bilen i APPEN to dager etter at jeg kjÞpte den i desember 2020 ... - heller! )

Jeg kommer ikke "dypt nok" til Ä verifisere, X sjekk mot flere logger observasjoner viser tydelig at Telia modemet mitt sliter, litt trodde det bare var dÄrlig software fra de i styringen ... fra (Min side i Telia som ikke fungere lenger). De sier imidlertid at det fuger pÄ deres side, mistenker litt standard kundeservice svar. det tok to uker fÞr jeg fikk svar fra Telia.

Fikk en liten software (bug) fiks melding i APPen tor to dager siden, har litt andre saker som tar min tid, og har ikke analysert det ferdig.

Vel det er bra Ford tar kvalitet og fiks pÄ alvor, med software kan det komme menger rare og feilaktige meldinger ... sÄ det er bra de luker ut feil ...

HÄper for deg at det gÄr raskere en forespeilet, du og de fleste har ventet lenge ...
Er er del poster pÄ vÄr fb-side om dette nÄ. Noen har fÄtt beskjed om 1 mndr utsatt levering (han det gjelder skulle hentet bilen i dag), andre at det vil ta bare dager. Virker som Ford Norge har overlatt til den enkelte forhandler Ä informere sine kunder, og at forhandlerne ikke vet omfanget av problemet siden svarene varierer ganske mye.
 

NI021

Well-Known Member
First Name
Nina
Joined
Feb 7, 2021
Threads
0
Messages
288
Reaction score
267
Location
Norway
Vehicles
MME AWD LR Star White Techno+
Occupation
IT consultant
Country flag
Etter 561 dager etter forhÄndsbestillingen sÄ fikk jeg hentet den flotte bilen!?

KjÞrte 230km i gÄr, ikke noen problemer som helst.?

PAAK fungerer utmerket (Samsung Android)?

20210603_202816.jpg

[Gratulerer!
 

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Joined
Oct 5, 2020
Threads
4
Messages
360
Reaction score
524
Location
Norway
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Er er del poster pÄ vÄr fb-side om dette nÄ. Noen har fÄtt beskjed om 1 mndr utsatt levering (han det gjelder skulle hentet bilen i dag), andre at det vil ta bare dager. Virker som Ford Norge har overlatt til den enkelte forhandler Ä informere sine kunder, og at forhandlerne ikke vet omfanget av problemet siden svarene varierer ganske mye.
Dette er dessverre Ford Norge i et nĂžtteskall, finnes ikke info og da blir det bare spekulasjoner! Veldig synd..
 


Rabalder74

Well-Known Member
First Name
Karl
Joined
Feb 4, 2021
Threads
0
Messages
92
Reaction score
131
Location
Oslo, Norway
Vehicles
2021 MME FE - Grabber Blue
Country flag
Disse to oppdaterte seg pÄ Etis i gÄr.
Noen som vet hva de stÄr for?
1622624737661.png
Etter det jeg har klart Ä finne ut, sÄ stÄr nevnte acronymer og NodeID for:


AcronymNodeIDDescription
IPC720Instrument cluster (IPC)
ABS760Module - anti-lock braking system (ABS)
PCM7E0Powertrain Control Unit (PCM)
OCS765Module (OCSM) - seat load sensor
BCM726Body Control Unit (BCM)
PSCM730Power steering module (PSCM)
HCM734Module - headlights (HCM)
RCM737Module - Safety Restraint System (RCM)

SÄ "Body Control Unit" og "Headlamp Control Modul" sist oppdatert pÄ min bil.

Har sett/hĂžrt i et tidligere intervju med en Europeisk systemutvikler at bilene ville bli/er satt opp til Ă„ tilpasses et mer europeisk kjĂžremĂžnster. Om den kommer ferdig slik eller "settes opp" i Belgia kommer ikke klart frem.(ref Ford Europe)
Mener ogsÄ ha lest at lysttyrken endres (EU regler) og at vi dermed fÄr et svakere lys enn det i utganspunktet er. (ref Broom TV2)



(Beklager all detaljorienteringa, men siden jeg nÄ mÄ vente enda lenger pÄ bil, mÄ jeg slÄ ihjel tiden med Ä "nerde" litt. ?)
 

RandyM

Well-Known Member
Joined
Feb 15, 2021
Threads
0
Messages
56
Reaction score
61
Location
Oslo, Norway
Vehicles
2008 Ford Focus
Country flag

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Joined
Apr 27, 2021
Threads
0
Messages
286
Reaction score
292
Location
Oslo
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Da kan det virke som norske kunder slipper unna likevel slik jeg leser den artikkelen (?). Krysser fingrene ihvertfall! Jeg hentet min bare noen timer fÞr den beskjeden gikk ut, sÄ hadde ganske flaks tydeligvis!
Gratulere
 
OP
OP
tormodg

tormodg

Well-Known Member
Joined
Sep 30, 2020
Threads
1
Messages
70
Reaction score
121
Location
Oslo, Norway
Vehicles
Mach-E FE RR delivered 2 July 2021
Country flag
Gode nyheter fra Ford Norge. Utlevering gÄr som planlagt.
Hva nÄ enn «planlagt» betyr pÄ «Fordsk». ? fortsatt null info fra Ford om hvorfor bilene stÄr sÄ lenge i Belgia. NÊrmer seg levering for vÄr MME men den stÄr bom fast i Antwerpen tydeligvis.
 

Excited

Well-Known Member
Joined
May 11, 2021
Threads
4
Messages
167
Reaction score
119
Location
Norway
Vehicles
Mach-E RWD SR Techno+
Occupation
GIS Engineering
Country flag
Last edited:

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Joined
Apr 27, 2021
Threads
0
Messages
286
Reaction score
292
Location
Oslo
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Hei. Jeg sendt profilen jeg hadde satt opp til bilen via pÄlogging pÄ Ford.no. Den kom tydelig vis frem, men fordi jeg ikke har fÄtt bilen og kunne bekrefte dette, sÄ ble den annulert. Hadde ogsÄ mange meldinger i Ford appen som jeg ikke har fÄtt opp eller sletta, som nÄ er borte. I tillegg kom dette bilde opp i appen. Regner med at det betyr at jeg fÄr tak i bilen via nettet. Det har jeg ikke klart tidligere. Tar det som et positivt tegn.
Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E ready for production Screenshot_20210606-183046_FordPass
 

NI021

Well-Known Member
First Name
Nina
Joined
Feb 7, 2021
Threads
0
Messages
288
Reaction score
267
Location
Norway
Vehicles
MME AWD LR Star White Techno+
Occupation
IT consultant
Country flag
Hva nÄ enn «planlagt» betyr pÄ «Fordsk». ? fortsatt null info fra Ford om hvorfor bilene stÄr sÄ lenge i Belgia. NÊrmer seg levering for vÄr MME men den stÄr bom fast i Antwerpen tydeligvis.
At E Call feilen ikke rammer Norge virker pÄlitelig.

Det er ganske utrolig at Ford ikke har gitt info om hvorfor bilen din stÄr fast i Belgia. Men det fÞyer seg dessverre inn i rekken av elendig kommunikasjon og kundebehandling:(
 

NI021

Well-Known Member
First Name
Nina
Joined
Feb 7, 2021
Threads
0
Messages
288
Reaction score
267
Location
Norway
Vehicles
MME AWD LR Star White Techno+
Occupation
IT consultant
Country flag
Hei. Jeg sendt profilen jeg hadde satt opp til bilen via pÄlogging pÄ Ford.no. Den kom tydelig vis frem, men fordi jeg ikke har fÄtt bilen og kunne bekrefte dette, sÄ ble den annulert. Hadde ogsÄ mange meldinger i Ford appen som jeg ikke har fÄtt opp eller sletta, som nÄ er borte. I tillegg kom dette bilde opp i appen. Regner med at det betyr at jeg fÄr tak i bilen via nettet. Det har jeg ikke klart tidligere. Tar det som et positivt tegn.
Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E ready for production Screenshot_20210606-183046_FordPass
GĂžy Ă„ leke med app'en og se om man kommer nĂŠrmere aktivering? Men obs, for Ă„ sikre at appen fungere optimalt med bl.a. PAAK anbefales det at man ikke aktiverer fĂžr ifm overleveringen.
 
 




Top