Norway - Mach-E ready for production

Mustang-fyren

Well-Known Member
First Name
Roar
Joined
Mar 26, 2021
Threads
1
Messages
118
Reaction score
83
Location
Norway
Vehicles
Ford Mustang Mach-e, long range AWD, rapid red
Country flag
Jeg er en av de som fikk ankomst bil Antwerpen 27.05 og har også i løpet av natten fått endringen under F12 fra VPRT/At Port til VITR/In Transit. Dette betyr at QA og eventuelle utbedringer/oppdateringer er ferdig og at neste trinn er transport (tog eller trailer) videre til utskipningshavn i Zeebrugge, vi må nok påregne litt venting og tid for å gjennomføre denne transport operasjonen også men mest trolig er det gjennomført i løpet av en uke.

Utskipningshavn fra Antwerpen var bare midlertidig en kortere tid på noen få båter i mai slik det ble opplyst om for å få tømt kaiene og fjernet flaskehalsen med opphopning av biler. Ser flere fremdeles tror at våre MME går direkte på båt fra Antwerpen til Drammen men det stemmer nok ikke, har noen andre sikre opplysninger om at det fremdeles kan skje så opplys gjerne om det.

Når vi får opp endring fra 711/91 til 721/92 er det en kvittering for hendelsen at bilen er kvittert inn på båt. Er litt usikker på om denne meldingen allerede kan komme opp når den er gått frem til transport mellom destinasjonene Antwerpen og Zeebrugge, det kan kanskje noen andre svare på.

Jeg har også fått flere oppdateringer på tappsDateTime siste par dager på datoer og klokkeslett som viser at det er aktivitet med bilen.

Mitt personlige og litt nøkterne estimat ut fra dette er at innen ca. månedsskiftet juni/juli er bilen både kommet til havnen i Zeebrugge og fått plass og kommet ombord på en båt som får en ankomst Drammen i løpet av uke 27 som er mellom 05.07 og 11.07.

Nå er det bare å følge med på UECC trackeren siste halvdelen av juni så skal det komme opp treff 12-14 timer etter at bilen er ombord.
Sponsored

 
Last edited:

Thaimas

Active Member
Joined
May 25, 2021
Threads
0
Messages
30
Reaction score
37
Location
Norway
Vehicles
Mustang Mach E LR 4X FE
Country flag
Hei, jeg er neste sikker på at det har med oppdateringen av ETIS i går å gjøre, tipper den er tilbake til "transport" i løpet av et døgn eller to. Jeg hadde "Normal" 01.06.21 og jeg fikk ETIS oppdatering 02.06.21
Hvor i løypa er bilen din? :)
 

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Joined
Apr 27, 2021
Threads
0
Messages
286
Reaction score
292
Location
Oslo
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Jeg er en av de som fikk ankomst bil Antwerpen 27.05 og har også i løpet av natten fått endringen under F12 fra VPRT/At Port til VITR/In Transit. Dette betyr at QA og eventuelle utbedringer/oppdateringer er ferdig og at neste trinn er transport (tog eller trailer) videre til utskipningshavn i Zeebrugge, vi må nok påregne litt venting og tid for å gjennomføre denne transport operasjonen også men mest trolig er det gjennomført i løpet av en uke.

Utskipningshavn fra Antwerpen var bare midlertidig en kortere tid på noen få båter i mai slik det ble opplyst om for å få tømt kaiene og fjernet flaskehalsen med opphopning av biler. Ser mange fremdeles tror at våre MME går direkte på båt fra Antwerpen til Drammen men det stemmer nok ikke, har noen andre sikre opplysninger om at det fremdeles kan skje så opplys gjerne om det.

Når vi får opp endring fra 711/91 til 721/92 er det en kvittering for hendelsen at bilen er kvittert inn på båt. Er litt usikker på om denne meldingen allerede kan komme opp når den er gått frem til transport mellom destinasjonene Antwerpen og Zeebrugge, det har kanskje noen andre svare på.

Jeg har også fått flere oppdateringer på tappsDateTime siste par dager på datoer og klokkeslett som viser at det er aktivitet med bilen.

Mitt personlige og litt nøkterne estimat ut fra dette er at innen månedsskiftet juni/juli er bilen både kommet til havnen i Zeebrugge og fått plass og kommet ombord på en båt som får en ankomst Drammen i løpet av uke 27 som er mellom 05.07 og 11.07.
Håper ikke det går nye 4 uker på frakt fra Antwerpen til Zeebrygge. Håper kodene vi har fått er at den er på bil fra Antwerpen til Zeebrygge nå og at 711/91 til 721/92 og COMPOUND IN/out kommer når den er på vei ombord i båt. Min bil kom til Antwerpen 14.05.21
Ja, all transport til Drammen går fra Zeebrygge.
Har du også fått nyere dato på ETIS som jeg fikk oppdatert 02.06.21. Vis dere som kom med båt 27.05.21 har ETIS oppdatering, kan det være årsaken til at det nå går fortere gjennom QA og at de 14 dagen som Ford nå sier er tiden de skal bruke i Antwerpen stemmer.
 

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Joined
Apr 27, 2021
Threads
0
Messages
286
Reaction score
292
Location
Oslo
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Hvor i løypa er bilen din? :)
Hei, Håper den er på en lastebil til Atwerpen og kanskje på båten som kommer til Drammen 16.06.21. Venter bare på endring av disse kodene som er av/på lessing på båt/bil 711/91 til 721/92 og COMPOUND IN/out. Har 711/91/in venter på 721/92/out.
 

Rabalder74

Well-Known Member
First Name
Karl
Joined
Feb 4, 2021
Threads
0
Messages
92
Reaction score
131
Location
Oslo, Norway
Vehicles
2021 MME FE - Grabber Blue
Country flag
Bare for å gjøre forvirringen komplett.
Dette gjelder min OPPRINNELIGE ordre (har beholdt bilen i bestilling, selv om jeg i første omgang får levert en FE GB)

Den har gått fra "lifecyclemode" NORMAL til FACTORY

lifeCycleModeStatus: {lifeCycleMode: "FACTORY", oemCorrelationId: 0, vehicleDateTime: "2021-06-10T12:00:33Z",…}
lifeCycleMode: "FACTORY"
oemCorrelationId: 0
tappsDateTime: "2021-06-10T15:16:52.062Z"
vehicleDateTime: "2021-06-10T12:00:33Z"
status: 200
 


Thaimas

Active Member
Joined
May 25, 2021
Threads
0
Messages
30
Reaction score
37
Location
Norway
Vehicles
Mustang Mach E LR 4X FE
Country flag
Bare for å gjøre forvirringen komplett.
Dette gjelder min OPPRINNELIGE ordre (har beholdt bilen i bestilling, selv om jeg i første omgang får levert en FE GB)

Den har gått fra "lifecyclemode" NORMAL til FACTORY

lifeCycleModeStatus: {lifeCycleMode: "FACTORY", oemCorrelationId: 0, vehicleDateTime: "2021-06-10T12:00:33Z",…}
lifeCycleMode: "FACTORY"
oemCorrelationId: 0
tappsDateTime: "2021-06-10T15:16:52.062Z"
vehicleDateTime: "2021-06-10T12:00:33Z"
status: 200
Står denne i Belgia?
 

NI021

Well-Known Member
First Name
Nina
Joined
Feb 7, 2021
Threads
0
Messages
288
Reaction score
267
Location
Norway
Vehicles
MME AWD LR Star White Techno+
Occupation
IT consultant
Country flag
Min gikk fra "Transport" til "Normal" tidlig idag morges. Har noen noe wild guess hva det kan bety?. Fortsatt oemCorrelationID:0. fikk oppdatert alle modulene i ETIS igår.
Aner ikke hva den statusendringen betyr.

ETIS oppdateres vel ifm QA? I så fall forventer jeg ikke noe nytt der før om noen dager, bilen min ble losset av i AW for bare 2 dgr siden.
 

Mustang-fyren

Well-Known Member
First Name
Roar
Joined
Mar 26, 2021
Threads
1
Messages
118
Reaction score
83
Location
Norway
Vehicles
Ford Mustang Mach-e, long range AWD, rapid red
Country flag
Håper ikke det går nye 4 uker på frakt fra Antwerpen til Zeebrygge. Håper kodene vi har fått er at den er på bil fra Antwerpen til Zeebrygge nå og at 711/91 til 721/92 og COMPOUND IN/out kommer når den er på vei ombord i båt. Min bil kom til Antwerpen 14.05.21
Ja, all transport til Drammen går fra Zeebrygge.
Har du også fått nyere dato på ETIS som jeg fikk oppdatert 02.06.21. Vis dere som kom med båt 27.05.21 har ETIS oppdatering, kan det være årsaken til at det nå går fortere gjennom QA og at de 14 dagen som Ford nå sier er tiden de skal bruke i Antwerpen stemmer.
Mellom byene Antwerpen og Zeebrygge er det kort vei, ca. 100 km. Så som jeg nevnte burde innenfor 1 uke normalt holde til den operasjonen med litt venting + transport. Det mest usikre i forhold til tid og noe som vil variere noe for hver av oss sine biler er hvor lang tid det tar fra ankomst kai Zeebrugge til plass på båt er tildelt til pålossing er utført. Noen må kanskje vente bare noen dager og andre et par uker. Noen uker går det kanskje to båter andre uker ingen. Men har inntrykk at de er blitt brukbart ajour med å få bilene ut av havnen i Belgia, men varierende ventetid på båter for oss vil det uansett være.

For å ta et annet utgangspunkt i forhold til hva vi kan forvente av leveringstid. Grabber Blue som skriver her i forumet hadde ankomst for sin bil i Antwerpen 18.04 og deretter ankomst Drammen 20.05 og deretter hentet bilen ut fra forhandler 04.06. Altså han hadde 45 dager fra ankomst Antwerpen til utlevering av bil. For meg som hadde ankomst Antwerpen 27.05 tilsvarer så mange dager utlevering av bil 12.07. For deg som hadde ankomst bil Antwerpen 14.05 tilsvarer så mange dager utlevering av bil 31.06. Men som sagt dette vil variere en del, vi som har ankomst Antwerpen på samme dato kan få forskjellige datoer for ankomst Drammen, litt tilfeldig hvem som kommer på en tidlig båt og hvem som må vente en stund. Og kanskje går det raskere nå en når Grabber Blue sin bil var under QA og transport og var omtrent 5-6 uker foran meg i løypen.

Ellers nei jeg har ikke fått nyere dato på ETIS, forhandler sa den var tidlig i juli for et par uker siden. Vet ikke hvor grundige Ford er å oppdatere denne datoen i ETIS, de har nok heller ikke helt sikre opplysninger i forkant om hvilke båt og dato hver bil forlater Zeebrugge, da blir det vanskelig.
 
Last edited:

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Joined
Oct 5, 2020
Threads
4
Messages
360
Reaction score
524
Location
Norway
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Mellom byene Antwerpen til Zeebrygge er det kort vei, ca. 100 km. Så som jeg nevnte burde innenfor 1 uke normalt holde til den operasjonen med litt venting + transport. Det mest usikre i forhold til tid og noe som vil variere noe for hver av oss sine biler er hvor lang tid det tar fra ankomst kai Zeebrugge til plass på båt er tildelt til pålossing er utført. Noen må kanskje vente bare noen dager og andre et par uker. Noen uker går det kanskje to båter andre uker ingen. Men har inntrykk at de er blitt brukbart ajour med å få bilene ut havnen i Belgia.

For å ta et annet utgangspunkt i forhold til hva vi kan forvente av leveringstid. Grabber Blue som skriver her i forumet hadde ankomst for sin bil i Antwerpen 18.04 og deretter ankomst Drammen 20.05 og deretter hentet bilen ut fra forhandler 04.06. Altså han hadde 45 dager fra ankomst Antwerpen til utlevering av bil. For meg som hadde ankomst Antwerpen 27.05 tilsvarer så mange dager utlevering av bil 12 juli. For deg som hadde ankomst bil Antwerpen 14.05 tilsvarer så mange dager utlevering av bil 31 juni. Men som sagt dette vil variere en del, vi som har ankomst Antwerpen på samme dato kan få forskjellige datoer på ankomst Drammen, litt tilfeldig hvem som kommer på en tidlig båt og hvem som på vente en stund.

Ellers nei jeg har ikke fått nyere dato på ETIS, forhandler sa den var tidlig i juli for et par uker siden. Vet ikke hvor grundige Ford er å oppdatere denne datoen i ETIS, de har nok heller ikke helt sikre opplysninger om hvilke båt og dato hver bil forlater Zeebrugge, da blir det vanskelig.
Dette stemmer ganske bra, Ford har sagt det tar 5 til 7 uker fra bilen ankommer Antwerpen til den er klar hos forhandleren.
 

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Joined
Apr 27, 2021
Threads
0
Messages
286
Reaction score
292
Location
Oslo
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Aner ikke hva den statusendringen betyr.

ETIS oppdateres vel ifm QA? I så fall forventer jeg ikke noe nytt der før om noen dager, bilen min ble losset av i AW for bare 2 dgr siden.
Hei, Vi får håpe at disse ETIS oppdateringen er noe som blir gjort på fabrikken, og at det ikke er behov for slik store oppdateringer etter båttransport. Du bestilte bare fire dager etter meg men bilen din kom ut fra fabrikken nesten 3 uker etter min. Får håpe din går fortere gjennom QA. Jeg la ut min ETIS oppdatering for noen dager side, du kan jo sjekke om din har samme data, kanskje du også slipper ETIS oppdatering i Antwerpen. Burde nå ikke være like store oppgradering på bilen som kommer nå som på de første båtene.
I utgangspunktet burde man snart ha kommet så langt at det nesten er overflødig med QA i Antwerpen og bare en eventuell software oppdatering når den kommer til forhandler, med bakgrunn i at det kan ha kommet software oppdatering mens bilen er under transport
 
Last edited:

NI021

Well-Known Member
First Name
Nina
Joined
Feb 7, 2021
Threads
0
Messages
288
Reaction score
267
Location
Norway
Vehicles
MME AWD LR Star White Techno+
Occupation
IT consultant
Country flag
Hei, Vi får håpe at disse ETIS oppdateringen er noe som blir gjort på fabrikken, og at det ikke er behov for slik store oppdateringer etter båttransport. Du bestilte bare fire dager etter meg men bilen din kom ut fra fabrikken nesten 3 uker etter min. Får håpe din går fortere gjennom QA. Jeg la ut min ETIS oppdatering for noen fager side, du kan jo sjekke om din har samme data, kanskje du også slipper ETIS oppdatering i Antwerpen. Burde nå ikke være like store oppgradering på bilen som kommer nå som på de første båtene.
I utgangspunktet burde man snart ha kommet så langt at det nesten er overflødig med QA i Antwerpen og bare en eventuell software oppdatering når den kommer til forhandler, med bakgrunn i at det kan ha kommet software oppdatering mens bilen er under transport

Har sjekket ETIS, og siste endring var 7.april - dvs ifm produksjon.

Jeg tror det ble oppdaget noen feil med min bil rett før den skulle sendes fra fabrikken, fyi-statusen endret seg fra in transit, til expected to be delivered, til in processing etc etc ila et par dager før den landet på in transit samme dag som Grande Baltimora forlot havnen. Og da sto min bil igjen på kaja gitt. Og de 10 dagene som Ford sa det ville ta før neste båt gikk, det ble i praksis 3 uker.

Jeg håper på effektiv og kort QA, man bør kunne forvente at QA etter hvert blir en enkel software oppdatering (som den var tenkt fra Ford opprinnelig). Men den tar den tiden den tar, så her er det bare å fortsatt smøre seg med tålmodighet.
 

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Joined
Apr 27, 2021
Threads
0
Messages
286
Reaction score
292
Location
Oslo
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Dette stemmer ganske bra, Ford har sagt det tar 5 til 7 uker fra bilen ankommer Antwerpen til den er klar hos forhandleren.
Vis det du skriver her blir realiteten også, så leveres bilen innen for det kontrakten siner. Min skal i følge den leveres mellom uke 24 og 26 som blir 14.6.21 til 03.07.21, det holder for meg, håper bare jeg får den før jeg skal på ferie.

Er det noen som vet om Ford sender med alle båtene mellom Zeebrygge og Drammen eller om de bruker et fast rederi. Nå kommer det jo nesten båter annenhver dag. Men de er fra forskjellig rederier og ikke alle like enkel å søke på VIN nummere som det er med UECC
 
Last edited:

Mustang-fyren

Well-Known Member
First Name
Roar
Joined
Mar 26, 2021
Threads
1
Messages
118
Reaction score
83
Location
Norway
Vehicles
Ford Mustang Mach-e, long range AWD, rapid red
Country flag
Jeg håper på effektiv og kort QA, man bør kunne forvente at QA etter hvert blir en enkel software oppdatering (som den var tenkt fra Ford opprinnelig). Men den tar den tiden den tar, så her er det bare å fortsatt smøre seg med tålmodighet.
Tror nå som testsenteret har vært i drift såpass lenge (siden mars) at QA er blitt bra effektivt og at tiden det tar er blitt relativt kort. Er nevnt her i forumet tidligere at testsenteret har 18 prod. linjer med kapasitet på å få gjennom 300 biler pr.dag. Så da sier det seg selv at de tar en skipslast raskt unna om de er kommet opp i den målsetningen. Men spørsmålet vi ikke vet helt sikkert svar på er om det stort sett er helt slutt på utbedringer som har forsinket mye tidligere, noen som leser mer grundig på dette forumet og andre forum/kanaler kan kanskje svare litt rundt det (?). Men har litt inntrykk av at det nå etter hvert er mindre ting det går i og ikke så mye utbedringer men mest QA og software oppdateringer. Tiden i vår når Ford hadde 5-6000 biler i Antwerpen samtidig som de skulle ha ekstra kvalitets kontroll på og fikse og utbedre kunne gi forsinkelser på opptil 60 dager, den tiden er heldigvis forbi.
Ellers ser jeg at Ford som betegnelse på kvalitetskontroll i Antwerpen bruker QPDI, jeg og mange andre har kalt det for QA.
Sponsored

 
Last edited:
 




Top