Norway - Mach-E Owners

warwigan

Member
Joined
Apr 22, 2021
Threads
0
Messages
12
Reaction score
14
Location
Norway
Vehicles
Mustang Mach E AWD LR
Country flag
Har ikke lagt ut på noen langturer enda, men hva slags apper bruker folk for å lade? Har aldri hatt elbil før så har ikke dette inne fra før av.
Sponsored

 

Rabalder74

Well-Known Member
First Name
Karl
Joined
Feb 4, 2021
Threads
0
Messages
92
Reaction score
131
Location
Oslo, Norway
Vehicles
2021 MME FE - Grabber Blue
Country flag
Har ikke lagt ut på noen langturer enda, men hva slags apper bruker folk for å lade? Har aldri hatt elbil før så har ikke dette inne fra før av.
Har ikke fått bil enda, men har allikevel lastet ned og registrert meg på "alle" appene tilgjengelig. Tar ikke risken på å stå og knote med det når man er nesten tom for strøm og må ta første og "beste" ladestasjon. Har lastet ned følgende apper:

Circle K Charge
Fortum
Mer
Bilkraft

Videre har jeg skaffet med ladebrikke og kredittkort fra NAF. Dette gir 15% på hurtidglading i Norge.
Sammen med Circle K Extra (fordelsklubb) kan man få ytterligere 10% (+ nevnte 15%) rabatt på lading på Circle K sine egne maskiner.

Vi har riktignok veldig god pris på Ionity det første året, men det er fremdeles ingen som har kunne oppgi hva rabtten på disse blir etter nevnte periode. (Slik jeg har forstått gir NAF kredittkortet også 15% på denne nedsatte prisen fra Ionity, da rabatten trekkes på kredittkortregninga)
 

Tyldum

Well-Known Member
Joined
Sep 25, 2020
Threads
1
Messages
356
Reaction score
373
Location
Norway
Vehicles
Mustang Mach E First Edition
Country flag
Har ikke fått bil enda, men har allikevel lastet ned og registrert meg på "alle" appene tilgjengelig. Tar ikke risken på å stå og knote med det når man er nesten tom for strøm og må ta første og "beste" ladestasjon. Har lastet ned følgende apper:

Circle K Charge
Fortum
Mer
Bilkraft

Videre har jeg skaffet med ladebrikke og kredittkort fra NAF. Dette gir 15% på hurtidglading i Norge.
Sammen med Circle K Extra (fordelsklubb) kan man få ytterligere 10% (+ nevnte 15%) rabatt på lading på Circle K sine egne maskiner.

Vi har riktignok veldig god pris på Ionity det første året, men det er fremdeles ingen som har kunne oppgi hva rabtten på disse blir etter nevnte periode. (Slik jeg har forstått gir NAF kredittkortet også 15% på denne nedsatte prisen fra Ionity, da rabatten trekkes på kredittkortregninga)
Alt stemmer med min research!
 

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Joined
Oct 5, 2020
Threads
4
Messages
360
Reaction score
524
Location
Norway
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Har ikke fått bil enda, men har allikevel lastet ned og registrert meg på "alle" appene tilgjengelig. Tar ikke risken på å stå og knote med det når man er nesten tom for strøm og må ta første og "beste" ladestasjon. Har lastet ned følgende apper:

Circle K Charge
Fortum
Mer
Bilkraft

Videre har jeg skaffet med ladebrikke og kredittkort fra NAF. Dette gir 15% på hurtidglading i Norge.
Sammen med Circle K Extra (fordelsklubb) kan man få ytterligere 10% (+ nevnte 15%) rabatt på lading på Circle K sine egne maskiner.

Vi har riktignok veldig god pris på Ionity det første året, men det er fremdeles ingen som har kunne oppgi hva rabtten på disse blir etter nevnte periode. (Slik jeg har forstått gir NAF kredittkortet også 15% på denne nedsatte prisen fra Ionity, da rabatten trekkes på kredittkortregninga)
Faktisk så får vi rabatterte priser i 2 år på IONITY ladere.
 
OP
OP
stesir

stesir

Well-Known Member
First Name
Steinar
Joined
Jan 8, 2021
Threads
2
Messages
623
Reaction score
663
Location
Norway
Vehicles
RR Mach-E4X, W Mondeo ST AWD
Occupation
Senior Enginer Telecom/development
Country flag
Dette er sikkert et dumt spørsmål, men nettilgangen bilen benytter til å være OTA, hvor tas den fra? Jeg har ikke satt opp noe e-sim slik jeg har gjort på en annen bil jeg eier.

Når bilen står parkert hjemme, har jeg koblet den opp mot WIFI i boligen. Men hva med på veien? Bruker den mobildata fra tilkoblet mobiltelefon for å sørge for at bilen er på nett?
Den har e-sim fra fabrikken i global avtale med Vodafone og Telia i Norge, systemet er alltid online, selv uten aktivering av WIFI, dat er kun for bruk til brukeren i bilen. Man kan anonymisere seg, men fabrikken har kjerne tilgang.
 


OP
OP
stesir

stesir

Well-Known Member
First Name
Steinar
Joined
Jan 8, 2021
Threads
2
Messages
623
Reaction score
663
Location
Norway
Vehicles
RR Mach-E4X, W Mondeo ST AWD
Occupation
Senior Enginer Telecom/development
Country flag
Har ikke lagt ut på noen langturer enda, men hva slags apper bruker folk for å lade? Har aldri hatt elbil før så har ikke dette inne fra før av.
Til nå har jeg bare ladet på hjemmelader, og tilsvarende og det funger bra, må legge om planleggningen ift. "å ha nok strøm" på tanken... ;-)

Har registert meg på elbilforeningen og lagt inn alla de norske (se elbilforeningen), og husk at NOEN benytter samme system så de kan ikke ta ladekoden fra elbilforeningen (som samler alle i sin)

Det kan bli konflikt hvis en av de har bedre rabatter, da må man aktivt inn og redigere (flytte ladebrikke nummeret) Ikke teste med de gjør oss oppmerksom på det ved registrering.)
 
Last edited:
OP
OP
stesir

stesir

Well-Known Member
First Name
Steinar
Joined
Jan 8, 2021
Threads
2
Messages
623
Reaction score
663
Location
Norway
Vehicles
RR Mach-E4X, W Mondeo ST AWD
Occupation
Senior Enginer Telecom/development
Country flag
Til dere som har fått deres bil, hvor bra er kjørelys og langlys? Min 2016 Mustang GT har svake lys, svakere enn i USA. Lyktene blir skiftet, og xenon ballasten blir ved import dimensjonert mindre eller noe. Årsaken skal være at den ikke har lyktespolere, som tilsynelatende var EU krav til kjørelys som var sterkere enn X antall candela.
Jeg kan se at de europeiske Mach E heller ikke har lyktespolere, så jeg er nysgjerrig på hvor bra lysene er?

I tillegg, på europeisk 2016 Mustang GT behøvde de fjerne "tri-bar" signaturlys i framlyktene, som de amerikanske versjoner har, også tilsynelatende på grunn av EU regler. Har de europeiske / Norske bilers lykter de samme design og lys som de amerikanske?
Hei, Ja det jeg kan se har jeg "tri-bar" signaturlys bak og foran! Jeg har Full pakke Premium, med alt, som de har satt opp i Norge (Ford Norge) ser at UK og sikkert annen, og litt ulik spesifikasjon ... Jeg har en Mustang nøkkel, UK fikk Kuga nøkler?! ...

Det er litt vanskelig se om hvor godt det virker, da det er så lys for tiden, men IIHS krasj og kvalitetstest viser forskjell på de to?! lykt versjonene), og så har de en cool feature, med projeksjon av en mustang foran dørene når det er mørt og velkommen lysene kommer på ... ?

https://www.iihs.org/ratings/vehicle/ford/mustang-mach-e-4-door-suv/2021
 

JanKn

Well-Known Member
Joined
Jan 18, 2021
Threads
0
Messages
113
Reaction score
225
Location
Oslo, Norway
Vehicles
Mustang Mach-E AWD LR Rapid Red received 25/5/2021
Country flag
Jeg har lader hjemme og på jobb, men jeg har også testet Circle-K og Ionity.

Jeg har lagt inn Ionity ladekortet som fulgte med bilen og knyttet til et kreditkort.

Prøvde den på Ionity på Rygge og det var bare å plugge i ladekabelen, og så begynte den å lade. NOK 1,80 pr. kWh. Ladet med 150kW. Genial løsning med unntak av at det er veldig få ladere.
 

Rabalder74

Well-Known Member
First Name
Karl
Joined
Feb 4, 2021
Threads
0
Messages
92
Reaction score
131
Location
Oslo, Norway
Vehicles
2021 MME FE - Grabber Blue
Country flag
Jeg har lader hjemme og på jobb, men jeg har også testet Circle-K og Ionity.

Jeg har lagt inn Ionity ladekortet som fulgte med bilen og knyttet til et kreditkort.

Prøvde den på Ionity på Rygge og det var bare å plugge i ladekabelen, og så begynte den å lade. NOK 1,80 pr. kWh. Ladet med 150kW. Genial løsning med unntak av at det er veldig få ladere.
Om du har/skaffer NAF Mastercard så får du ytterligere 15% på hurtiglading i Norge. Rabatten trekkes av på fakturaen.

(Kortet må selvfølgelig brukes som betalingsmiddel i ladeappene for at man skal få rabatten)

P.s forutsetter NAF medlemskap. Men med medlemskapet kan man også få gratis ladebrikke (koster ikke mye mer enn medlemskapet i elbilforeningen og så får rabatter og andre fordeler i tillegg)
 

RandyM

Well-Known Member
Joined
Feb 15, 2021
Threads
0
Messages
56
Reaction score
61
Location
Oslo, Norway
Vehicles
2008 Ford Focus
Country flag
Apropos lading, er det noen av dere som vet hvor (i appen eller i telefonen) man kan se hvilken ladehastighet man får? Har lett uten hell.
 

Tyldum

Well-Known Member
Joined
Sep 25, 2020
Threads
1
Messages
356
Reaction score
373
Location
Norway
Vehicles
Mustang Mach E First Edition
Country flag
Apropos lading, er det noen av dere som vet hvor (i appen eller i telefonen) man kan se hvilken ladehastighet man får? Har lett uten hell.
Tror det skal komme når man velger detaljer på ladevarsel. Men jeg fant bedre info direkte på laderen (easee).
 

JanKn

Well-Known Member
Joined
Jan 18, 2021
Threads
0
Messages
113
Reaction score
225
Location
Oslo, Norway
Vehicles
Mustang Mach-E AWD LR Rapid Red received 25/5/2021
Country flag
Apropos lading, er det noen av dere som vet hvor (i appen eller i telefonen) man kan se hvilken ladehastighet man får? Har lett uten hell.
Jeg har kikket i appen og regnet på effekt og tid, og funnet hvor mye jeg har fått på ladern hjemme og på jobben.

Jeg vet ikke om man kan sette på bilen når man lader, og så gå til Lading på displayet for å se live data?
Sponsored

 
 




Top