Norway - Mach-E ready for production

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Joined
Apr 27, 2021
Threads
0
Messages
286
Reaction score
292
Location
Oslo
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Nei, har ikke sjekket den siden, liker ikke å bruke tredjeparter hvis det betyr at jeg må putte inn hele VIN-en.

Fikk epost fra Ford for noen dager siden hvor det stod at bilen er på vei. Nylig har også gobStatus fått verdier, men ikke noe er endret i vmacs siden 10.08. eller lifeCycleModeStatus siden 18.08.

contractSource: "Web"
gobStatusCode: "VPRT"
gobStatusDate: "2021-08-20 21:25:22.0"
gobStatusDesc: "AtPort"

number: ""
type: ""
vmacs2CharCode: "91"
vmacs3CharCode: "711"
vmacsStatusDate: "2021-08-10 16:25:00.0"
vmacsStatusDesc: "COMPOUND IN "


Regner med at den fortsatt står på havna i Veracruz da, siden forrige båt (MSC Cristiana) forlot havna der 19.08.

Neste er Grande Florida som skal ankomme om to dager. Nå begynner det å nærme seg 8 uker siden dato for 'buildDate', så er litt redd for neste flaskehals som er QA …

?

Edit:
Nå ble det plutselig "COMPOUND OUT ", så henger bra etter de statusoppdateringene der da … Fortsatt "AtPort", så ikke godt å si om bilen er med MSC Cristiana eller ikke.

vmacs2CharCode: "92"
vmacs3CharCode: "721"
vmacsStatusDate: "2021-08-19 14:45:00.0"
vmacsStatusDesc: "COMPOUND OUT "


Grande Florida har jo snart tatt igjen MSC Cristiana (som ligger laaangt etter skjema), så ser ut til å ha lite å si hvilken av de to båtene min bil er/blir lastet på.

Edit2:
Ser nå at @Terje har forklart tidligere at det fortsatt står "AtPort" (og Comp. out) når bilen har blitt lasta på båt i Veracruz, så da er nok min saaakte men sikkert på vei mot Europa.
?
Det er korrekt. Den er nok på båt til Atwerpen. Båtene bruker 4-5 uker på veien over dammen avhenging av hvilke havner den skal innom. Når den er klar for transport til Norge om ca 7 til 8 uker får du VITR og InTrans. Den vi skifte mellom 911/921 og 711/721 og COMPOUND IN/OUT under veis.
Tipper bilen ankommer Drammen om ca 2 til 2 1/2.
Hva er datoen du har på kontrakten etter 22-24 uker. jeg fikk min 1 uke etter oppsatt tid.
Kan si så mye at du bare kan glede deg. Det er en helt fantastisk bil.
Det er bare å følge med her. https://www.marinetraffic.com/en/ai...si:371715000/imo:9453298/vessel:MSC_CRISTIANA
Tror du vil finne den sør for England og Belgia i midten-slutten av september
Det er ikke farlig å bruke søkeprogrammet til franskman, selv om du bruker VIN nummeret ?:)
Sponsored

 

Excited

Well-Known Member
Joined
May 11, 2021
Threads
4
Messages
167
Reaction score
119
Location
Norway
Vehicles
Mach-E RWD SR Techno+
Occupation
GIS Engineering
Country flag
Det er korrekt. Den er nok på båt til Atwerpen. Båtene bruker 4-5 uker på veien over dammen avhenging av hvilke havner den skal innom. Når den er klar for transport til Norge om ca 7 til 8 uker får du VITR og InTrans. Den vi skifte mellom 911/921 og 711/721 og COMPOUND IN/OUT under veis.
Tipper bilen ankommer Drammen om ca 2 til 2 1/2.
Hva er datoen du har på kontrakten etter 22-24 uker. jeg fikk min 1 uke etter oppsatt tid.
Kan si så mye at du bare kan glede deg. Det er en helt fantastisk bil.
Det er bare å følge med her. https://www.marinetraffic.com/en/ai...si:371715000/imo:9453298/vessel:MSC_CRISTIANA
Tror du vil finne den sør for England og Belgia i midten-slutten av september
Det er ikke farlig å bruke søkeprogrammet til franskman, selv om du bruker VIN nummeret ?:)
Jeg bruker vesselfinder.com men båten (MSC Cristiana) har ligget en uke i Altamira (Mexico) nå etter å ha ventet noen dager på å få lov til å legge til, så den er rimelig langt bak skjema. Jeg håper at de laster om i morgen når Grande Florida ankommer havna der og at én av dem går til havner i USA og den andre går direkte til Europa. Hvis ikke blir nok levering utsatt enda lenger. :(

Estimert levering på kjøpekontrakten er 5. oktober, så blir nok bare et spørsmål om hvor mange uker etter det jeg får den. Leste på et britisk forum at en hadde fått beskjed fra forhandler om at beregnet tid for QA var 5–10 uker eller noe sånt, men jeg håper fortsatt at den ikke blir mer enn én måned forsinket.

Mulig det ikke er farlig å bruke det søkeverktøyet, men nå som du har gitt så god opplæring i å tolke kodene på ford.no, så ser jeg ihvertfall ikke noen grunn til å gjøre det. ;) Jeg er litt prinsippfast innimellom …

Edit:

Nå har plutselig datoene på remotesetup endret seg:

tappsDateTime: "2021-08-27T12:00:03.063Z" <-- var 18.08. for 9 dager siden.
vehicleDateTime: "2021-08-18T18:20:27Z" <-- var 17.08. for 9 dager siden.

Er ikke det litt rart at
vehicleDateTime endret seg så lenge etter? – for jeg har sjekket nesten daglig. Og hva betyr egentlig den attributten? For tappsDateTime er vel sist bilen ble startet, ikke sant?

Edit2:

Merker at jeg blir utålmodig nå!

Først utsettelse på grunn av datadeler og så utsettelse på grunn av transit til Europa. Grr!
 
Last edited:

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Joined
Apr 27, 2021
Threads
0
Messages
286
Reaction score
292
Location
Oslo
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Jeg bruker vesselfinder.com men båten (MSC Cristiana) har ligget en uke i Altamira (Mexico) nå etter å ha ventet noen dager på å få lov til å legge til, så den er rimelig langt bak skjema. Jeg håper at de laster om i morgen når Grande Florida ankommer havna der og at én av dem går til havner i USA og den andre går direkte til Europa. Hvis ikke blir nok levering utsatt enda lenger. :(

Estimert levering på kjøpekontrakten er 5. oktober, så blir nok bare et spørsmål om hvor mange uker etter det jeg får den. Leste på et britisk forum at en hadde fått beskjed fra forhandler om at beregnet tid for QA var 5–10 uker eller noe sånt, men jeg håper fortsatt at den ikke blir mer enn én måned forsinket.

Mulig det ikke er farlig å bruke det søkeverktøyet, men nå som du har gitt så god opplæring i å tolke kodene på ford.no, så ser jeg ihvertfall ikke noen grunn til å gjøre det. ;) Jeg er litt prinsippfast innimellom …

Edit:

Nå har plutselig datoene på remotesetup endret seg:

tappsDateTime: "2021-08-27T12:00:03.063Z" <-- var 18.08. for 9 dager siden.
vehicleDateTime: "2021-08-18T18:20:27Z" <-- var 17.08. for 9 dager siden.

Er ikke det litt rart at
vehicleDateTime endret seg så lenge etter? – for jeg har sjekket nesten daglig. Og hva betyr egentlig den attributten? For tappsDateTime er vel sist bilen ble startet, ikke sant?

Edit2:

Merker at jeg blir utålmodig nå!

Først utsettelse på grunn av datadeler og så utsettelse på grunn av transit til Europa. Grr!
Endringer i tappsDateTime og vehicleDateTime betyr at den er blitt startet/flyttet

Kan noe av forsinkelsen skyldes uvære i Mexico gulfen?

Her er mine endringer i korte trekk, Håper dette kan hjelpe deg.
Bilen var ferdig bygd 31.03.2021, båt fra Veracrus gikk 16.04.2021
gobStatusCode":"STRT"," 16.04.2021 I Veracrus
gobStatusCode":"VPRT" 19.05.2021 I Antwerpe
gobStatusCode":"VITR 11.06.2021 I Antwerpen/Drammen

gobStatusDesc":"SentToPlant", 16.04.2021 I Veracrus
gobStatusDesc":"AtPort" 19.05.2021 I Antwerpen
gobStatusDesc":"InTransit 11.06.2021 I Antwerpen/Drammen

vmacs2CharCode":"91 01.05.2021 På havna Veracrus
vmacs2CharCode":"92 16.05.2021 På båt
vmacs2CharCode":"91 19.05.2021 På havna Antwerpen
vmacs2CharCode":"92 20.06.2021 På båt
vmacs2CharCode":"96 24.06.2021 På havna Drammen

vmacs3CharCode":"711 01.05.2021 På havna Veracrus
vmacs3CharCode":"721 16.05.2021 På båt
vmacs3CharCode":"711 19.05.2021 På havna Antwerpen
vmacs3CharCode":"721 20.06.2021 På båt
vmacs3CharCode":"913 24.06.2021 På havna Drammen
vmacs3CharCode":"912 03.07.2021 Hos forhandler

vmacsStatusDesc":"COMPOUND IN 01.05.2021 På havna Verakrus
vmacsStatusDesc":"COMPOUND OUT " 16.05.2021 På båt
vmacsStatusDesc":"COMPOUND IN 19.05.2021 På havna Atwerpen
vmacsStatusDesc":"COMPOUND OUT 20.06.2021 På båt
vmacsStatusDesc":"STOCKED 24.06.2021 På havna i Drammen
vmacsStatusDesc":"DEALER DELIVERY 03.07.2021 Hos forhandler

Kontrakten sa 02.07.2021 (24 uker etter bestilling)
Hentet/fikk bilen 09.07.2021 (25 uker etter bestilling)
 


blink

Well-Known Member
Joined
May 8, 2021
Threads
3
Messages
133
Reaction score
146
Location
Norway
Vehicles
Rapid Red MME+
Tok tid dette her. Har fortsatt ikke bil (og ikke utleveringsdato) og det nærmer seg 4 uker hos forhandler. Da er vi oppe i ca 29 uker siden jeg bestilte. Trodde ikke at forhandler-utlevering skulle bli en flaskehals.
 

PLG 74

Active Member
Joined
Apr 15, 2021
Threads
0
Messages
43
Reaction score
41
Location
Norway
Vehicles
Volvo v70
Occupation
Engineer
Country flag
Tok tid dette her. Har fortsatt ikke bil (og ikke utleveringsdato) og det nærmer seg 4 uker hos forhandler. Da er vi oppe i ca 29 uker siden jeg bestilte. Trodde ikke at forhandler-utlevering skulle bli en flaskehals.
Det var da voldsomt... tok 27 uker her... Det skal da være mulig å forlange å få en dato fra forhandler. Sende en mail om at "jeg ringer onsdag, og da må dere ha klar en dato for overlevering". Er det en stor forhandler dette?
 

blink

Well-Known Member
Joined
May 8, 2021
Threads
3
Messages
133
Reaction score
146
Location
Norway
Vehicles
Rapid Red MME+
Litt skuffende at det tok så lang tid, ja. Har mast et par ganger, de sier de har mye å gjøre og det tar tid å få gjennom bilen alt den skal gjennom. Ser nå at vehicle og tapps har endret seg idag, så kan håpe at det betyr de har gjort noe. Tenkte jeg skulle ringe dem igjen og høre

Forhandler er vel ikke særlig stor. Vanskelig å vite da de dekker et noe større område, selv om befolkningen ikke er voldsom. Tror jeg har 2 forhandlere innen 2 timers kjøretur som selger Mach E.
 

Sig

Member
Joined
Mar 18, 2021
Threads
0
Messages
23
Reaction score
17
Location
Norway
Vehicles
2021 MME / LR AWD / Rapid Red / Techno+
Country flag
"Estimert levering: 21. august", står det i kontrakten. Tror det ikke før jeg ser det
Fikk dessverre rett i hva jeg trodde. Bilen ble bestilt 6. mars, for mer enn 27 uker siden. Den er fremdeles merket med "I produksjon" på Ford sine sider. Ifølge whereismymache var byggedato 10. juli. Sist registrerte tapps- og vehicle-DateTime var 18. juli. Regner med at bilen min står parkert sammen med de titusenvis av andre som venter på chip.

Ikke mye som skjer altså, og ikke et ord fra Ford.
 

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Joined
Apr 27, 2021
Threads
0
Messages
286
Reaction score
292
Location
Oslo
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Fikk dessverre rett i hva jeg trodde. Bilen ble bestilt 6. mars, for mer enn 27 uker siden. Den er fremdeles merket med "I produksjon" på Ford sine sider. Ifølge whereismymache var byggedato 10. juli. Sist registrerte tapps- og vehicle-DateTime var 18. juli. Regner med at bilen min står parkert sammen med de titusenvis av andre som venter på chip.

Ikke mye som skjer altså, og ikke et ord fra Ford.
Her bør Ford gå ut og informere dere som venter.
Hva koster det de å sende dere en epost, Alle vet at det er stor etterspørsel etter disse chipene, og at det rammer mange bransjer. Slett kundeservice, men det har det jo vært hele tiden.
Trist for alle dere som venter. Blir spennende å se hvilke merker som klarer å registrere nye i tiden fremover, for det må jo ramme flere en bare Ford.
 
  • Like
Reactions: Sig

philsmach

New Member
Joined
Sep 13, 2021
Threads
0
Messages
1
Reaction score
0
Location
NOR
Vehicles
Mach-e SR AWD
Country flag
Hvordan får dere opp detaljert status? Jeg er på 29 uker nå... Virker som de har kjørt bilen fast i Antwerpen
 

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Joined
Oct 5, 2020
Threads
4
Messages
360
Reaction score
524
Location
Norway
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Her bør Ford gå ut og informere dere som venter.
Hva koster det de å sende dere en epost, Alle vet at det er stor etterspørsel etter disse chipene, og at det rammer mange bransjer. Slett kundeservice, men det har det jo vært hele tiden.
Trist for alle dere som venter. Blir spennende å se hvilke merker som klarer å registrere nye i tiden fremover, for det må jo ramme flere en bare Ford.
Ford kommer aldri til å informere noen om evt forsinkelser eller annen info, og dette er erfaringen jeg har! Hadde det ikke vært for dette fantastiske forumet så hadde jeg mest sannsynlig avbestilt bilen min...
 

blink

Well-Known Member
Joined
May 8, 2021
Threads
3
Messages
133
Reaction score
146
Location
Norway
Vehicles
Rapid Red MME+
5 uker og ingenting mer har skjedd med bilen. Syntes det er ille at det tar 5 uker før de tar i en ny bil. De har noe lite de må lakke over, men at det tar 5 uker får meg til å lure på hvor lenge jeg må vente dersom jeg er uheldig og får en Mach E som har tekniske problemer ala det man ser noen på forumet har. (Man kan vel velge andre verksted, da? Noe jeg definitivt kommer til å gjøre)

Begynner vel egentlig å tenke i de baner at jeg vil avbestille, og enten bestille hos en annen forhandler (selv om jeg må vente) eller finne noe annet. Er ganske misfornøyd med at de 1-3 timene lakkarbeid ikke har blitt gjort på 5 uker. Jeg kunne hatt bilen for 2 uker siden eller mer, om de bare hadde gjort den lille innsatsen
 

PLG 74

Active Member
Joined
Apr 15, 2021
Threads
0
Messages
43
Reaction score
41
Location
Norway
Vehicles
Volvo v70
Occupation
Engineer
Country flag
5 uker og ingenting mer har skjedd med bilen. Syntes det er ille at det tar 5 uker før de tar i en ny bil. De har noe lite de må lakke over, men at det tar 5 uker får meg til å lure på hvor lenge jeg må vente dersom jeg er uheldig og får en Mach E som har tekniske problemer ala det man ser noen på forumet har. (Man kan vel velge andre verksted, da? Noe jeg definitivt kommer til å gjøre)

Begynner vel egentlig å tenke i de baner at jeg vil avbestille, og enten bestille hos en annen forhandler (selv om jeg må vente) eller finne noe annet. Er ganske misfornøyd med at de 1-3 timene lakkarbeid ikke har blitt gjort på 5 uker. Jeg kunne hatt bilen for 2 uker siden eller mer, om de bare hadde gjort den lille innsatsen
Skikkelig dårlig av forhandleren din, forstår godt du tenker avbestille.
Enkelte forhandlere har vel avbestilte biler tilgjengelig med jevne mellomrom som du kanskje klarer snappe opp. Enkelte forhandlere (min blant annet) har og biler på vei inn som er bestilt til eget lager som ikke er forhåndssolgt.
 
 




Top