Norway - Mach-E Owners

Machmus

Well-Known Member
First Name
Magnus
Joined
Feb 23, 2021
Threads
1
Messages
72
Reaction score
93
Location
Bergen, Norway
Vehicles
CG Mach-E AWD LR, Seat mii Electric
Country flag
Har alle hatt på noe lakkbeskyttelse/ coating eller lignende? Er det noe man burde få ordnet så raskt som mulig? Dette blir min første nye bil, så jeg har ikke snøring på sånt.
Ja, det vil jeg anbefale.

Om du ikke ønsker å betale for lakkbeskyttelse, så vil jeg uansett anbefale å polere ned bilen og legge en god voks.

Bilen sminkes ved levering, men lakken er egentlig full av forurensning fra både produksjon og frakt.
Sponsored

 

Ørjan

Active Member
Joined
Jun 25, 2021
Threads
2
Messages
37
Reaction score
52
Location
Mosjøen
Vehicles
Iconic silver Mach-e
Country flag
Hei! Bestilt Mach-e i dag; en av "tilgjengelige biler" på Ford.no, men likevel 22 uker leveringstid i følge ford-siden.. jaja - den som venter på noe godt osv.
 

SonnyWik

Member
First Name
Sondre
Joined
Feb 14, 2021
Threads
0
Messages
10
Reaction score
9
Location
Norway
Vehicles
ER RWD Mach E
Occupation
Engineer
Country flag
Har alle hatt på noe lakkbeskyttelse/ coating eller lignende? Er det noe man burde få ordnet så raskt som mulig? Dette blir min første nye bil, så jeg har ikke snøring på sånt.
Vil også anbefale Lakkforsegling, sett som førstegangseier av bil forhåpentligvis nå i slutten av Juli. Ifg forhandler så virket det ikke som om det var MVA på lakkforsegling om den gjøres før bilen er levert (gjelder forøvrig det meste av tilleggsutstyr som kan leveres "med" elbiler). Om det var jeg som misforsto eller ei er nå så, men jeg ville anbefalt å i hvertfall høre om forhandler kan legge det til i bestillingen din. Forhandlere har naturlig nok interesse av å koble til seg brukbare lakkpåleggere, men kan selvfølgelig være unntak.
 

Tyldum

Well-Known Member
Joined
Sep 25, 2020
Threads
1
Messages
356
Reaction score
373
Location
Norway
Vehicles
Mustang Mach E First Edition
Country flag
Har alle hatt på noe lakkbeskyttelse/ coating eller lignende? Er det noe man burde få ordnet så raskt som mulig? Dette blir min første nye bil, så jeg har ikke snøring på sånt.
De lærde strides vel litt her, men fikk drop-off (keramisk) til god pris og mva-fritt med bilen, så jeg slo til.
 

Machmus

Well-Known Member
First Name
Magnus
Joined
Feb 23, 2021
Threads
1
Messages
72
Reaction score
93
Location
Bergen, Norway
Vehicles
CG Mach-E AWD LR, Seat mii Electric
Country flag
Hmm. Har bilen blitt mer presis på guessometeret? Første gang jeg ser over 500 på AWD long range. Faktisk mer enn 150km mer enn jeg noensinne har sett.

Jeg har ikke endret mitt kjøremønster i det siste, men passerte akkurat 1000km kjørt. Kan 1000 km være et innslagspunkt for justering basert på kjørehistorikk? ?

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners Screenshot_20210626-070919_FordPass
 


JMO

Member
First Name
JMO
Joined
Jun 18, 2021
Threads
0
Messages
21
Reaction score
24
Location
NO
Vehicles
MME FE LR AWD Tekno+
Country flag
De av dere som har fått bilen.. ingen overraskelse mht. pris ved overlevering?
 

NI021

Well-Known Member
First Name
Nina
Joined
Feb 7, 2021
Threads
0
Messages
288
Reaction score
267
Location
Norway
Vehicles
MME AWD LR Star White Techno+
Occupation
IT consultant
Country flag
Har alle hatt på noe lakkbeskyttelse/ coating eller lignende? Er det noe man burde få ordnet så raskt som mulig? Dette blir min første nye bil, så jeg har ikke snøring på sånt.
Jeg har bestilt lakkforsegling gjennom forhandler, og slipper dermed mva. Behandlingen gjøres når bilen ankommer forhandler, altså før utlevering.
 

Mads

Member
First Name
Mads
Joined
Sep 27, 2020
Threads
0
Messages
18
Reaction score
31
Location
Norway
Vehicles
Ordered Ford Mach-E First Edition
Occupation
Lawyer
Country flag
Kjørte en tur på fjellet nå og til tross for at den startet på 430 km rekkevidde så holdt den seg der lenge og endte med 300 km igjen etter 170 km kjøring inkl fjellvei så bra den justerer seg på lengre tur!

Bagasjerommet og appen fungerer bedre nå, handler vel også om å bli vant til nye måter å bruke en bil på.
 

Tyldum

Well-Known Member
Joined
Sep 25, 2020
Threads
1
Messages
356
Reaction score
373
Location
Norway
Vehicles
Mustang Mach E First Edition
Country flag
Takk til de som chimet inn når det gjelder lakkbskyttelse. Endte opp med å bestille det.
Husk at du også må kjøpe microfiber-håndduk til bilen. Med coating må den tørkes direkte og ikke indirekte. Ellers blir den ekstremt skjoldete...
 

JanKn

Well-Known Member
Joined
Jan 18, 2021
Threads
0
Messages
113
Reaction score
225
Location
Oslo, Norway
Vehicles
Mustang Mach-E AWD LR Rapid Red received 25/5/2021
Country flag
Jeg har nå hatt bilen en drøy måned og kjørt 2.800 km uten noen problemer; fram til i dag.

Når jeg startet bilen i dag morges var det ikke lyd i radioen, musikk fra mobil, eller lyd i telefonen (i bilen). Når jeg forsøkte å skru volumet opp eller ned på displayet var nivåindikatoren (den blå prikken) ikke synlig. Jeg nullstilte Infotainment-systemet uten at det rettet problemet.

Jeg kjørte opp til Røhne & Selmer på Alnabru og forklarte problemet. Etter at mannen i mottaket hadde søkt på det interne service-nettet hadde han ikke noen god forklaring, så han gikk og snakket med en tekniker.

Forslaget til løsning var å stenge av bilen, koble fra 12V batteriet, koble det til igjen og så prøve. Vi åpnet frunk'en og fjernet det øverste dekslet nærmest vinduet (den sitter godt fast og man må ta i litt med en viss fare for å ødelegge den). Noen omdreininger med en fastnøkkel på batteripolen, løfte kabel av og på, og vipps så virket det.

Etter at jeg kom hjem fant jeg dette på forumet:

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners 1624974933664


Dette kan tyde på at problemet ikke er løst permanent hvis ikke DSP'en også oppdateres.

Hvis noen andre her skulle støte på dette problemet, så har dere herved en mulig løsning :)
 

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Joined
Oct 5, 2020
Threads
4
Messages
360
Reaction score
524
Location
Norway
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Jeg har nå hatt bilen en drøy måned og kjørt 2.800 km uten noen problemer; fram til i dag.

Når jeg startet bilen i dag morges var det ikke lyd i radioen, musikk fra mobil, eller lyd i telefonen (i bilen). Når jeg forsøkte å skru volumet opp eller ned på displayet var nivåindikatoren (den blå prikken) ikke synlig. Jeg nullstilte Infotainment-systemet uten at det rettet problemet.

Jeg kjørte opp til Røhne & Selmer på Alnabru og forklarte problemet. Etter at mannen i mottaket hadde søkt på det interne service-nettet hadde han ikke noen god forklaring, så han gikk og snakket med en tekniker.

Forslaget til løsning var å stenge av bilen, koble fra 12V batteriet, koble det til igjen og så prøve. Vi åpnet frunk'en og fjernet det øverste dekslet nærmest vinduet (den sitter godt fast og man må ta i litt med en viss fare for å ødelegge den). Noen omdreininger med en fastnøkkel på batteripolen, løfte kabel av og på, og vipps så virket det.

Etter at jeg kom hjem fant jeg dette på forumet:

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners 1624974933664


Dette kan tyde på at problemet ikke er løst permanent hvis ikke DSP'en også oppdateres.

Hvis noen andre her skulle støte på dette problemet, så har dere herved en mulig løsning :)
Ikke problemer etter 5322km, kommer til å legge ut turen min til Spania om Ikke lenge? For en fantastisk bil?
 

Guybrush

Well-Known Member
Joined
Apr 27, 2021
Threads
0
Messages
141
Reaction score
230
Location
Bergen, Norway
Vehicles
'21 MME RWD ER, Kawasaki ER6N, '15 e-Golf
Country flag
Hva får folket av rekkevidde på bilene sine? Jeg kommer meg såvidt over 400km på 100% (mot markedsført 610 km. Har dog 21" på og ikke 18/19 som er standard). Skjønner at 21" stjeler noe men ble overrasket over at avviket er såpass stort.
 

JanKn

Well-Known Member
Joined
Jan 18, 2021
Threads
0
Messages
113
Reaction score
225
Location
Oslo, Norway
Vehicles
Mustang Mach-E AWD LR Rapid Red received 25/5/2021
Country flag
Hva får folket av rekkevidde på bilene sine? Jeg kommer meg såvidt over 400km på 100% (mot markedsført 610 km. Har dog 21" på og ikke 18/19 som er standard). Skjønner at 21" stjeler noe men ble overrasket over at avviket er såpass stort.
Min har ligget mellom 450 og 520 (som den ligger på nå) på en AWD LR, men dette er et tall som folkelig kalles GOM (GuessOMeter). Har sett at tallet økte etter kjørte 2.500 km uten at jeg har endret kjøremønster.

Hvis du i stedet følger med på tripdataene dine vil du kanskje se at du ligger rundt 18kWt/100km. Hvis du dividerer nettoeffekten på batteriet på dette tallet får du et mer realistisk bilde av hvor langt bilen faktisk vil gå med din typiske kjøring.

Et annet alternativ er å kjøre en skikkelig langtur fra 100% til 10% og sjekker kjørte km. Tipper du da vil se at rekkevidden er rimelig god.

Et tredje alternativ er å nullstille alle tripdata, slik at det kun er dine data som legges til grunn for beregningen.

Og til slutt; det er en herlig bil å kjøre ??
 

Guybrush

Well-Known Member
Joined
Apr 27, 2021
Threads
0
Messages
141
Reaction score
230
Location
Bergen, Norway
Vehicles
'21 MME RWD ER, Kawasaki ER6N, '15 e-Golf
Country flag
Min har ligget mellom 450 og 520 (som den ligger på nå) på en AWD LR, men dette er et tall som folkelig kalles GOM (GuessOMeter). Har sett at tallet økte etter kjørte 2.500 km uten at jeg har endret kjøremønster.

Hvis du i stedet følger med på tripdataene dine vil du kanskje se at du ligger rundt 18kWt/100km. Hvis du dividerer nettoeffekten på batteriet på dette tallet får du et mer realistisk bilde av hvor langt bilen faktisk vil gå med din typiske kjøring.

Et annet alternativ er å kjøre en skikkelig langtur fra 100% til 10% og sjekker kjørte km. Tipper du da vil se at rekkevidden er rimelig god.

Et tredje alternativ er å nullstille alle tripdata, slik at det kun er dine data som legges til grunn for beregningen.

Og til slutt; det er en herlig bil å kjøre ??
Takker! Finnes det noe sted hvor man kan hente ut snittforbruk pr 100km? Mener jeg så et tall rundt 15kWt men finner det ikke igjen.
Sponsored

 
 




Top