Norway - Mach-E Owners

Sig

Member
Threads
0
Reaction score
17
Vehicles
2021 MME / LR AWD / Rapid Red / Techno+
Country flag
Dere som allerede kjører i egen Mach-E, har dere den (for noen) irriterende høyfrekvente lyden fra instrumentpanelet foran føreren, som det har vært skrevet en del om i en annen diskusjonstråd på dette forumet?

Kanskje jeg ikke er oppdatert på den tråden, men jeg husker i alle fall at noen hadde fått svar fra Ford om at lyden var "normal", eller noe sånn.

Uansett, jeg så akkurat denne artikkelen nå: https://www.tu.no/artikler/irriterende-ulyder-i-flere-nye-elbiler-slik-svarer-forhandlerne/511648
Vi får bedre svar fra Ford Norge. Informasjonsdirektør Anne Sønsteby sier at Ford er kjent med at lyden kan forekomme på et svært begrenset antall av Mustang Mach-e.

– Det jobbes med en løsning som er ventet i løpet av høsten, forteller hun.

Hun sier lyden sannsynligvis kommer fra elektromekanisk støy innvendig i instrumentgruppen som påvirkes av justeringen av bakgrunnsbelysningen.

Sønsteby går ikke mer detaljert inn på årsaksforholdet enn det. Elektromekanisk støy kan for eksempel komme fra en transformator som omdanner strøm med en viss spenning til en annen spenning.

– Vil løsningen dere nevner være kostnadsfri for dagens eiere?

– Dette er ikke i henhold til våre produktspesifikasjoner og vil bli utbedret for dem det gjelder, svarer Sønsteby.

Bilprodusenten vurderer nå hvordan utbedringen skal gjennomføres.

– Det vil enten utbedres av våre verksteder eller gjennom en over-the-air-oppdatering, svarer Sønsteby i Ford Motor Norge.

På spørsmål om hvor mange biler som er rammet av lyden, om Ford fortsatt leverer ut biler med ulyden og om hvor mange kunder som har klaget, er svaret identisk:

– Det er kun et fåtall vi er kjent med, sier Sønsteby.

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Threads
4
Reaction score
530
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Dere som allerede kjører i egen Mach-E, har dere den (for noen) irriterende høyfrekvente lyden fra instrumentpanelet foran føreren, som det har vært skrevet en del om i en annen diskusjonstråd på dette forumet?

Kanskje jeg ikke er oppdatert på den tråden, men jeg husker i alle fall at noen hadde fått svar fra Ford om at lyden var "normal", eller noe sånn.

Uansett, jeg så akkurat denne artikkelen nå: https://www.tu.no/artikler/irriterende-ulyder-i-flere-nye-elbiler-slik-svarer-forhandlerne/511648
Nei, har ikke noen utpreget lyd.

Tyldum

Well-Known Member
Threads
1
Reaction score
376
Vehicles
Mustang Mach E First Edition
Country flag
Har lyden. Overdøves når volum er på ca 10.
Endring i frekvens, ikke nivå dersom jeg justerer belysning.
Har klaget og vil følge opp etter ferien.

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Threads
0
Reaction score
292
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Hei
Jeg har ingen ulyd i min bil
Har nå kjørt min Mustang i ferien i Norge. Kjørte Oslo - Bodø (via E6) så Bodø - Trondheim vi R17 Helgelandskysten og til slutt Trondheim - Oslo via Valldal og Geiranger. Ble 2660km
Det var kun mellom Sandnessjøen og Namsos jeg måtte ta en avstikker fra R17 for å lade.
Fikk ikke ladet mer en til 80% (kun bruk av hurtigladere) fra Sandnessjøen til Trpondheim. Derfor en ekstra lading på denne strekningen. Ellers var det ikke noe problem med lading. Dessverre er det få hoteller som tilbyr lading. (De sier at de har lading, men man blir henvist til kommunen sine ladere). Derfor ble det ofte lading bare til 80% via hurtigladere. Ionity ladere er det ingen av nord for Trondheim. Bilen fungert helt utmerket, fantastisk å kjøre. Det er bare å glede seg
Snitt forbruke på turen var 0.21 - 0,22 kwh pr km. Snitt på 46-47 mil. Startet ofte med varsel om 36-38 mil når jeg startet med 100% batteri i nord (Bodø) (10-14 grader og regn) men nå etter at jeg kom hjem å regnet ut forbruket endte det på snitt mellom 0,21 og 0,22 kwh pr. km.
Ellers var det litt tull med appen og melding om oppdatering og så få den til å programmere mobilen som nøkkel, men dette fikk jeg fikset når jeg kom til Oslo. Har nok hvert mange steder hvor bilen har hvert uten dekning av 4G. Alt er i hvert fall i orden nå, så veldig fornøyd.

?? fra meg

storab

Well-Known Member
Threads
0
Reaction score
105
Vehicles
Mustang Mach-e RWD
Country flag
Du sier snitt på 46-47 mil, er det fra 100% lading eller snitt mellom ladinger?

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Threads
0
Reaction score
292
Vehicles
Country flag
Du sier snitt på 46-47 mil, er det fra 100% lading eller snitt mellom ladinger?
Hei
Dette er hva jeg har kommet frem til etter at jeg kom hjem og fant ut hvor mange km jeg har kjørt og kwh ladet. Det variert fra tur til tur. Men bilen gjør en beregning før start beregnet på tidligere kjørt og temp ute. så må man selv regne ut endelig forbruk selv, men jeg så at fra Grotli fjellet og til Oslo lå jeg på snitt på 0,19kwh på km. Som jeg skrev lå infoen på bil på mellom 360-390km i nord, men nå står den til lading i Oslo og nå sier den 429km ved 100%. Fra Mosjøen og nordover og tilbake til Trondheim lå temperaturen på 10-14 grader. Fra Valldal til Oslo i går lå tempen på 20-22 grader, og på sistnevnte tur kunne jeg se at km økte i takt med temperaturen. Så alt i alt er jeg førnøyd i ihvertfall.

Excited

Well-Known Member
Threads
4
Reaction score
119
Vehicles
Mach-E RWD SR Techno+
Occupation
GIS Engineering
Country flag
Hei
Dette er hva jeg har kommet frem til etter at jeg kom hjem og fant ut hvor mange km jeg har kjørt og kwh ladet. Det variert fra tur til tur. Men bilen gjør en beregning før start beregnet på tidligere kjørt og temp ute. så må man selv regne ut endelig forbruk selv, men jeg så at fra Grotli fjellet og til Oslo lå jeg på snitt på 0,19kwh på km. Som jeg skrev lå infoen på bil på mellom 360-390km i nord, men nå står den til lading i Oslo og nå sier den 429km ved 100%. Fra Mosjøen og nordover og tilbake til Trondheim lå temperaturen på 10-14 grader. Fra Valldal til Oslo i går lå tempen på 20-22 grader, og på sistnevnte tur kunne jeg se at km økte i takt med temperaturen. Så alt i alt er jeg førnøyd i ihvertfall.
Har du funnet ut av hva den bruker i snitt på 110-km-motorvei? Eller har du holdt lavere fart på motorveiene?

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Threads
0
Reaction score
292
Vehicles
Country flag
Har du funnet ut av hva den bruker i snitt på 110-km-motorvei? Eller har du holdt lavere fart på motorveiene?
Jeg lå i snitt 110 fra Oslo til Sandefjord helgen før jeg reiste nordover. Da startet jeg med 100% oppladet batteri. Etter ca 14 mil var den nede på 70% så tipper 0,22 - 0,23kwh pr km
Det skal gi 42-44 mil.
Men det krever 20grader+

Det jeg kan si er at jeg var trygg på at den holdt det den oppga. Kan også anbefale å bruke bilens gps, for da har du batteri lengde øverst og kjørelengde under og da har du full kontroll. Her vil også bilen komme opp med nærmeste Ionity lader som er svært hjelpsomt. I tillegg var Plugshare appen til veldig stor hjelp.

Excited

Well-Known Member
Threads
4
Reaction score
119
Vehicles
Mach-E RWD SR Techno+
Occupation
GIS Engineering
Country flag
Jeg lå i snitt 110 fra Oslo til Sandefjord helgen før jeg reiste nordover. Da startet jeg med 100% oppladet batteri. Etter ca 14 mil var den nede på 70% så tipper 0,22 - 0,23kwh pr km
Det skal gi 42-44 mil.
Men det krever 20grader+

Det jeg kan si er at jeg var trygg på at den holdt det den oppga. Kan også anbefale å bruke bilens gps, for da har du batteri lengde øverst og kjørelengde under og da har du full kontroll. Her vil også bilen komme opp med nærmeste Ionity lader som er svært hjelpsomt. I tillegg var Plugshare appen til veldig stor hjelp.
Jeg fant dette forrige uke et-eller-annet sted når jeg var innlogget på ford.no, men husker ikke hvor (lagra det på PC-en). Her virker det som at testing under høy fart har 23,2 KwH per km, men ikke godt å si hva 'høy fart' er … Gjelder SR RWD, forresten:

name: "Standard range RWD"

city_ecElectric_wltp: {unitTypes: {-: {value: "142.0", unit: "-", desc: "-"}}}
extrahigh_ecElectric_wltp: {unitTypes: {-: {value: "232.0", unit: "-", desc: "-"}}}
high_ecElectric_wltp: {unitTypes: {-: {value: "164.0", unit: "-", desc: "-"}}}
low_ecElectric_wltp: {unitTypes: {-: {value: "138.0", unit: "-", desc: "-"}}}
medium_ecElectric_wltp: {unitTypes: {-: {value: "144.0", unit: "-", desc: "-"}}}
overall_ecElectric_wltp: {unitTypes: {-: {value: "172.0", unit: "-", desc: "-"}}}

TechSpecData:
2: {unit: "Kw", value: "75.7", key: "fuel_and_performance.battery_capacity"}
7: {unit: "-", value: "2 WHL L/H REAR DRIVE", key: "fuel_and_performance.drive_type"}
8: {unit: "kWh/100Km", value: "17.2", key: "fuel_and_performance.energy_consumption"}
9: {unit: "kWh/100Miles", value: "26.6", key: "fuel_and_performance.energy_consumption"}
17: {unit: "PS", value: "269", key: "fuel_and_performance.maximum_power"}
18: {unit: "kW", value: "198", key: "fuel_and_performance.maximum_power"}
19: {unit: "Km", value: "440", key: "fuel_and_performance.maximum_range"}
20: {unit: "Miles", value: "273", key: "fuel_and_performance.maximum_range"}
25: {unit: "km/h", value: "184", key: "fuel_and_performance.performance_max_speed"}
26: {unit: "mp/h", value: "114", key: "fuel_and_performance.performance_max_speed"}
27: {unit: "kw/h /100 km (62 miles)", value: "14.6", key: "fuel_and_performance.power_usage_electric"}
28: {unit: "km", value: "463", key: "fuel_and_performance.range_electric_km"}
29: {unit: "miles", value: "288", key: "fuel_and_performance.range_electric_miles"}
33: {unit: "mins", value: "38", key: "fuel_and_performance.speed_to_charge"}
34: {unit: "Nm", value: "430", key: "fuel_and_performance.torque"}
36: {unit: "kWh", value: "68", key: "fuel_and_performance.usable_battery_capacity"}

WLTP:
0: emission: [{unit: "", value: "326.0", key: "rangePureElectric"}, {unit: "-", value: "232.0", key: "ecElectric"}]
name: "EXTRAHIGH"
1: emission: [{unit: "", value: "440.0", key: "rangePureElectric"}, {unit: "-", value: "172.0", key: "ecElectric"}]
name: "OVERALL"
2: emission: [{unit: "", value: "460.0", key: "rangePureElectric"}, {unit: "-", value: "164.0", key: "ecElectric"}]
name: "HIGH"
3: emission: [{unit: "", value: "549.0", key: "rangePureElectric"}, {unit: "-", value: "138.0", key: "ecElectric"}]
name: "LOW"
4: emission: [{unit: "", value: "533.0", key: "rangePureElectric"}, {unit: "-", value: "142.0", key: "ecElectric"}]
name: "CITY"
5: emission: [{unit: "", value: "525.0", key: "rangePureElectric"}, {unit: "-", value: "144.0", key: "ecElectric"}]
name: "MEDIUM"

name: "Energiforbruk (elektrisk)"
unitTypes: {kwh100km(62miles): {value: "14.6", unit: "kw/h /100 km (62 miles)", desc: "kw/h /100 km"}}

peak_charge_power: {name: "Maks ladehastighet", unitTypes: {kw: {value: "115", unit: "kw", desc: "kw"}}}

performance_0_to_100_km: {name: "Ytelse: 0-100 km/t", unitTypes: {secs: {value: "6.1", unit: "secs", desc: "sek"}}}

name: "Ytelse: Maks. hastighet"
unitTypes: {kmh: {value: "184", unit: "km/h", desc: "Km/t"}, mph: {value: "114", unit: "mp/h", desc: "Km/t"}}

Bra at du rapporterer om ca. det samme :)

JMO

Member
First Name
JMO
Threads
0
Reaction score
24
Vehicles
MME FE LR AWD Tekno+
Country flag
Noen skriblerier fra roadtrip.
Fikk min MME for ca 1 uke siden og har rukket å kjøre ca 200 mil, fra Vesterålen og nå i Førde. Mo i Rana og Mosjøen var problematisk mht. lading (mye feil /dårlig kapasitet), men ellers god erfaring på ladefronten. Super bil og veldig fornøyd. Ikke hatt noen problemer, sett bort fra en selvforskyldt sak hvor jeg stoppet bilen i fart med hovedbryter (pga. tåpelig plassert mobilholder). Kjørt opp og ned Trollstigen, Geiranger ++ uten de angivelige problemer med havari. Forhandler sa L-knappen ikke måtte brukes samtidig med 1-pedal. Kanskje det hjalp.
Ellers tipset forhandler om å nullstille EV-lader-ett-eller-annet etter ladinger (under innstillinger=).
Må vel også konstatere noe bedre rekkevidde etterhvert som temp har økt.

Og genialt med Ionity-laderne. Synd det ikke er flere av dem!
Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners IMG-6389

NI021

Well-Known Member
First Name
Nina
Threads
0
Reaction score
267
Vehicles
MME AWD LR Star White Techno+
Occupation
IT consultant
Country flag
Noen skriblerier fra roadtrip.
Fikk min MME for ca 1 uke siden og har rukket å kjøre ca 200 mil, fra Vesterålen og nå i Førde. Mo i Rana og Mosjøen var problematisk mht. lading (mye feil /dårlig kapasitet), men ellers god erfaring på ladefronten. Super bil og veldig fornøyd. Ikke hatt noen problemer, sett bort fra en selvforskyldt sak hvor jeg stoppet bilen i fart med hovedbryter (pga. tåpelig plassert mobilholder). Kjørt opp og ned Trollstigen, Geiranger ++ uten de angivelige problemer med havari. Forhandler sa L-knappen ikke måtte brukes samtidig med 1-pedal. Kanskje det hjalp.
Ellers tipset forhandler om å nullstille EV-lader-ett-eller-annet etter ladinger (under innstillinger=).
Må vel også konstatere noe bedre rekkevidde etterhvert som temp har økt.

Og genialt med Ionity-laderne. Synd det ikke er flere av dem!
IMG-6389.jpg
Herlig å lese om (tilnærmet) problemfri kjøring!

Hva anslår du forbruket ditt til å være?

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Threads
0
Reaction score
292
Vehicles
Country flag
Hei. Kjørte fra Oslo til Sarpsborg og tilbake til Oslo på lørdag
Lå i 110 på motorveien hele veien. snitt ble 0,22 pr km til Sarpsborg og 0,23 pr km til Oslo
Hadde 100% før jeg dro og 66% når jeg kom hjem. Det var bilen som ga meg snitt tallene
Tror derfor at med fart på 110 til 120 så bruker den på motorveien 0,23 til 0,24. Da blir snitte fra man starter til man stopper ca 0.22 til 0,23 for de man ofte kjører et stykke til motorveien og man kjøre gjerne et litte stykke etter at man har kjørt av motorveien.
For å ha en vis lenge å forholde meg til så sier jeg nå på sommeren 40-45 mil med 100% batteri. så får man se til vinteren hva det blir da. Har lært at det variere veldig fra tur til tur og sted til sted, derfor lurt med litt god margin.

NI021

Well-Known Member
First Name
Nina
Threads
0
Reaction score
267
Vehicles
MME AWD LR Star White Techno+
Occupation
IT consultant
Country flag
Hei. Kjørte fra Oslo til Sarpsborg og tilbake til Oslo på lørdag
Lå i 110 på motorveien hele veien. snitt ble 0,22 pr km til Sarpsborg og 0,23 pr km til Oslo
Hadde 100% før jeg dro og 66% når jeg kom hjem. Det var bilen som ga meg snitt tallene
Tror derfor at med fart på 110 til 120 så bruker den på motorveien 0,23 til 0,24. Da blir snitte fra man starter til man stopper ca 0.22 til 0,23 for de man ofte kjører et stykke til motorveien og man kjøre gjerne et litte stykke etter at man har kjørt av motorveien.
For å ha en vis lenge å forholde meg til så sier jeg nå på sommeren 40-45 mil med 100% batteri. så får man se til vinteren hva det blir da. Har lært at det variere veldig fra tur til tur og sted til sted, derfor lurt med litt god margin.
Slettes ikke verst det der. Artig å lese forbruket Oslo-Særp t/r. Det er min pendlerute.