Norway - Mach-E Owners

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Joined
Apr 27, 2021
Threads
0
Messages
286
Reaction score
292
Location
Oslo
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Hei. Er det noe andre som har hatt like høy km ved full lading
Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners 20210730_151046
 


storab

Well-Known Member
Joined
Feb 14, 2021
Threads
0
Messages
92
Reaction score
105
Location
Norway
Vehicles
Mustang Mach-e RWD
Country flag
Er det noen meny i bil/app der man kan se ladeeffekt? Finner bare estimat for tidspunkt for 80%
 

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Joined
Apr 27, 2021
Threads
0
Messages
286
Reaction score
292
Location
Oslo
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Er det noen meny i bil/app der man kan se ladeeffekt? Finner bare estimat for tidspunkt for 80%
Hei. Dessverre, her må du ta KW som er ladet delt tid den har stått til lading, da vil du få ca effekt på KW den lader med
 

NoMach

New Member
Joined
Aug 2, 2021
Threads
0
Messages
3
Reaction score
0
Location
Oslo
Vehicles
Mach-e
Country flag
Svigers har aldri hatt elbil, og kjøpt seg Mach-e. Så jeg forsøker hjelpe han litt, og har et par spørsmål:
-Er det mulig å stille inn at lading skal stoppe på noe annet enn 100%?
(Ideelt for batterihelse er rundt halvfullt batteri. Så ved lite kjøring i det daglige hadde det vært en fordel å sette lading til max. 60% f.eks.)
-Er det mulig å justere hvor mange Ampere ladingen skal trekke?
(eks. sette til 6A hvis man er på hytte med dårlig kapasitet. Eller hvis man parkerer et sted med ladeplikt, og dermed ikke ønsker for rask lading slik at man rekker f.eks både shopping/frisør og en kaffekopp på kjøpesenter)
 

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Joined
Apr 27, 2021
Threads
0
Messages
286
Reaction score
292
Location
Oslo
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Svigers har aldri hatt elbil, og kjøpt seg Mach-e. Så jeg forsøker hjelpe han litt, og har et par spørsmål:
-Er det mulig å stille inn at lading skal stoppe på noe annet enn 100%?
(Ideelt for batterihelse er rundt halvfullt batteri. Så ved lite kjøring i det daglige hadde det vært en fordel å sette lading til max. 60% f.eks.)
-Er det mulig å justere hvor mange Ampere ladingen skal trekke?
(eks. sette til 6A hvis man er på hytte med dårlig kapasitet. Eller hvis man parkerer et sted med ladeplikt, og dermed ikke ønsker for rask lading slik at man rekker f.eks både shopping/frisør og en kaffekopp på kjøpesenter)

Hei. Ville vel valg å heller ladet til 80% og vente til den er på 30% før neste lading
Hvor mye man kan lade med av amper stilles inn på ladeboksen, vis det er montert en justerbar lader. Det er ikke alle ladebokser som kan justeres,
Vis laderen kan justeres ville jeg ikke justert den til lavere en 8Amp. Dette for de det ikke skal ta for lang tid å ladet opp til 80% når man først skal lade.
8Amp = 1760W så det vil si at å lade 50KW tar ca 29 timer med 8Amp
Har de stort eller lite batteri på sin Mach-E
 

noway

Well-Known Member
Joined
Jun 3, 2021
Threads
5
Messages
227
Reaction score
236
Location
Norway
Vehicles
2021 Mach-E First Edition
Occupation
Software developer
Country flag
Er det noen meny i bil/app der man kan se ladeeffekt? Finner bare estimat for tidspunkt for 80%
Det kan være nevnt tidligere i denne tråden, men en enkel OBD-plugg og app kan gi denne infoen.

Jeg bruker denne: https://www.kjell.com/no/produkter/...nter/obd-2/obd-2-adapter-for-bluetooth-p48861
Kombinert med Torque Pro app og lagt inn listen fra denne: https://www.macheforum.com/site/threads/ford-mustang-mach-e-extended-pids-for-torque-project.7427/

Jeg har OBD-pluggen stående i alltid og får opp effekt både ladeeffekt og faktisk effekt inn/ut av batteriet samt temperaturer real-time.
 

noway

Well-Known Member
Joined
Jun 3, 2021
Threads
5
Messages
227
Reaction score
236
Location
Norway
Vehicles
2021 Mach-E First Edition
Occupation
Software developer
Country flag
Svigers har aldri hatt elbil, og kjøpt seg Mach-e. Så jeg forsøker hjelpe han litt, og har et par spørsmål:
-Er det mulig å stille inn at lading skal stoppe på noe annet enn 100%?
(Ideelt for batterihelse er rundt halvfullt batteri. Så ved lite kjøring i det daglige hadde det vært en fordel å sette lading til max. 60% f.eks.)
-Er det mulig å justere hvor mange Ampere ladingen skal trekke?
(eks. sette til 6A hvis man er på hytte med dårlig kapasitet. Eller hvis man parkerer et sted med ladeplikt, og dermed ikke ønsker for rask lading slik at man rekker f.eks både shopping/frisør og en kaffekopp på kjøpesenter)
Du kan ikke stille inn ladeeffekt i bilen, den er maks ladeboksen sier den kan levere, som er opp til 3x16A for 3-fase (11kW) eller 1x32A for 1-fase (7,4kW). Bilen trekker automatisk det minste av hva ladeboksen kan levere eller hva kabelen sier den kan transportere.

Ladeprosenten kan man stille inn med FordPass-appen fra 50% til 100%, man kan sette maks prosent per ladelokasjon. Mener man kan trykke på "lad til 100%" fra appen også hvis man har satt en lavere prosent fra appen og har nådd målet uten å måtte restarte, men kommer vel muligens an på at ikke ladeboksen stopper lading hvis man ikke trekker strøm.

Hvis man absolutt vil "justere" ladeeffekten litt på type 2-uttak man ikke kan kontrollere, og er villig til å betale for det litt permanent, kan man vel isåfall bruke en annen kabel med lavere maksstrøm. Den som følger med kan lade både 3x16A eller 1x32A (kabelen er 3x32A). Man kan kjøpe kabler for i vertfall 32A, 20A eller 16A, og en 1-fase 16A-kabel vil gi 3,6kW f.eks så lenge ladeboksen kan levere det. Tror ikke man får kabel med mindre rating enn 1x16A.
 

NoMach

New Member
Joined
Aug 2, 2021
Threads
0
Messages
3
Reaction score
0
Location
Oslo
Vehicles
Mach-e
Country flag
Ladeprosenten kan man stille inn med FordPass-appen fra 50% til 100%, man kan sette maks prosent per ladelokasjon. Mener man kan trykke på "lad til 100%" fra appen også hvis man har satt en lavere prosent fra appen og har nådd målet uten å måtte restarte, men kommer vel muligens an på at ikke ladeboksen stopper lading hvis man ikke trekker strøm.
Takk! det var dette jeg var ute etter. Men det må altså gjøres i appen, jeg har ikke fiklet med den ennå...
 

NoMach

New Member
Joined
Aug 2, 2021
Threads
0
Messages
3
Reaction score
0
Location
Oslo
Vehicles
Mach-e
Country flag
Hei. Ville vel valg å heller ladet til 80% og vente til den er på 30% før neste lading
Hvor mye man kan lade med av amper stilles inn på ladeboksen, vis det er montert en justerbar lader. Det er ikke alle ladebokser som kan justeres,
Har de stort eller lite batteri på sin Mach-E
Takk for svar. Tror de har standard(lite) batteri og RWD, men det er ikke relevant her.

Tenkte ikke på innstilling av ladeboks. Mer med tanke på om man egentlig ikke har behov for å lade, men at det kanskje bare er ladeplasser ledige. Da er det gjerne krav til lading så lenge man er parkert, og da kan det være ønskelig å sørge for at lading går sakte. Slik at ikke bilen er fulladet, og du må flytte den, før du er ferdig med dine ærender.
Har selv hatt nytte av denne muligheten flere ganger selv (TM3): Gateparkering i Oslo; kun plass med ladeplikt ledig, justerer ned i bilen til kun å trekke 6A, slik at jeg er sikret at lading ikke blir ferdig før jeg er klar til å dra, og dermed unngår å risikere bot.
Rorbu i Lofoten; behov for å lade litt, men har et døgn eller to til rådighet. Jeg kjenner ikke el.anlegget på stedet, så justerer ned bilen til 6A slik at jeg minimerer risiko for varmgang i kontakter/koblingspunkter når jeg lader med "nødlader"(shuko)
 

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Joined
Apr 27, 2021
Threads
0
Messages
286
Reaction score
292
Location
Oslo
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Takk for svar. Tror de har standard(lite) batteri og RWD, men det er ikke relevant her.

Tenkte ikke på innstilling av ladeboks. Mer med tanke på om man egentlig ikke har behov for å lade, men at det kanskje bare er ladeplasser ledige. Da er det gjerne krav til lading så lenge man er parkert, og da kan det være ønskelig å sørge for at lading går sakte. Slik at ikke bilen er fulladet, og du må flytte den, før du er ferdig med dine ærender.
Har selv hatt nytte av denne muligheten flere ganger selv (TM3): Gateparkering i Oslo; kun plass med ladeplikt ledig, justerer ned i bilen til kun å trekke 6A, slik at jeg er sikret at lading ikke blir ferdig før jeg er klar til å dra, og dermed unngår å risikere bot.
Rorbu i Lofoten; behov for å lade litt, men har et døgn eller to til rådighet. Jeg kjenner ikke el.anlegget på stedet, så justerer ned bilen til 6A slik at jeg minimerer risiko for varmgang i kontakter/koblingspunkter når jeg lader med "nødlader"(shuko)
Ok, har aldri hatt det problemet, så tenkte ikke den tanken, men da skjønner jeg hva du tenkte på.
Her har ikke noe forslag her dessverre
Sponsored

 
 




Top