Norway - Mach-E Owners

Tyldum

Well-Known Member
Threads
1
Reaction score
376
Vehicles
Mustang Mach E First Edition
Country flag
Alle hittil har ikke krevd wifi. Det er et flagg i hver OTA om wifi er påkrevd, så det vil nok variere.

De lastes ned over wifi, hvis tilgjengelig. 2.3.0 står og laster ned nå. 430MB så langt, ikke ferdig. 2.3.0 har ny SYNC4 som nok er betraktelig større enn 2.1.0.

Den laster ned så lenge bilen er på. Prøvde remote start, men det hjalp ikke. Så laster den ned under hver kjøretur (eller mens du sitter i garasjen og er utålmodig, men har wifi... ).
Sponsored

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Threads
0
Reaction score
292
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Det som jeg synes er litt rart er at etter at jeg har hatt bilen inne hos Røhne Selmer tidligere i vinter fikk en oppdatering som gjorde at jeg kun lade med 44kw hastighet fra 80%-90%. Da trodde jeg at jeg hadde oppdatering 1.7.0 Nå i dag fikk jeg beskjed om at oppdatering med "Ford Power-Up 2.3.0" er installert. Når jeg ser på oversikten som er lagt ut 16 feb av "Mustang-Fyr" så burdet jeg hatt "Ford Power-Up 2.4.2"
Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners 1648798241798

Kan virke som det går litt frem og tilbake med versjonsnummer og at nyere versjonsnummer ikke tar med tidligere versjoner av oppdateringer, slik at man på et eller annet tidspunkt må få inn alle oppdateringene.

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Threads
4
Reaction score
530
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Det som jeg synes er litt rart er at etter at jeg har hatt bilen inne hos Røhne Selmer tidligere i vinter fikk en oppdatering som gjorde at jeg kun lade med 44kw hastighet fra 80%-90%. Da trodde jeg at jeg hadde oppdatering 1.7.0 Nå i dag fikk jeg beskjed om at oppdatering med "Ford Power-Up 2.3.0" er installert. Når jeg ser på oversikten som er lagt ut 16 feb av "Mustang-Fyr" så burde jeg hatt "Ford Power-Up 2.4.2"
1648798241798.png

Kan virke som det går litt frem og tilbake med versjonsnummer og at nyere versjonsnummer ikke tar med tidligere versjoner av oppdateringer, slik at man på et eller annet tidspunkt må få inn alle oppdateringene.
[/SITAT]
Nå har jeg plutselig 2.0.0!

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Threads
0
Reaction score
292
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Terje said:
Det som jeg synes er litt rart er at etter at jeg har hatt bilen inne hos Røhne Selmer tidligere i vinter fikk en oppdatering som gjorde at jeg kun lade med 44kw hastighet fra 80%-90%. Da trodde jeg at jeg hadde oppdatering 1.7.0 Nå i dag fikk jeg beskjed om at oppdatering med "Ford Power-Up 2.3.0" er installert. Når jeg ser på oversikten som er lagt ut 16 feb av "Mustang-Fyr" så burde jeg hatt "Ford Power-Up 2.4.2"
Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners 1648798241798-

[/SITAT]
Grabber Blue
Nå har jeg plutselig 2.0.0!

Terje
Da kan det se ut som det stemmer, at det er ikke er lett å vite hva man har fått og om man har fått alle. Man får bare sattse på at man i løpet av våren har kommet ajur med oppdateringen.
Vi får hjelpe hverandre ve å informere om hva mon får etterhvert som de lastes ned og oppdateres.

Tyldum

Well-Known Member
Threads
1
Reaction score
376
Vehicles
Country flag
Disse OTA er samlinger med diverse oppdateringer distribuert over nett direkte til bilen.
De samme oppdateringene er tilgjengelig individuelt hos verkstedene og enkelte av disse ble valgt ut av Ford pga OTA var på pause.

Det betyr at det ikke er noen direkte sammenheng, og du kan bli berørt av tilfeldig feil som verkstedet fikser med en oppdatering og som da senere kommer i en OTA for resten av oss. Dette skjedde med meg og gir-velgeren i høst...

janfredrik

Active Member
Threads
0
Reaction score
43
Vehicles
Mach-E
Country flag
Er fortsatt på 1.6.0 med en feb21 produsert bil. Må kanskje kontakte forhandler, virker som de aller fleste har fått ota nå.

Tyldum

Well-Known Member
Threads
1
Reaction score
376
Vehicles
Country flag
Er fortsatt på 1.6.0 med en feb21 produsert bil. Må kanskje kontakte forhandler, virker som de aller fleste har fått ota nå.
Har du vært inne og fått de andre oppdateringene sammen med rute/pano fiks?
Mulig det er påkrevd, det vet jeg ikke. Amerikanere på forumet har vært nødt til å få en lokal oppdatering før OTA kom igang igjen.

Jeg har også feb21 bil.

2.3.0 har feilet to ganger nå. Må lastes ned på nytt igjen hver gang.

Composer

Well-Known Member
First Name
Andreas
Threads
0
Reaction score
46
Vehicles
Ford Mustang Mach-E 2021 AWD
Occupation
Music Composer
Country flag
Tror det är väldigt random vem som får uppdateringarna. Inte hört/sett någon i Sverige (förutom kanske GTPE) som har högre än 1.7.1. Jag själv ligger på 1.6 på en job 1.5 bil producerad i Juli 2021.

Men verkar som det börjar komma igång här på andra sidan atlanten också nu. :)
Sorry att jag som svensk hoppar in i en norsk tråd... men jag är halvnorsk så tänkte att det var ok. ;)

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Threads
4
Reaction score
530
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Mulig det er påkrevd, det vet jeg ikke. Amerikanere på forumet har vært nødt til å få en lokal oppdatering før OTA kom igang igjen.

Jeg har også feb21 bil.

2.3.0 har feilet to ganger nå. Må lastes ned på nytt igjen hver gang.
23.03 fikk jeg fixet frontrute, panoramataket og de la inn mere støydemping (fikk ikke helt med meg hvor..) + at de la inn den nye programvaren, så i følge Forhandleren var progr. viktig for at bilen skulle få tatt ned de nye OTA oppdateringene. (Anbefalingen er å koble bilen til WIFI pga stor datamengder).
Bilen er produsert 01.03.21, og har nå OTA 2.0.0.
PS: Det var minimal vindstøy fra frontrute overgangen til panoramataket før jeg fikk ny frontrute og limt pano. på nytt, men nå er det så å si helt stille, i hvertfall opp til 120 km/t?

storab

Well-Known Member
Threads
0
Reaction score
105
Vehicles
Mustang Mach-e RWD
Country flag
Da er OTA igang igjen. Facebook ar flere opp på 2.1.0. Min bil rapportere 1.6, selv om den var forhandler-oppdatert til 1.7.1.
Nå kan man leke med API'ene igjen og der ser jeg at bilen min sliter med 2.1.0:

(skjult under https://www.digitalservices.ford.com/owner/api/v2/ota/status?country=nor&vin=xxxx)
Føler meg litt dum nå, men jeg får bare denne feilmeldingen med min vin lagt inn her. Skal jeg via en innlogging noe sted?

Whitelabel Error Page
This application has no explicit mapping for /error, so you are seeing this as a fallback.

Sat Apr 02 14:59:27 UTC 2022
There was an unexpected error (type=Forbidden, status=403).
Access Denied

Tyldum

Well-Known Member
Threads
1
Reaction score
376
Vehicles
Country flag
Føler meg litt dum nå, men jeg får bare denne feilmeldingen med min vin lagt inn her. Skal jeg via en innlogging noe sted?

Whitelabel Error Page
This application has no explicit mapping for /error, so you are seeing this as a fallback.

Sat Apr 02 14:59:27 UTC 2022
There was an unexpected error (type=Forbidden, status=403).
Access Denied
Du må logge på via ford først, og så kan du finne kallet som nettsiden gjør mot denne adressen. Å bare bruke adressen direkte vil ikke virke, du mangler autentisering.
Hvis du vil ha noe mer brukervennlig så kan du sjekke widget-løsningene nevnt på forumet her.

Tyldum

Well-Known Member
Threads
1
Reaction score
376
Vehicles
Country flag
23.03 fikk jeg fixet frontrute, panoramataket og de la inn mere støydemping (fikk ikke helt med meg hvor..) + at de la inn den nye programvaren, så i følge Forhandleren var progr. viktig for at bilen skulle få tatt ned de nye OTA oppdateringene. (Anbefalingen er å koble bilen til WIFI pga stor datamengder).
Bilen er produsert 01.03.21, og har nå OTA 2.0.0.
PS: Det var minimal vindstøy fra frontrute overgangen til panoramataket før jeg fikk ny frontrute og limt pano. på nytt, men nå er det så å si helt stille, i hvertfall opp til 120 km/t?
Ja, mener også det var mindre støy etter de hadde mer guffe på panoramataket.

janfredrik

Active Member
Threads
0
Reaction score
43
Vehicles
Mach-E
Country flag
Tror det är väldigt random vem som får uppdateringarna. Inte hört/sett någon i Sverige (förutom kanske GTPE) som har högre än 1.7.1. Jag själv ligger på 1.6 på en job 1.5 bil producerad i Juli 2021.
Virker som de aller fleste i Norge med Batch 1 biler har fått OTA nå.

Jepp, har hatt den inne for dette.
Sjekket med F12 inne på ford.no og der står det 2.0.0 men det er vel ikke en eksisterende versjon. I bilen står det 1.6.0 og jeg fikk ingen sync oppdateringer hos forhandler.

noway

Well-Known Member
Threads
7
Reaction score
290
Vehicles
2021 Mach-E First Edition
Occupation
Software developer
Country flag
Når forhandlere installerer oppdateringer går det helt utenom OTA-versjonene. De blir ikke påvirket i det hele tatt. Hver OTA-oppdatering gjelder èn eller flere moduler, men det kan være helt forskjellige moduler hver gang som gjør at f.eks 1.7.1 som bare er sync-skjermen kan installeres helt omhverandre i forhold til f.eks 1.4. og 1.6 som var kun gateway-modulen (modulen som håndterer OTA). Oppdateringen som heter 2.4.2 er den som de installerer hos forhandler på tilbakekallingen og den er for ABS-enheten og ladekontrollerene, og derfor uavhengig av f.eks 1.7 og 1.6. Derfor alle bilene som har fått denne oppdateringen har egentlig 2.4.2 installert, men for OTA-versjonen sin den har de aldri fått den siden de gikk utenom OTA-oppdateringene. Når 2.4.2 blir lansert for disse bilene vil de installere den uten å egentlig gjøre noe, men mest sansynlig blir denne bare hoppet rett over.

For de som ikke har fått det med seg så er 1.7.1 kjent for å bli stuck halvveis installert og bilen må tilbake til forhandler for å få den til å fullføre via manuell gjenoppretting hvis det skjer.

Nå ligger det også "ute" en fiks som forhandlere kan installere for girvelgeren som ikke teknisk kan installeres via OTA (i følge offisiell teknisk dokumentasjon fra Ford er denne ikke OTA-kapabel).

1.4-1.6: Gateway-modulen
1.7.1: Sync-modulen (En haug med feilfikser og notes-appen)
1.8-2.1.1: Gateway-modulen (kunne få bilen til å tute over 4G)
2.3.0: Sync-modulen igjen (En haug med feilfikser)
2.4.2: ABS+batterimoduler+lademoduler+diagnosemoduler (Fiks for elg-testen, fiks for bremseeffekt på nye bremseklosser, ny ladekurve, fiks for viftestøy på 10+kW AC-lading)
2.4.3: Instrumentpanelet (Justeringer i utseende, fiks på glitchene i navigasjon)
2.4.x-2.5.x: Kameramodulen, front radarmodul, servostyremodulen + noen flere (Bluecruise (ikke relevant for oss) + bugfikser for lane centering (ser ut til å fikse alle feilkoder fra lane centering inkludert den som gjør at den kobler ut med "lane centering not availble" og ikke vil på igjen)
Sponsored