Norway - Mach-E Owners

Tyldum

Well-Known Member
Threads
1
Reaction score
376
Vehicles
Mustang Mach E First Edition
Country flag
Sjekket med F12 inne på ford.no og der står det 2.0.0 men det er vel ikke en eksisterende versjon. I bilen står det 1.6.0 og jeg fikk ingen sync oppdateringer hos forhandler.
Den delen som sier versjon 2.0.0 gjelder selve APIet, ikke din bil. Post gjerne responsen så kan vi prøve å tolke den.
"Ingen" fikk ny SYNC4 når de var inne, bare andre moduler som noway skriver.
Sponsored

Tyldum

Well-Known Member
Threads
1
Reaction score
376
Vehicles
Country flag
Lane centering-feilen har jeg ikke sett siden jeg fikk alle opplysninger i
Lastet den opp her ? Pastebin.com
Ser ut som du ikke har aktivert automatiske oppdateringer (fra linje 19).
Sett det på nytt i bilen. La min til sammenligning her:

janfredrik

Active Member
Threads
0
Reaction score
43
Vehicles
Mach-E
Country flag
Ser ut som du ikke har aktivert automatiske oppdateringer (fra linje 19).
Sett det på nytt i bilen. La min til sammenligning her
Har gjort det, flere ganger sist uke. Får kontakte forhandler..

janfredrik

Active Member
Threads
0
Reaction score
43
Vehicles
Mach-E
Country flag
Forhandler sier:
Det er ingen ting som tyder på at det er noe feil på din bil.

Ford sender ikke ut oppdateringer på alle bilene som er solgt i Norge på en gang. Det er alt for stor risiko

noway

Well-Known Member
Threads
7
Reaction score
290
Vehicles
2021 Mach-E First Edition
Occupation
Software developer
Country flag
Det skjer tydeligvis noe litt etter litt.. min har stått uten OTA siden i fjor sommer da 1.6.0 kom ut, først nå i dag har det blitt sluppet noe til den, som da er 2.1.0. Den er allerede manuelt oppdatert til helt siste versjoner av alt som er sluppet til forhandlere (OTA 2.4.3 eller 2.4.4), så det er ikke noe for den å gjøre, men de slipper i vertfall litt etter litt, så det kommer..

JSON:
{
   "displayOTAStatusReport":"UserAllowed",
   "ccsStatus":{
      "ccsConnectivity":"On",
      "ccsVehicleData":"On"
   },
   "error":null,
   "fuseResponse":{
      "fuseResponseList":[
         {
            "vin":"WF0TK3SU4MMANNNNN",
            "oemCorrelationId":"FLARE-PRD-SOFTWARE-FNV2-524213-568843",
            "deploymentId":"e06dc236-9ea0-4ad7-968a-49909a084840",
            "deploymentCreationDate":"2022-04-07T15:03:23.250+0000",
            "deploymentExpirationTime":"2022-04-14T15:03:23.250+0000",
            "otaTriggerExpirationTime":"2022-03-18T20:37:40.571+0000",
            "communicationPriority":"LOW",
            "type":"NEW_FEATURE",
            "triggerType":"SOFTWARE",
            "inhibitRequired":false,
            "additionalConsentLevel":1,
            "tmcEnvironment":"PRD",
            "latestStatus":{
               "aggregateStatus":"failure",
               "detailedStatus":"OTAM_E1016",
               "dateTimestamp":"2022-04-07T15:27:52.444+0000"
            },
            "packageUpdateDetails":{
               "releaseNotesUrl":"https://mmota.autonomic.ai/1/bytestream/custom-release-note-1646322020065-7834b309-97be-40b5-8677-1b0b6f8b0a24",
               "updateDisplayTime":13,
               "wifiRequired":false,
               "packagePriority":1,
               "failedOnResponse":"none",
               "cdnreleaseNotesUrl":"http://vehicleupdates.files.ford.com/release-notes/custom-release-note-1646322020065-7834b309-97be-40b5-8677-1b0b6f8b0a24"
            },
            "deploymentFinalConsumerAction":"General Failure Will Retry"
         }
      ],
      "languageText":{
         "Language":"English (US/NA)",
         "LanguageCode":"ENU",
         "LanguageCodeMobileApp":"en-US",
         "Text":"Ford Power-Up 2.1.0\n\nMinor updates here and there. Just small stuff to keep everything running smoothly. Ongoing updates like this help ensure that you’ll always be driving the best possible version of your Mustang Mach-E vehicle. Enjoy."
      }
   },
   "tappsResponse":{
      "vin":"WF0TK3SU4MMANNNNN",
      "status":200,
      "vehicleInhibitStatus":null,
      "lifeCycleModeStatus":{
         "lifeCycleMode":"NORMAL",
         "oemCorrelationId":"",
         "vehicleDateTime":"2022-02-02T05:00:24.000Z",
         "tappsDateTime":"2022-02-02T04:48:42.000699Z"
      },
      "asuActivationSchedule":{
         "scheduleType":"RECURRING",
         "dayOfWeekAndTime":null,
         "activationScheduleDaysOfWeek":[
            "SUNDAY",
            "MONDAY",
            "TUESDAY",
            "WEDNESDAY",
            "THURSDAY",
            "FRIDAY",
            "SATURDAY"
         ],
         "activationScheduleTimeOfDay":"02:00",
         "oemCorrelationId":"1652",
         "vehicleDateTime":"2022-03-31T08:28:19.000Z",
         "tappsDateTime":"2022-03-31T06:28:42.978136Z"
      },
      "asuSettingsStatus":{
         "asuSettingsState":"ON",
         "notificationSettingsState":"ON",
         "oemCorrelationId":"4026",
         "vehicleDateTime":"2022-04-02T12:18:29.000Z",
         "tappsDateTime":"2022-04-02T10:18:52.347445Z"
      },
      "version":"2.0.0"
   },
   "updatePendingState":null,
   "otaAlertStatus":"YOU ARE ALL SET"
}
Selv om APIet sier at den har forsøkt å installere 2.1.0 så sier bilen at den ikke har gjort noe og fortsatt er glad for å ha 1.6.0 installert..

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners 2

Last edited:

janfredrik

Active Member
Threads
0
Reaction score
43
Vehicles
Mach-E
Country flag
Den er allerede manuelt oppdatert til helt siste versjoner av alt som er sluppet til forhandlere (OTA 2.4.3 eller 2.4.4), så det er ikke noe for den å gjøre, men de slipper i vertfall litt etter litt, så det kommer..
Har du oppdatert den hos forhandler? Trodde ikke de rørte annet enn de modulene som var berørt i tilbakekallingen.

noway

Well-Known Member
Threads
7
Reaction score
290
Vehicles
Occupation
Software developer
Country flag
Jeg ble lei av å vente, så jeg gjorde det selv, og jeg kan skjønne godt at de ikke vil røre borti det, og jeg skjønner godt at de sliter med OTA. Det tok mange timer, og jeg var ikke ferdig før etter nesten uke. Bilen må holdes under oppsyn hele tiden mens det kjører siden det er ting man absolutt må gjøre med en gang den sier.. så hvis forhandlerene skulle gjort det på alle bilene så hadde de ikke gjort noe annet i flere år fremover..

Det er noen tråder på forumet her om det, men mye mer på f150forum (de kjører akkurat samme software)

Samtidig har jeg
1) Deaktivert tutingen når man går ut av bilen med den på.
2) Deaktivert autolåsingen.
3) Fikset speedometerkalibering (viser nå maks 1km/t feil, uten å kaliberere noe dimensjoner, er bare en setting AV/PÅ om man skal ha EU sin +3km/t på eller ikke)
4) Deaktivert at kjørelys alltid er på. Setting der AV eller PÅ om hvorvidt de skal slå seg av eller på når bilen slås på eller om den skal gjøre det når den settes i park

Tyldum

Well-Known Member
Threads
1
Reaction score
376
Vehicles
Country flag
@noway Kjøpt FDRS lisens? Var jo en smule kostbar, men frister for å bli kvitt tutingen...

noway

Well-Known Member
Threads
7
Reaction score
290
Vehicles
Occupation
Software developer
Country flag
Ja, må planlegge det litt så man kan kjøpe en uke i slengen, men tutingen tas knekken på med Forscan ikke med FDRS, relativt grei lisens og kan brukes billige ELM-adaptre på

blink

Well-Known Member
Threads
3
Reaction score
146
Vehicles
Rapid Red MME+
Jeg ble lei av å vente, så jeg gjorde det selv, og jeg kan skjønne godt at de ikke vil røre borti det, og jeg skjønner godt at de sliter med OTA. Det tok mange timer, og jeg var ikke ferdig før etter nesten uke. Bilen må holdes under oppsyn hele tiden mens det kjører siden det er ting man absolutt må gjøre med en gang den sier.. så hvis forhandlerene skulle gjort det på alle bilene så hadde de ikke gjort noe annet i flere år fremover..

Det er noen tråder på forumet her om det, men mye mer på f150forum (de kjører akkurat samme software)
Dersom du skal endre de 4 innstillingene igjen, må du gjennom hele den lange prosessen på nytt?

Excited

Well-Known Member
Threads
4
Reaction score
119
Vehicles
Mach-E RWD SR Techno+
Occupation
GIS Engineering
Country flag
Jeg hadde min inne til forhandler for litt siden og fikk en oppdatering. Men har fortsatt aldri sett noen muligheter for å oppdatere i bilen – verken før eller etterpå – selv om jeg har prøvd. Satt også opp Internett-deling fra mobilen og kobla bilen til den, for å se om det kom noe da, men nei … Det står nemlig at man må være koblet på WiFi for å kunne få oppdateringer, men dette virker det som om ingen egentlig vet om stemmer. Det står versjon 176 (tror jeg det var) et sted når jeg sjekker oppdateringer i bilen, men i følge forhandler da jeg hentet bilen etter de hadde oppdatert den, så kunne man ikke direkte se versjonsnummeret som er installert.

Det er bare småting som av og til irriterer meg, så gidder ikke å bruke tid på å surre med slike ting som @noway har gjort.

@Ford Motor Company <-- You should improve on informing your customers about software version(s) installed + possible & recent updates. And we should be able to, whenever possible, to update without connecting to WiFi.

noway

Well-Known Member
Threads
7
Reaction score
290
Vehicles
Occupation
Software developer
Country flag
Dersom du skal endre de 4 innstillingene igjen, må du gjennom hele den lange prosessen på nytt?
Disse lagres separat fra software og firmware. De skrives inn med Forscan veldig enkelt, og de blir ikke overskrevet av oppdateringer, og trenger heller ingen ny software. Forscan Extended license + billig OBD-adapter

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Threads
4
Reaction score
530
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Jeg hadde min inne til forhandler for litt siden og fikk en oppdatering. Men har fortsatt aldri sett noen muligheter for å oppdatere i bilen – verken før eller etterpå – selv om jeg har prøvd. Satt også opp Internett-deling fra mobilen og kobla bilen til den, for å se om det kom noe da, men nei … Det står nemlig at man må være koblet på WiFi for å kunne få oppdateringer, men dette virker det som om ingen egentlig vet om stemmer. Det står versjon 176 (tror jeg det var) et sted når jeg sjekker oppdateringer i bilen, men i følge forhandler da jeg hentet bilen etter de hadde oppdatert den, så kunne man ikke direkte se versjonsnummeret som er installert.

Det er bare småting som av og til irriterer meg, så gidder ikke å bruke tid på å surre med slike ting som @noway har gjort.

@Ford Motor Company <-- Du bør forbedre deg med å informere kundene dine om programvareversjon(er) installert + mulige og nylige oppdateringer. Og vi bør være i stand til, når det er mulig, å oppdatere uten å koble til WiFi.
[/SITAT]
Jeg velger å være tålmodig og vente på OTA oppdateringene, dette for å beholde en evt garanti hvis man gjør ting selv.
Sponsored