Norway - Mach-E Owners

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Threads
4
Reaction score
530
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Ble visst et spørsmål til:
Kjøpte du med dekk? Ser ut som de fleste sommerdekk på Megahjul egentlig er helårsdekk så litt skeptisk. Vurderer om jeg kjøper felger og så ber et verksted ta gummien fra nåværende dekk over på nye felger. Eller er dette umulig? Ser at felger har et tall som varier mellom 7-7.5, og usikker på hvordan dette kanskje skal problemet med å ta over gummien (dekket).
[/SITAT]
Ja, jeg kjøpte felger med dekk, de har utvalg med både vinter og sommer dekk.
Dekkene må følge bredden på felgene.
F.eks. mine felger som er 8,5 tommer så passer 245/45x20 dekkene helt perfekt.
Sponsored

Say Watt

Well-Known Member
First Name
Morris
Threads
9
Reaction score
238
Vehicles
GTPE (Bought back), 2022 Kia EV6 GT-L, Rivian R1S
Occupation
Retired Electronics
Country flag
Hello Norwegian neighbours,
Wanted to check with you , as I assume most Mach-e's in Europe have gone to Norway, do we have any Mach-e GT owners here?
I got mine this week, and noticed that the front "pony" badge doesn't light up, like it does in the US.
This is a very minor thing, but was hoping to have that nice effect here as well, and Im wondering if this is a "EU spec" thing, or is mine just broken.
My Ford dealer didn't even know they do light up, so no help from there..
Thanks!
I just received my GTPE after waiting EIGHT months! I promised a few folks an inside image of the illuminated Pony assembly for the North American version when I finally had the chance. This is the back side, top view. Perhaps you can pass it on.

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners IMG_2325s

fenderbender

Member
Threads
0
Reaction score
5
Vehicles
Mustang Mach-e AWD LR
Country flag
Hi.
After talking to the dealer about software upgrades, I was told that programming of for example the GFM that would enable the frunk from the keyfob is only done if there is an error message. So the message is really that the frunk opening by keyfob or software will never be enabled on the Job 1 cars in Norway.

In the same email exchange, I was also told that OTA upgrades in Norway is on hold with no answer on when or if they will start them again. I am getting pretty frustrated with being on OTA 2.7.4 and hearing about other Europeans getting updates into the 3.6.x-range

Are there anyone in Norway with access to an FDRS programming cable, that would be willing to rent it out?

Regards,
Idar

Tyldum

Well-Known Member
Threads
1
Reaction score
376
Vehicles
Mustang Mach E First Edition
Country flag
Got 22-pu0727-vi-fxb OTA today.
But then it seems we need to get ugly with dealers on the frunk button...

Vemo

Member
Threads
0
Reaction score
12
Vehicles
MME FE
Country flag
Got 22-pu0727-vi-fxb OTA today.
But then it seems we need to get ugly with dealers on the frunk button...
Eg óg fekk denne oppdateringa på mandag. Men er det nokon som veit KVIFOR det skjer lite og ingenting med oppdateringar på tidlegproduserte bilar her til lands?

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Threads
4
Reaction score
530
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Min siste oppdatering var 09.09.22, så jeg tror Ford har gått i vinterdvale :D

fenderbender

Member
Threads
0
Reaction score
5
Vehicles
Mustang Mach-e AWD LR
Country flag
Eg óg fekk denne oppdateringa på mandag. Men er det nokon som veit KVIFOR det skjer lite og ingenting med oppdateringar på tidlegproduserte bilar her til lands?
Jeg har ikke blitt servert noen forklaring. Det hele er jo i grunn ganske begredelig oppførsel fra Ford mot en av de største markedene for deres elektriske biler...

Det jeg også synes er ganske kjipt er at de på verkstedet til ikke alltid kjører alle oppdateringene som er tilgjengelig for bilen. Dette selv om det altså er bugfixes de inneholder.

Skulle noen være interessert i å spleise på en Mongoose FDRS kabel, så begynner jeg å vurdere selv at det er verdt å kjøpe inn en. Det er i dyreste laget å betale alt selv, men om noen flere skulle være med og splitte regningen så tror jeg det kan være verdt forsøket for å se om dette kanskje kan trigge at noen oppdateringer på SYNC kanskje blir dyttet til bilen?

Last edited:

Tyldum

Well-Known Member
Threads
1
Reaction score
376
Vehicles
Mustang Mach E First Edition
Country flag
Spleiser glatt, men bor i Tromsø.
Skal teste ut den lokale forhandleren over nyttår.
Frunk samt be om full oppdatering på bakgrunn av at venstre bakdør krever gjerne 3-4 trykk for å åpne.

Schox

Well-Known Member
First Name
Thomas
Threads
5
Reaction score
106
Vehicles
2 x 2022 MME LR/ER AWD
Country flag
Noen som vet hvor det har blitt av "Adaptive (intelligent) cruise control" toleranse innstillingen? Skiltgjenkjenning er på, men muligheten for å justere hvor mye over/under skilt CC skal settes på finner jeg ikke lenger...

Varsel for brudd på fartsgrense er fremdeles der ...

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners PXL_20230203_164808280
dette er den nyeste MME (men en 2022)
Men på den "gamle" ser det slik ut (også en 2022)
Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners PXL_20230203_204507627

Last edited:

Schox

Well-Known Member
First Name
Thomas
Threads
5
Reaction score
106
Vehicles
2 x 2022 MME LR/ER AWD
Country flag
Noen som vet hvor det har blitt av "Adaptive (intelligent) cruise control" toleranse innstillingen? Skiltgjenkjenning er på, men muligheten for å justere hvor mye over/under skilt CC skal settes på finner jeg ikke lenger...
Da har jeg fått svar - denne funksjonen blir fjernet fra alle MME ila året - fordi norske MME førere er idioter (nok av dem, ikke nødvendigvis alle)
Det stemmer, og det vil bli borte på den røde også via en oppdatering i løpet av året Dette litt fordi flere norske kunder har blitt tatt i kontroll og skylder på Ford Norge og mener de kjører lovlig over fartsgrensen siden bilen tillater dette..
Ford har for en tid tilbake derfor bestemt at dette skal bort eller nedjusteres. Men man kan slå av AAC skiltgjenkjenningen om dette er irriterende.

fenderbender

Member
Threads
0
Reaction score
5
Vehicles
Mustang Mach-e AWD LR
Country flag
Hei.
Nå har jeg fått tilbake bilen etter at verkstedet har kjørt det aller meste av oppdateringer (muligens alle). Det krevde til slutt to runder, for systemet for oppdateringer av APIM tar tydeligvis fryktelig lang tid. Oppdateringene virker å være inkrementelle, slik at APIM ikke tas til siste versjon med en gang, men en rekke av GWM og APIM oppdateringer må kjøres etter hvert som de kommer, og nye versjoner dukker opp i FDRS når APIM/GWM er i en gitt versjon. Når bilen da i tillegg ligger etter med flere versjoner blir jo bilen stående i flere dager hos verkstedet.

Jeg må jo da bare synes synd på verkstedene som blir stående med et slik opplegg, bare fordi Ford ikke evner å dytte ut OTA-er. Jeg hører ubekreftede beskjeder om at de har stoppet/pauset OTA i Europa, men når oppdateringene ligger i FDRS kan det jo neppe være fordi oppdateringene i seg selv medfører noe problemer. Jeg gir litt fortjent skryt til verkstedet jeg hadde den på i Lillestrøm (Røhne & Selmer), de klarte å få en Job1 MME gjennom med en god del forbedringer som absolutt skulle vært sendt fra Ford via OTA.

Bilen har nå SYNC Version 22228 Rev 539, noen spill som dog ikke er det viktigste, og etter hva jeg ser på Wikipedia burde jeg ligge på i hvert fall Power Up 3.5.3. Det er kjekt med lett tilgang til AirCondition av/på, og "frunken" virker med åpning med bilnøkkelen. Alexa har jeg ikke sett noe til enda (har gjort en reset av SYNC uten at det hjalp), men usikker på om det er tilgjengelig i Norge?

hilsen Idar

JMO

Member
First Name
JMO
Threads
0
Reaction score
24
Vehicles
MME FE LR AWD Tekno+
Country flag
Noen som har sjekket ut, eller har bestilt ut fra "tilbudet" som nå er på Mach E?
Renten skal visstnok være 0,25 % fast i 3 år, + en del medfølgende utstyr.
I tilfelle... Erfarer dere om prisen oppgitt ved bestilling er den samme som dere til slutt ender ut med hos forhandler?

Schox

Well-Known Member
First Name
Thomas
Threads
5
Reaction score
106
Vehicles
2 x 2022 MME LR/ER AWD
Country flag
Sjekk om renta er fast i tre år - Ford finans/credit er notorisk unøyaktig med slikt.

Ellers så har jeg kjøpt begge mine hos forhandler, med 2 uker og 1 mnd ventetid - kunne ikke velge så veldig mye ?

Men kan jo ikke tenke meg at prisen endres fra det du bestiller den for - men hvorfor ikke snakke med lokal selger?

JMO

Member
First Name
JMO
Threads
0
Reaction score
24
Vehicles
MME FE LR AWD Tekno+
Country flag
Er andre gangen jeg bestiller nå, og andre gangen det skjer. Denne gangen med noe høyere prisdifferanse (+45') bl.a. med bakgrunn i at det hevdes at vinterhjul på felg ikke er inkludert i prisen oppgitt ved bestilling på ford.no..
Det med rente erfarte jeg også ved første bestilling
Sponsored