Norway - Mach-E Owners

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Threads
0
Reaction score
292
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Hei.
Sendt en forespørsel til Ford på grunn av at hver gang bilen starter med forhåndsinnstilling som er sendt til bilen fra appen på telefon, så endrer bilen profilen til gjest og jeg må sette den tilbake til min profil. Fikk dette svaret i dag.

"Det har vært litt problemer i denne programvaren ift valg av profiler. Det vil bli en stor softwareoppdatering i forbindelse med tilbakekalling og utbedring av frontrute og panormataket og denne oppdateringen vil løse dette problemet."

Er det noen som har blitt kalt inn for å fikse dette

Hei

Fant ut av problemet med forhåndsinnstillingen
Etter at man har satt opp bilen i appen og sent ut/satt opp profil i bilen, må man linke mobiltelefon til profilen i bilen.
skal få oppdatert programvaren i bilen i morgen, pga problemer med bluetooth enheten mister kontakt under samtaler. Kommer tilbake med mer info her vis jeg ser andre endringer etter oppdatering.
Panoramataket og frontrute utbedringen skal de ta i bolker etter produksjons dato, de eldste først
Sponsored

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Threads
0
Reaction score
292
Vehicles
Country flag
Fikk oppdatert bilen i går, er det noen som vet hvordan jeg får frem versjonsnummeret jeg har nå?
Har sjekket alt med og uten motor i gang. Finner ingen info om versjonsnummer nå, men vet jeg fikk frem 1.4.0 en gang for lenge siden. Når jeg går på programoppdatering kommer det bare opp "systemet er oppdatert"

Mustang-fyren

Well-Known Member
First Name
Roar
Threads
1
Reaction score
83
Vehicles
Ford Mustang Mach-e, long range AWD, rapid red
Country flag
Fikk oppdatert bilen i går, er det noen som vet hvordan jeg får frem versjonsnummeret jeg har nå?
Har sjekket alt med og uten motor i gang. Finner ingen info om versjonsnummer nå, men vet jeg fikk frem 1.4.0 en gang for lenge siden. Når jeg går på programoppdatering kommer det bare opp "systemet er oppdatert"
[/SITAT]
Power-Up versjonsnummer på skjermen oppdateres kun ved OTA-oppdateringer av versjonen (over-the-air) . Når forhandler oppdaterer programvare manuelt endrer det ikke versjonsnummer, står det bare "systemet er oppdatert". Forhandler oppdaterer hver enkelt modul direkte (om modulen har en ny oppdatering).

Når Ford får i gang OTA-oppdateringssystemet igjen som dessverre har vært på siste måneder (på grunn av problemer) for mange av bilene produsert før juli 2021 vil vi begynne å se versjonsnummeret av Power-Up igjen på skjermen. Det er snart en løsning på OTA-problematikken rykter det, vi får vente og se om det skjer noe de neste ukene.

Tipper du hos forhandler fikk Power-Up 1.7.1 som vanligvis er relatert til "SYNC 21174 – 168". Eller om du er heldig har du kanskje fått Power-Up 2.1.0 som vanligvis er relatert til "SYNC 21180 - 176", er usikker på om norske forhandlere gir denne versjonen til kundene sine enda.
USA-kundene har også i det siste begynt å få Power-Up 2.3 som er relatert til " SYNC 21281 - 244" og Power-Up 2.4.1.

SYNC versjon endrer seg på skjermen når forhandler oppdaterer den. SYNC versjon finner du inne på skjermen under "Innstillinger" ved å trykke på "Generelt" og videre på "Om SYNC".
Personlig fikk jeg oppdatering til Power-Up 1.7.1 og "SYNC 21174 – 168" i november i fjor.

Vil du sjekke om du har Power-Up 1.7.1 etter oppdatering hos forhandler kan du sjekke om du har fått funksjoner som er godt forklart med foto og tekst i åpningsinnlegget i denne diskusjonstråden:
https://www.macheforum.com/site/threads/ota-1-7-1-appears-to-be-incoming.9845/?fbclid=IwAR2xx11P0zwPtBXDXo5INU9uQxuHTdk5i1K1KX4IqSZi4PaRc8C6sL-

Ellers har Wikipedia opplistet hva hver enkelt Power-Up-versjon inneholder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_...QKgXDpN7IRBS7RzGnWjysPsrPu5Vuyb9Q29F5-uEUvli8

Last edited:

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Threads
0
Reaction score
292
Vehicles
Country flag
Da ser det ut til at jeg fikk 1.7.1 . De sa de skulle oppdatere det de hadde, så da har de nok ikke fått resten enda. Lurer på om de oppdatere USA først

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Threads
0
Reaction score
292
Vehicles
Country flag
Har sett en endring på telefon når det gjelder Bluetooth oppkoblingen. Den har fått en oppkobling som viser høretelefoner (trolig mobil) og en som viser enhet (trolig bilen) Er det flere som har dette?
Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners Screenshot_20220217-125752_Settings

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Threads
0
Reaction score
292
Vehicles
Country flag
Hei
Ladet på Ionity laderne ved Rygge i dag etter at jeg fikk oppgradert programvaren i bilen tidligere denne uken.
Dette er resultatet
Beklager dårlig kvalitet på bilde

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners 20220219_105023 (1)

Mache_Nor

Well-Known Member
Threads
22
Reaction score
716
Vehicles
MachE LR RWD
Country flag
Hei
Ladet på Ionity laderne ved Rygge i dag etter at jeg fikk oppgradert programvaren i bilen tidligere denne uken.
Dette er resultatet
Beklager dårlig kvalitet på bilde

20220219_105023 (1).jpg
Ganske bra det da? :) Hvordan var ladehastigheten opp til 80%?

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Threads
0
Reaction score
292
Vehicles
Country flag
Ganske bra det da? :) Hvordan var ladehastigheten opp til 80%?
Hei. Den var for lav, bare 80kW.
Dette har jeg tatt opp med Ford og skal få tilbakemelding til uka (ikke helt tro på det)
Ladet fra 40% til 91% på 45 min. Så ille var det ikke.

Dette er svaret jeg fikk av verksted
Hva gjelder ladingen så er der flere ting som medvirker til ladehastighet.

- Selv om bilen har vært kjørt langt, over lang tid, så betyr ikke det at batteriet er oppvarmet. Dette da batteriet er montert under bilen og blir konstant nedkjølt av fartsvind, evt snø eller vann på veibanen.

- Batteriet er stort og det tar derfor lang tid å varme det opp.

- Bilen prioriterer å varme opp kupeen foran batteriet. Hvis man ønsker høyest mulig ladeeffekt så bør man derfor skru av varmen i kupeen, eller skru av bilen helt, ifbm lading.

- Der er opp til 150 kW ladeeffekt. Ikke konstant 150kW. Vi ser at MME typisk legger seg rundt 150kW når SoC (batteriets ladestatus) er rundt 10-20%. Effekten vil etter det gå nedover. Dette gjelder ikke bare MME men elbiler generelt siden spesielt hurtiglading utvikler veldig høy varme jo nærmere fulladet man kommer. Varmen må da holdes på riktig nivå og ladeeffekten blir derfor lavere etter hvert som ladestatusen blir høyere.

- Det er veldig vanskelig å sammenligne ladeeffekt med andre elbiler på samme stasjon, selv med andre MME, siden der kan være forskjellig innvendig temperatur i batteriet.

Så ut fra dette, så tror jeg kanskje ladeeffekten ikke var så gal allikevel

Last edited:

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Threads
0
Reaction score
292
Vehicles
Country flag
Hei

Er det flere har som har blitt belastet for lading på Ionity laderene. Jeg mener vi fikk med 1 års gratis lading på Ionity superladere, men finner ikke igjen hvor dette sto. Er det noen som kan hjelpe meg med å bekrefte eller avbekrefte det
Ford sier vi ikke fikk det. Jeg ladet på Ionity ladere i for sommer når jeg var på ferie, men da ble jeg ikke belastet for noen av ladingen. I vinter har jeg ikke vært på langtur, så har derfor ikke ladet på disse laderene siden i fjor sommer .
Første langtur siden i fjor var forrige helg og da ladet jeg på Rygge og der ble jeg belastet for lading for første gang på Ionity laderen, derfor spør jeg.

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Threads
4
Reaction score
530
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Pga at vi fikk bilene mye senere enn planlagt så skulle vi belastes kr 1,80 pr kw/ti 2 år på Ionity ladere, jeg fikk ingen beskjed om at det var gratis i ett år..

Last edited:

storab

Well-Known Member
Threads
0
Reaction score
105
Vehicles
Mustang Mach-e RWD
Country flag
Det var ett års gratis abonnement med lav pris hos Ionity ikke gratis lading.

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Threads
4
Reaction score
530
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Det var et års gratis abonnement med lav pris hos Ionity ikke gratis frakt.
[/SITAT]
Rettet, og jeg har mail fra Ford Norge at det gjelder i 2 år..??

Excited

Well-Known Member
Threads
4
Reaction score
119
Vehicles
Mach-E RWD SR Techno+
Occupation
GIS Engineering
Country flag
Hei

Er det flere har som har blitt belastet for lading på Ionity laderene. Jeg mener vi fikk med 1 års gratis lading på Ionity superladere, men finner ikke igjen hvor dette sto. Er det noen som kan hjelpe meg med å bekrefte eller avbekrefte det
Ford sier vi ikke fikk det. Jeg ladet på Ionity ladere i for sommer når jeg var på ferie, men da ble jeg ikke belastet for noen av ladingen. I vinter har jeg ikke vært på langtur, så har derfor ikke ladet på disse laderene siden i fjor sommer .
Første langtur siden i fjor var forrige helg og da ladet jeg på Rygge og der ble jeg belastet for lading for første gang på Ionity laderen, derfor spør jeg.
Ett års gratis "medlemsskap" for Ionity mener jeg det skulle være. Men ser at prisen når man binder seg for ett år nå er 2,5 kr/kWh + 190 kr/mnd, så får litt mer enn bare månedsabonnementet.

Prisen jeg har betalt på de tre stedene i Norge (Rygge, Larvik og Lillesand) hvor jeg har ladet har vært 1,87 kr/kWh – og ikke noen månedsavgift første året. Men pass på å sjekke prisene i utlandet før dere velger ladested. I Sverige (Strømstad) betalte jeg 3,59 kr/kWh, så nesten dobbelt så dyrt!

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Threads
0
Reaction score
292
Vehicles
Country flag
storab said:
[/SITAT]
Rettet, og jeg har mail fra Ford Norge at det gjelder i 2 år..?

Ok, da har jeg misforstått, da har jeg også hvert heldig, for det jeg ladet i fjor sommer, betalte jeg ikke for. :)

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Threads
0
Reaction score
292
Vehicles
Country flag
storab said:
[/SITAT]
Rettet, og jeg har mail fra Ford Norge at det gjelder i 2 år..?

Hei
Har du mulighet til å legget ute infoen fra den mailen vis den gjelder for flere en dere som ventet aller lengst på bil.
Sponsored