Norway - Mach-E Owners

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Threads
4
Reaction score
530
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
På fredag mottok jeg min Mach-E, og så langt er jeg godt fornøyd.

I sameiet hvor jeg bor, har vi felles garasjeanlegg. For å åpne garasjeporten, har vi alle fått utdelt en liten fjernkontroll. Ser at naboen, som nylig har kjøp Polestar 2, har mulighet til å programmere en "knapp" i taket på bilen til å åpne garasjeporten. Vet noen om en slik "knapp" finnes i Mach-E?
Jeg hadde en Taurus SHO for en del år siden og oppe ved solskjermen var det 3 knapper som er beregnet til å programmere automatiske garasjeporter, det står noe om dette i brukerveiledningen til MME også:)
Sponsored

PLG 74

Active Member
Threads
0
Reaction score
41
Vehicles
Volvo v70
Occupation
Engineer
Country flag
På fredag mottok jeg min Mach-E, og så langt er jeg godt fornøyd.

I sameiet hvor jeg bor, har vi felles garasjeanlegg. For å åpne garasjeporten, har vi alle fått utdelt en liten fjernkontroll. Ser at naboen, som nylig har kjøp Polestar 2, har mulighet til å programmere en "knapp" i taket på bilen til å åpne garasjeporten. Vet noen om en slik "knapp" finnes i Mach-E?

Har sett det har vært nevnt på enkelte amerikanske versjoner, men da eg sjekka under "car details" som du får opp ved F12 metoden så stod det på min bil "garageopener:no"... Så tviler på det er..

BJAHEI

Member
Threads
0
Reaction score
66
Vehicles
Mustang Mach e
Country flag
Første uke og 1000 km i Mach-E SR/RW
(Technopakke, krok og bagasjeromsgrind, bilen er Kamikaze-behandlet)

Som heldig tidligmottakende av Mach-E tenkte jeg at jeg skulle skrive en oppsummering av mine inntrykk og erfaringer med Mach-E for dere som fortsatt venter, etter min første uke og første 1000 km. Beklager om dette er langt, godt ment :)

Meg:
I utangspunktet lite interessert i bil. Tidligere biler (fra sent 90-tall og fremover) Ford Sierra, Hyundai Elantra, Ford Focus stv, Kia Cee'd (kjøpt ny), Kia Niro (ikke-ladbar hybrid, kjøpt ny). Kjører nå i tillegg til Mach-E'n en Nissan Leaf (2013 modell). I tillegg kjørte jeg en Peugot e-2008 (kjipeste versjon) i tre måneder som ventepølse på Mach-E.

Overtakelse
Var heldig og var førstemann som fikk overlevert min Mach-E som første i Trøndelag mandag 10. mai. Stor stas for både meg og Melhus Bil Trondheim. To unge karer som skulle drilles som overleverere av Mach-E gikk igjennom bilen med meg. Kunnskapsrike og hyggelige karer, som gikk gjennom det meste jeg hadde bruk for - demonstrerte bla montering av krok. Hadde problemer med igangsetting av Apple CarPlay, men det ordnet seg av seg selv. Brukte i overkant av to timer med billedtaking. Er i det store og hele meget fornøyd med Melhus Bil Trondheim

FordPass
De første dagene etter overlevering frøs FordPass-appen på telefonen (iPhone 12) "hele tiden", dvs det fungerte innimellom, men stort sett fikk jeg feilmelding (se vedlagt video). Trodde dette i starten skyldes at det ved overlevering ble laget en ny bruker i FordPass, men selv etter jeg ryddet opp i det fortsatte det å fryse. Kona, som har Iphone 11 hadde ingen problemer, selv om jeg som hovedbruker hadde problemer. For meg løsnet det tre dager etter overlevering, og har ikke hatt problemer siden.

Lading
Hjemmelading går smertefritt, men sakte. Har en Garo hjemmelader som ble kjøpt for noen år siden da jeg overtok en Leaf i hui og hast. Jeg er usikker på hvor rask denne er, men avventer nykjøp av hjemmelader til jeg ser hvor stort problem manglende hastighet er i praksis.
Har ladet en gang på Ionity, var litt krøll før jeg skjønte at verdikortet jeg fikk ved overlevering skulle legges inn i appen med tilhørende bankkort og ikke bare holdes opp foran leseren, som jeg hadde forstått av overleveringsgutta. Etter 10 minutters fikling i appen funket det bra. Første gang jeg skulle koble bilen til laderen, hadde jeg problem med at støpselet ikke ville gå helt inn, men det løste seg da jeg trykte på låseknappen inne i ladeluken. Trolig hadde jeg på noe vist "låst" laderen uten at den var i. Ladet 26,7 kWh på 26 min, noe jeg synes var tregt (ladet opp til 80 %).

Bilen
Meget god plass sammenlignet med mine tidligere biler, vi er fire i familien (to voksne pluss to ungdommer) pluss liten terrier. Vi har pleid å dra på ferie i Kia Niro, med hundebur og uten takboks. Det er bedre plass til hundeburet i Mache-E'n lengdemessig og høydemessig enn i Niroen og med bagasjeromsgrinden føler jeg meg trygg på å laste noe høyere ved behov. Frunken kommer også til å bli benyttet. Tror derfor vi vil få bedre plass totalt sett til last i Mach-E'n

Valgte å ikke gå for Techno +, men er forsåvidt fornøyd med utstyret, men det hadde vært morsomt med glasstak og praktisk med innfellbare speil. Elektrisk justerbare seter er ikke et savn for min del.

Kjøring er jo veldig morsomt med Mach-E, sammenlignet med alt jeg har kjørt før. Det meste av kilometrene er kjørt på E6 i Trøndelag. Kjapp respons og behagelig å kjøre. Er veldig fornøyd med den intelligente cruisekontrollen. Er vant til adapriv cruisekontroll fra Niroen og var spent på om den i Mach-E'n var like god. Jeg føler at MME har noe å gå pånår det gjelder styringen i denne modusen i forhold til Niroen, den er lang mer "hakkete" i MME enn i KN. Derimot er jeg utrolig fornøyd med skiltlesingen og at man bare legger inn hvor mange km/h man skal ligge over og at den da regulerer seg selv. Det eneste jeg må være ekstra oppmerksom er på overganger fra 80-sone til 50-sone, da må jeg alltid regulere farten selv.

Har bruk Phone as a Key med glede (unnttatt når FordPass ikke har fungert, da.

Navigasjon
Navigasjonen er svært god, og kommer nok til å bruke den, selv om jeg er godt vant til Google maps i Carplay fra før.

Skjermer
Den store skjermen er jo det de fleste (med rette) legger merke til. Jeg synes den er svært god, Sync fungerer bra til mitt formål. Detn beste skjermen er imidlertid den lille, den er rett og slett genial, med all nødvendig informasjon. Liker spesielt hvordan navigasjonen er integrert i denne.

Lyd
Et vesentlig poeng med å ta technopakke var å oppgradere lyden, men opplever lyden med standardinnstillinger som vel "flat" også med B&O-anlegget. Justerer diskant ned og bass opp, men dette må jeg gjøre for hver gang (har ikke lett veldig etter om dette kan lagres). Da er lyden god, uten at den slår meg som kjempemessig. (Musikktype: tenk Neil Young & Crazy Horse)

Forbruk
Kjørte i dag, 17. mai en testtur Trondheim (109 m.o.h.) -Meldal - Storås - Berkåk (426 m.o.h.) - Trondheim (109 m.o.h.), totalt 188 km. Aktiv modus med "L" aktivert. Intelligent cruisekontroll satt 6 km/h over fartsgrense, veldig rolig og jevn kjøring, kun en forbikjøring med litt pådrag. 12-15 grader i lufta. Ble heftet av traktoropptog noen kilometer inne i dalom, ellers hindringsfri kjøring og tørr veibane. Landet på totalt forbruk på 17 kWt/100 km (lurer forresten på hvorfor dette oppgis med desimal, når den alltid oppgir et helt tall....) Dette tilsvarer en teoretisk kjørelengde på 391,5 km.

Krok
Ikke testet foruten at jeg fikk demonstrert montering hos forhandler.

Totalvurdering.
Utrolig godt fornøyd med bilen. Forhåndsbestilte 19. november 2019, og med min nåværende situasjon hadde jeg nok bestilt RW/LR med Technopakke + om jeg skulle bestilt om igjen. I forhold til mine (høye) forventinger er dette likevel, og så lang, et terningkast 5+. Trekker kun for FordPass-appen, og at den har vært utilgjengelig omtrent halve tiden jeg har hatt bilen.

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners image0

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners image1

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners image2

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners image3

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners image4

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners image5

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners image6

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners image7

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners image8

Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners IMG_0559

Attachments

Terje

Well-Known Member
First Name
Terje
Threads
0
Reaction score
292
Vehicles
Mustang Mach-E LR AWD m/tekno+ Infinity Blue
Country flag
Første uke og 1000 km i Mach-E SR/RW
(Technopakke, krok og bagasjeromsgrind, bilen er Kamikaze-behandlet)

Som heldig tidligmottakende av Mach-E tenkte jeg at jeg skulle skrive en oppsummering av mine inntrykk og erfaringer med Mach-E for dere som fortsatt venter, etter min første uke og første 1000 km. Beklager om dette er langt, godt ment :)

Meg:
I utangspunktet lite interessert i bil. Tidligere biler (fra sent 90-tall og fremover) Ford Sierra, Hyundai Elantra, Ford Focus stv, Kia Cee'd (kjøpt ny), Kia Niro (ikke-ladbar hybrid, kjøpt ny). Kjører nå i tillegg til Mach-E'n en Nissan Leaf (2013 modell). I tillegg kjørte jeg en Peugot e-2008 (kjipeste versjon) i tre måneder som ventepølse på Mach-E.

Overtakelse
Var heldig og var førstemann som fikk overlevert min Mach-E som første i Trøndelag mandag 10. mai. Stor stas for både meg og Melhus Bil Trondheim. To unge karer som skulle drilles som overleverere av Mach-E gikk igjennom bilen med meg. Kunnskapsrike og hyggelige karer, som gikk gjennom det meste jeg hadde bruk for - demonstrerte bla montering av krok. Hadde problemer med igangsetting av Apple CarPlay, men det ordnet seg av seg selv. Brukte i overkant av to timer med billedtaking. Er i det store og hele meget fornøyd med Melhus Bil Trondheim

FordPass
De første dagene etter overlevering frøs FordPass-appen på telefonen (iPhone 12) "hele tiden", dvs det fungerte innimellom, men stort sett fikk jeg feilmelding (se vedlagt video). Trodde dette i starten skyldes at det ved overlevering ble laget en ny bruker i FordPass, men selv etter jeg ryddet opp i det fortsatte det å fryse. Kona, som har Iphone 11 hadde ingen problemer, selv om jeg som hovedbruker hadde problemer. For meg løsnet det tre dager etter overlevering, og har ikke hatt problemer siden.

Lading
Hjemmelading går smertefritt, men sakte. Har en Garo hjemmelader som ble kjøpt for noen år siden da jeg overtok en Leaf i hui og hast. Jeg er usikker på hvor rask denne er, men avventer nykjøp av hjemmelader til jeg ser hvor stort problem manglende hastighet er i praksis.
Har ladet en gang på Ionity, var litt krøll før jeg skjønte at verdikortet jeg fikk ved overlevering skulle legges inn i appen med tilhørende bankkort og ikke bare holdes opp foran leseren, som jeg hadde forstått av overleveringsgutta. Etter 10 minutters fikling i appen funket det bra. Første gang jeg skulle koble bilen til laderen, hadde jeg problem med at støpselet ikke ville gå helt inn, men det løste seg da jeg trykte på låseknappen inne i ladeluken. Trolig hadde jeg på noe vist "låst" laderen uten at den var i. Ladet 26,7 kWh på 26 min, noe jeg synes var tregt (ladet opp til 80 %).

Bilen
Meget god plass sammenlignet med mine tidligere biler, vi er fire i familien (to voksne pluss to ungdommer) pluss liten terrier. Vi har pleid å dra på ferie i Kia Niro, med hundebur og uten takboks. Det er bedre plass til hundeburet i Mache-E'n lengdemessig og høydemessig enn i Niroen og med bagasjeromsgrinden føler jeg meg trygg på å laste noe høyere ved behov. Frunken kommer også til å bli benyttet. Tror derfor vi vil få bedre plass totalt sett til last i Mach-E'n

Valgte å ikke gå for Techno +, men er forsåvidt fornøyd med utstyret, men det hadde vært morsomt med glasstak og praktisk med innfellbare speil. Elektrisk justerbare seter er ikke et savn for min del.

Kjøring er jo veldig morsomt med Mach-E, sammenlignet med alt jeg har kjørt før. Det meste av kilometrene er kjørt på E6 i Trøndelag. Kjapp respons og behagelig å kjøre. Er veldig fornøyd med den intelligente cruisekontrollen. Er vant til adapriv cruisekontroll fra Niroen og var spent på om den i Mach-E'n var like god. Jeg føler at MME har noe å gå pånår det gjelder styringen i denne modusen i forhold til Niroen, den er lang mer "hakkete" i MME enn i KN. Derimot er jeg utrolig fornøyd med skiltlesingen og at man bare legger inn hvor mange km/h man skal ligge over og at den da regulerer seg selv. Det eneste jeg må være ekstra oppmerksom er på overganger fra 80-sone til 50-sone, da må jeg alltid regulere farten selv.

Har bruk Phone as a Key med glede (unnttatt når FordPass ikke har fungert, da.

Navigasjon
Navigasjonen er svært god, og kommer nok til å bruke den, selv om jeg er godt vant til Google maps i Carplay fra før.

Skjermer
Den store skjermen er jo det de fleste (med rette) legger merke til. Jeg synes den er svært god, Sync fungerer bra til mitt formål. Detn beste skjermen er imidlertid den lille, den er rett og slett genial, med all nødvendig informasjon. Liker spesielt hvordan navigasjonen er integrert i denne.

Lyd
Et vesentlig poeng med å ta technopakke var å oppgradere lyden, men opplever lyden med standardinnstillinger som vel "flat" også med B&O-anlegget. Justerer diskant ned og bass opp, men dette må jeg gjøre for hver gang (har ikke lett veldig etter om dette kan lagres). Da er lyden god, uten at den slår meg som kjempemessig. (Musikktype: tenk Neil Young & Crazy Horse)

Forbruk
Kjørte i dag, 17. mai en testtur Trondheim (109 m.o.h.) -Meldal - Storås - Berkåk (426 m.o.h.) - Trondheim (109 m.o.h.), totalt 188 km. Aktiv modus med "L" aktivert. Intelligent cruisekontroll satt 6 km/h over fartsgrense, veldig rolig og jevn kjøring, kun en forbikjøring med litt pådrag. 12-15 grader i lufta. Ble heftet av traktoropptog noen kilometer inne i dalom, ellers hindringsfri kjøring og tørr veibane. Landet på totalt forbruk på 17 kWt/100 km (lurer forresten på hvorfor dette oppgis med desimal, når den alltid oppgir et helt tall....) Dette tilsvarer en teoretisk kjørelengde på 391,5 km.

Krok
Ikke testet foruten at jeg fikk demonstrert montering hos forhandler.

Totalvurdering.
Utrolig godt fornøyd med bilen. Forhåndsbestilte 19. november 2019, og med min nåværende situasjon hadde jeg nok bestilt RW/LR med Technopakke + om jeg skulle bestilt om igjen. I forhold til mine (høye) forventinger er dette likevel, og så lang, et terningkast 5+. Trekker kun for FordPass-appen, og at den har vært utilgjengelig omtrent halve tiden jeg har hatt bilen.

image0.jpeg

image1.jpeg

image2.jpeg

image3.jpeg

image4.jpeg

image5.jpeg

image6.jpeg

image7.jpeg

image8.jpeg

IMG_0559.jpg
Hei

Gratulere med ny bil. Venter fortsatt på min, men med din tilbakemelding gleder jeg meg bare enda mer. Bestilt ny prøvekjøring av Mach-E mens jeg venter. Trykke på prøvekjøringen har avtatt litt nå så man for litt lenger tid. den gleder jeg meg til, spesielt nå etter din oppsummering.

OP
OP
stesir

stesir

Well-Known Member
First Name
Steinar
Threads
2
Reaction score
663
Vehicles
RR Mach-E4X, W Mondeo ST AWD
Occupation
Senior Enginer Telecom/development
Country flag
Ja, Ford holder på med et og annet, på min bil da også PTI er utilgjengelig ... Tipper det er SW/FW oppdatering i Norge da den ikke fikk den i Antwerpen ...
Ford Mustang Mach-E Norway - Mach-E Owners 1621324734372

Last edited:

storab

Well-Known Member
Threads
0
Reaction score
105
Vehicles
Mustang Mach-e RWD
Country flag
Noen som har hørt om Tibber jobber med integrasjon av ladestyring for Ford?
Ser de har støtte for flere andre bilmerker. (tenker styring av bil, ikke ladestasjon)

simm

New Member
First Name
Sigve
Threads
0
Reaction score
1
Vehicles
Mustang Mach-E, Toyota Avensis, Citroen Saxo Elec
Country flag
Spørsmål til dei som har fått bil : Er det noken som lader heime med 3x230V? Får en lada med rundt 11kw?
Dette lurer eg og på. TheNorwegianBear har eit godt innlegg på Wiki, men er for lettvint i omgangen med 230V IT-nett som me har her fleire stader i Stavangerområdet. Eg ringde forhandlararen. Ikkje peiling der. Så ringde eg Sønnico Installasjon og fekk snakka med deira ekspert på området. Ladaren i Mach-E brukar ikkje alle tri fasene for 11 kW lading, berre to. For 400V er ikkje dette noko problem for der går ubalansen i Null-ledaren. Men for 230V IT har styresmaktene frarådd dette sa han, fordi straumen i den tredje ledaren blir summen av dei andre to og det blir ubalanse. Inntil dette er avklart som OK må eg anten gå for 3,7 kW med dei kablane eg har til garasjen eller leggje ny og få 7,3 kW på 32A sikring.

Guybrush

Well-Known Member
Threads
0
Reaction score
230
Vehicles
'21 MME RWD ER, Kawasaki ER6N, '15 e-Golf
Country flag
Nå husker ikke jeg helt hva elektrikeren min(en kompis) sa helt nøyaktig, men vi satt inn en 32A til lading på en easee-lader. Easee-laderen var var satt til å trekke 25A fra en 32A, men jeg fikk han til å skru den opp til 28A. Det ar det høyeste han kunne forsvare, sa han. Jeg mener at han sa at vi da nærmet oss 10kw og at bilen uasnett maks kunne ta imot 11kw på det ledningsnettet jeg hadde(Bergensområdet her, mener det er 230V IT).

Tyldum

Well-Known Member
Threads
1
Reaction score
376
Vehicles
Mustang Mach E First Edition
Country flag
Ting er ikke så straight bestandig når det gjelder strøm, men baseline er at 230V IT kan gi deg opp til 7.4kW på en fase, men i realiteten må mange hensyn tas og du ender ofte lavere.
Skjev last og hovedsikring må også vurderes... Og marginer opp til hovedsikring er subjektivt vurdert av elektriker og kan variere.

OP
OP
stesir

stesir

Well-Known Member
First Name
Steinar
Threads
2
Reaction score
663
Vehicles
Occupation
Country flag
Last edited:

NI021

Well-Known Member
First Name
Nina
Threads
0
Reaction score
267
Vehicles
MME AWD LR Star White Techno+
Occupation
IT consultant
Country flag
Noen som har hørt om Tibber jobber med integrasjon av ladestyring for Ford?
Ser de har støtte for flere andre bilmerker. (tenker styring av bil, ikke ladestasjon)
Hei,

Vi er flere som har vært i kontakt med Ford om dette, som svarer at de har det under vurdering, men det er ingenting de kan bekrefte akkurat nå.

NI021

Well-Known Member
First Name
Nina
Threads
0
Reaction score
267
Vehicles
MME AWD LR Star White Techno+
Occupation
IT consultant
Country flag
Her kommer tøffe-tøff:
Ford er god på å markedsføre MME. Men det hjelper så lite når prosessene fra bestilling til levering er f#%@.

OP
OP
stesir

stesir

Well-Known Member
First Name
Steinar
Threads
2
Reaction score
663
Vehicles
Occupation
Country flag
Ford er god på å markedsføre MME. Men det hjelper så lite når prosessene fra bestilling til levering er f#%@.
Kl. 10:00 er jeg eier ... - men de bekrefter at presset fra markedet, FB og ikke minst Forumet her ...
har blitt notert! - Ford leverte min på kontraktstid, og den var 22-24 uker, men vi ser at det går fortere og bedre nå ... - så stay in here ... ? :cool:

82 registrert i går og 574 i mai, tom. i går 20. mai ... https://elbilstatistikk.no/ det blir 100 vis de neste dagene ...
PROMETHEUS-LEADER avgang Zeebrugge 17. mai, ligger i Drammen nå ... https://drammenhavn.no//webkamera/

JanKn

Well-Known Member
Threads
0
Reaction score
225
Vehicles
Mustang Mach-E AWD LR Rapid Red received 25/5/2021
Country flag
... Ford leverte min på kontraktstid, og den var 22-24 uke...
Min er hos R&S på Alnabru, og jeg får den forhåpentligvis i løpet av neste uke. Det er også innenfor hva de har lovet.

Selv om vi kan være frustrerte over at det har tatt lang tid og at vi ønsket oss mer informasjon underveis, så har de fleste av oss neppe belegg for å si at Ford ikke har oppfylt sine forpliktelser.
Sponsored