Norway - Mach-E Owners

Tyldum

Well-Known Member
Joined
Sep 25, 2020
Threads
1
Messages
356
Reaction score
373
Location
Norway
Vehicles
Mustang Mach E First Edition
Country flag
Jeg hadde min inne til forhandler for litt siden og fikk en oppdatering. Men har fortsatt aldri sett noen muligheter for å oppdatere i bilen – verken før eller etterpå – selv om jeg har prøvd. Satt også opp Internett-deling fra mobilen og kobla bilen til den, for å se om det kom noe da, men nei … Det står nemlig at man må være koblet på WiFi for å kunne få oppdateringer, men dette virker det som om ingen egentlig vet om stemmer. Det står versjon 176 (tror jeg det var) et sted når jeg sjekker oppdateringer i bilen, men i følge forhandler da jeg hentet bilen etter de hadde oppdatert den, så kunne man ikke direkte se versjonsnummeret som er installert.

Det er bare småting som av og til irriterer meg, så gidder ikke å bruke tid på å surre med slike ting som @noway har gjort.

@Ford Motor Company <-- You should improve on informing your customers about software version(s) installed + possible & recent updates. And we should be able to, whenever possible, to update without connecting to WiFi.
Enkelte oppdateringer kan kreve wifi, det er et flagg for det som man kan se via API. Ingen oppdateringer så langt har krevd dette.

Fra og med OTA 2.3 kan du manuelt installere når de er tilgjengelig. Før det må man bare vente mens den gjør greia si.

Dårlig informasjon er en ting, men folk og forhandlere sprer utrolig mye feilinformasjon - spesielt på Facebook.
Sponsored

 

noway

Well-Known Member
Joined
Jun 3, 2021
Threads
5
Messages
227
Reaction score
236
Location
Norway
Vehicles
2021 Mach-E First Edition
Occupation
Software developer
Country flag
1.7.1-oppdateringen er (etter det jeg kunne se med manuell kjøring over USB) 10GB som skal lastes ned.. så selv om den teknisk sett ikke krever wifi, så krever den en eller annen form for stabilt nett, enten det er stabil 4G eller stabil wifi for å få lastet ned alle pakkene.

Det er også to kategorier av oppdateringer, den ene typen går i bakgrunnen og starter automatisk når den har lastet ned. Disse er når den oppdaterer modulene for skjermene og kommunikasjonssystemene for LTE-nettet (APIM/delvis IPC/GWM/TCU). Disse går automatisk og ignorerer tidspunkter som er konfigurert og er heller ikke mulig å aktivere manuelt med knappen som kommer senere for "Installere nå". Den andre kategorien er for alle andre moduler som krever nedetid på bilen mens de kjører. Disse kjører kun på tidspunktene som er konfigurert, som i starten kun kan settes opp på èn bestemt dag, men som fra 2.3 får at de kan settes opp på alle dager samt manuell kjøring. Fra de starter er bilen ukjørbar frem til den er ferdig. Disse kommer det melding på skjermen om 24 timer før de kjører. Den første oppdateringen dette gjelder på er 2.4.2, men denne er det de kjører manuelt hos forhandler, og ikke relevant lengre. 2.4.3 er neste som er en større oppdatering av instrumentpanelet. 2.5.1 er neste større, og er den som inneholder fiksene for ADAS som gjør at bl.a feltsentreringen ikke slutter å virke og må ha restart (gjelder ikke alle biler, noen får ikke dette problemet).
 
Last edited:

janfredrik

Active Member
Joined
Dec 22, 2020
Threads
0
Messages
37
Reaction score
43
Location
Norway
Vehicles
Mach-E
Country flag
Da var omsider 1.7.1 installert via OTA.

Fikk varsel i går via widget og nedlasting pågikk til i dag (det ser ut som man må ha bilen i gang for at den skal laste ned. WiFi blir frakoblet ca 10 min etter man stanser bilen. Samme gjelder vel 4G)

Edit: 2.1.0 kom inn etter en kjøretur dagen etter
 
Last edited:

PLG 74

Active Member
Joined
Apr 15, 2021
Threads
0
Messages
43
Reaction score
41
Location
Norway
Vehicles
Volvo v70
Occupation
Engineer
Country flag
Heftig prisstigning på Mach-E siste dagane får en sei.. 😶... (Ford.no). Glad eg fikk tak i i fjor høst..... Opp nesten 40 000,- skulle eg kjøpt i dag....
 

Mustang-fyren

Well-Known Member
First Name
Roar
Joined
Mar 26, 2021
Threads
1
Messages
118
Reaction score
83
Location
Norway
Vehicles
Ford Mustang Mach-e, long range AWD, rapid red
Country flag
Da var omsider 1.7.1 installert via OTA.

Fikk varsel i går via widget og nedlasting pågikk til i dag (det ser ut som man må ha bilen i gang for at den skal laste ned. WiFi blir frakoblet ca 10 min etter man stanser bilen. Samme gjelder vel 4G)
Edit: 2.1.0 kom inn etter en kjøretur dagen etter
[/SITAT]

Jeg fikk lastet ned 2.1.0 den 28.03. Gikk ikke mange dager før widget varslet at det ble gjort forsøk på å laste ned 2.3.0, en nedlasting som er en god del større. Gjentagende forsøk over noen dager der jeg både hadde god Wifi og daglige kjøreturer. Siste OTA forsøk var den 13.03. Har fått tildelt en ny tidsperiode 12-19.04, satser på at med litt tålmodighet så blir den også lastet ned til bilen. Har mer tro på å få den gjennom 4G enn Wifi så får satse på å kjøre en del.
 
Last edited:


storab

Well-Known Member
Joined
Feb 14, 2021
Threads
0
Messages
92
Reaction score
105
Location
Norway
Vehicles
Mustang Mach-e RWD
Country flag
Er det flere som opplever at 1.7.1 ikke blir helt ferdig?
  • Status: expired
  • Details: OTAM_S1017
Får ikke slått på oppdateringer på skjermen lenger heller.
 

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Joined
Oct 5, 2020
Threads
4
Messages
360
Reaction score
524
Location
Norway
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Ikke noe problem på min MME, fikk FPU 2.3.0 25. April...
 

PeBu

Member
First Name
Petter
Joined
Nov 23, 2020
Threads
3
Messages
10
Reaction score
21
Location
Norway
Vehicles
Mach-E RWD ExtendedRange
Country flag
Noen som vil bytte vinterhjul?

Jeg har 19" uskadede piggfrie vinterhjul, kjørt en vinter.

Foretrekker den bedre komforten jeg har med 18" sommerhjulene.

Er villig til å bytte likt, selv om 19" har høyere nypris.
 

Mache_Nor

Well-Known Member
Joined
Feb 12, 2022
Threads
10
Messages
148
Reaction score
143
Location
Norway
Vehicles
MachE LR RWD
Country flag
Noen som vet om det er alu / "lette" felger på som standard (18 tommers), eller er det stål? Bytta dekk her om dagen og de var jo helt forjæ*vlig tunge. Greit nok at jeg er en spinkel unskyldning av en mann, men dette var ikke lett akkurat. Tenker at å eventuelt kjøpe noe urorginalt (men godkjent så klart) alu / lettmetall-felger burde gi bitte granne bedre rekkevidde og komfort. Eller? Noen med erfaringer?
 

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Joined
Oct 5, 2020
Threads
4
Messages
360
Reaction score
524
Location
Norway
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Noen som vet om det er alu / "lette" felger på som standard (18 tommers), eller er det stål? Bytta dekk her om dagen og de var jo helt forjæ*vlig tunge. Greit nok at jeg er en spinkel unskyldning av en mann, men dette var ikke lett akkurat. Tenker at å eventuelt kjøpe noe urorginalt (men godkjent så klart) alu / lettmetall-felger burde gi bitte granne bedre rekkevidde og komfort. Eller? Noen med erfaringer?
[/SITAT]
Jeg kjøpte "Zax" felger og de er lettere enn mange andre alu-felger.
20220405_124627.jpg
 

Mache_Nor

Well-Known Member
Joined
Feb 12, 2022
Threads
10
Messages
148
Reaction score
143
Location
Norway
Vehicles
MachE LR RWD
Country flag
Takker for svar! Endte seff opp med å endevende internett og kaste bort et par timer på dette, men ser at de felgene virker som det letteste og beste der ute. Veide rundt 9ish kilo ikke sant? Og hvor kjøpe du dem?
Og merker du noe forskjell på disse og de vanlige felgene hva angår komfort / lyd, rekkevidde eller annet? Liker designet!
 

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Joined
Oct 5, 2020
Threads
4
Messages
360
Reaction score
524
Location
Norway
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Takker for svar! Endte seff opp med å endevende internett og kaste bort et par timer på dette, men ser at de felgene virker som det letteste og beste der ute. Veide rundt 9ish kilo ikke sant? Og hvor kjøpe du dem?
Og merker du noe forskjell på disse og de vanlige felgene hva angår komfort / lyd, rekkevidde eller annet? Liker designet!
[/SITAT]
Stemmer, rundt 9 kilo, kjøpte dem på "megahjul.com", de har masse tilbud på kule felger. Komforten er veldig bra og bedre kjøreegenskaper, dekkene (245/45x20) har 77 desibel, så det er lite støy også. Jeg la ut bilder og kommentar på felger og dekk for en stund siden her på dette forumet.
https://www.macheforum.com/site/threads/norway-mach-e-owners.6084/post-388495
 

Mache_Nor

Well-Known Member
Joined
Feb 12, 2022
Threads
10
Messages
148
Reaction score
143
Location
Norway
Vehicles
MachE LR RWD
Country flag
Takker! Skal sjekke de ut :) Absolutt siste: VIl du si at støyen reduseres sammenliknet med standard-felgene, samt merket noe på rekkevidden? Aner ikke hva vekten på standard dekkene er, men det må jo være 20-30kg minst.
 

Grabber Blue Oslo

Well-Known Member
First Name
Aage
Joined
Oct 5, 2020
Threads
4
Messages
360
Reaction score
524
Location
Norway
Vehicles
Mach-E Grabber Blue FE
Occupation
Automotive technician
Country flag
Takker! Skal sjekke de ut :) absolutt siste: VIl du si at tøyen reduseres eller er det samme når du får såpass lettere dekk, samt merket noe på rekkevidden? Aner ikke hva vekten på standard dekkene er, men det må jo være 20-30kg minst.
[/SITAT]
Støyen er mindre med disse dekkene.
Merker ikke noe særlig på rekkevidden, ja originale hjulene er veldig tunge.
 
Last edited:

Mache_Nor

Well-Known Member
Joined
Feb 12, 2022
Threads
10
Messages
148
Reaction score
143
Location
Norway
Vehicles
MachE LR RWD
Country flag
Ble visst et spørsmål til:
Kjøpte du med dekk? Ser ut som de fleste sommerdekk på Megahjul egentlig er helårsdekk så litt skeptisk. Vurderer om jeg kjøper felger og så ber et verksted ta gummien fra nåværende dekk over på nye felger. Eller er dette umulig? Ser at felger har et tall som varier mellom 7-7.5, og usikker på hvordan dette da kanskje skaler problemet med å ta over gummien (dekket).
Sponsored

 
 




Top